Do prvního ročníku střední školy nastoupilo v roce 2022/2023 necelých 135 tisíc mladých lidí. Bývalí deváťáci zamířili na střední odborné školy, učiliště či gymnázia a na novou vzdělávací kapitolu nejsou dobře připraveni. Podle výroční zprávy České školní inspekce více než 60 procent středních škol hodnotí celkovou připravenost žáků na studium jako nízkou. A to i u gymnazistů.
Zdroj: Beduin
6/2024, 5. 2. 2024
Například
jen 15 procent žáků gymnázií umí podle inspektorů řešit problémy, na středních
odborných školách je to dokonce jen necelých 10 procent žáků. Za zodpovědné
nebo samostatné nepovažují gymnaziální učitelé cca 70 procent žáků, kteří
k nim přijdou studovat do prvního ročníku, střední odborné školy mají
dokonce 90 procent žáků za nezodpovědné a nesamostatné. Za špatnou mají
gymnázia připravenost žáků v oblasti tvořivého a logického myšlení,
které si osvojilo necelých 19 procent žáků, na středních odborných školách jsou
výsledky ještě horší a v této oblasti je připravených jen šest
procent mladých lidí. Vůbec nejhůře jsou na tom středoškoláci s osvojením
strategií učení, to se podařilo cca devíti procentům gymnazistů, potažmo jen
pěti procentům žáků středních odborných škol. Podle inspektorů za tím stojí
chabá příprava na předchozích stupních.
„Negativní
vliv na průběh adaptace mají zejména nedostatečné znalosti žáků ze základní
školy, respektive z předchozího vzdělávání, a to více
u středního odborného než gymnaziálního vzdělávání.
I v ostatních sledovaných faktorech jsou patrné rozdíly mezi
gymnaziálním a středním odborným vzděláváním. Střední odborné školy na
rozdíl od gymnázií zdůrazňují negativní dopady nepodnětného domácího prostředí
a nedostatečnou motivaci žáků,” uvádí ve zprávě.
Vliv
rodinného prostředí se projevuje nejen v připravenosti žáků na vzdělávání
na střední škole, ale významně ovlivňuje také jejich vysokou míru absencí.
S nimi souvisí i školní neúspěchy některých žáků. Míru absencí se
přitom dlouhodobě nedaří snižovat.
„Jedná se
o problém, který se týká především nematuritních oborů. V průměru na
jednoho žáka připadá 141 zameškaných hodin. To je v přepočtu, jako kdyby
vynechal téměř jeden měsíc výuky. Školám se nedaří realizovat vhodná opatření,
kterými by žáky více motivovaly k účasti na výuce. To je problematické,
protože vysoká míra absence je spojena se školním neúspěchem,” vysvětluje
analytička EDUinu Nikola Šrámková. Důsledkem vysoké absence pak mohou někteří
žáci selhávat u maturit. „Především u nástavbového studia, kde
dlouhodobě přetrvává vysoká míra neúspěšnosti. V loňském roce téměř 40
procent maturantů nástaveb neuspělo u jarního termínu,” dodává.
Že jde
o přetrvávající problém, upozorňují i inspektoři ČŠI.
K neúspěchu u závěrečné zkoušky podle inspektorů přispívá i to,
že některé odborné školy neví, jak na tom reálně jejich studenti jsou.
Nemají totiž vhodně nastavený systém průběžného hodnocení vzdělávacích
výsledků, který tak vždy neodráží jejich skutečné znalosti a dovednosti.
U nástavbových oborů také varují, že řada žáků po přihlášení
k maturitní zkoušce svého studia zanechá.
Podle České
školní inspekce se střední školy stejně jako ty základní potýkají s velkou
administrativní zátěží. Vedení škol a ředitelé tak mají méně času na
pedagogické řízení školy. Není pak ani zájem o samotnou pozici vést
střední školu. Dalším problém je podle inspektorů velký podíl nekvalifikovaných
učitelů či neaprobovaných učitelů, který tak snižuje kvalitu vzdělávání, nebo
nedostatek specialistů, jako jsou školní psychologové. Kvůli tomu pak školy
nemohou dětem včas a relevantně pomoci v době, kdy potřebují.
A počet takových žáků narůstá. Stejně jako u základních škol, mají
i střední školy problémy se stárnoucími pedagogickými sbory, průměrný věk
učitelů je 48 let.
Pozitivně
inspektoři naopak hodnotí například spolupráce středních odborných škol se
sociálními partnery, především u praktické výuky. Průběžně se zlepšuje
také vybavenost informačními a komunikačními technologiemi ve školách,
lépe jsou na tom také digitální kompetence dětí i učitelů.
V neposlední řadě se daří také průběžně zlepšovat kvalitu výuky cizích
jazyků, rozšiřovat jejich nabídku nebo zapojovat rodilé mluvčí.
0 komentářů:
Okomentovat