Čeští rodiče stále více umisťují své děti na alternativní školy. Stojí mimo hlavní proud, nenajdete v nich známky, někdy ani lavice a učebnice. Tyto školy tvrdí, že učení nemusí bolet, aby bylo účinné.
Zdroj: Magazín Investice
do vzdělání, příloha Hospodářských novin, 31. 1. 2024
Prvňáčci na
pražském Žižkově si letos budou moci vybrat: buď od září usednou do lavic v
klasické první třídě, nebo si posedají do kruhu na zem do třídy waldorfské. Tam
kromě klasických vyučovacích hodin budou také šít nebo pracovat se dřevem,
místo tradičních učebnic budou mít pracovní sešity a místo známek jim učitelka
vysvětlí, co jim šlo či nešlo a jak by se mohli posunout dál. První třída s
waldorfskou pedagogikou otevírá letos na Základní škole Cimburkova a je
předzvěstí toho, že celá škola se v následujících letech postupně projde na
waldorfský typ výuky.
Proč se k
tomu tato žižkovská škola rozhodla? „Zřízení waldorfských tříd na základní
škole je první krok, kterým reagujeme na dlouhodobou poptávku rodičů z Prahy 3.
Ti opakovaně volají po tom, aby byl waldorfský směr vzdělávání v naší městské
části dostupný nejen na úrovni mateřské, ale i základní školy,“ říká Michal
Vronský (TOP 09), starosta Prahy 3.
Zájem
rodičů o moderní směry vzdělávání, které se odlišují od hlavního proudu, je prý
jasně viditelný zejména na úrovni mateřských škol. „Školky s inovativním
přístupem k výchovně‑vzdělávacímu procesu rodiče vyhledávají častěji a hlásí se
na ně někdy až dvakrát více uchazečů, než je ta která školka schopna přijmout.
U základních škol se tento trend posuzuje složitěji, protože zde fungují
spádové oblasti,“ dodává Málek.
Trend
alternativní výuky, ať už je to waldorfská, Montessori či například ScioŠkoly,
se do Česka dostal zhruba před patnácti lety a od té doby sílí. Například
zmíněné waldorfské školy vznikají v Česku od 90. let, první vzdělávací program
byl schválen roku 1996. Podle Asociace waldorfských škol navštěvovalo v roce
2020 některou z nich celkem 3563 žáků, z toho naprostá většina, více než tři
tisíce, chodila do základních škol, zbytek do středních a praktických.
Podobně
poptávka sílí i u dalšího proudu alternativního vzdělávání, u škol Montessori.
Jejich počet rovněž neustále stoupá. „Nejvíce je mateřských škol a mateřských
center, ty se dají počítat už na stovky. Základních státních a soukromých škol
jsou v Česku desítky. Bohužel střední školy nebo lycea jsou v současné době v
Česku jen tři, z toho jedna soukromá. Založení takové střední školy je totiž
administrativně obtížné, což je velká škoda, protože Montessori se umí věnovat
lidem od 0 do 99 let,“ říká Kateřina Kadlecová ze společnosti Montessori ČR.
K
matematice se dostávají přes příběhy
Všechny
tyto nové proudy vzdělávání mají několik společných rysů: snaží se nasměrovat
dítě k tomu, aby se místo biflování učiva snažilo samostatně a kriticky
přemýšlet a místo honby za hezkou známkou chtělo látku skutečně pochopit, bez
ohledu na hodnocení. Důraz kladou na rozvíjení osobnosti dítěte. Většina z
těchto proudů také nevyžaduje striktní sezení v lavicích, v některých třídách
klasické školní lavice vůbec nejsou. Například den v Montessori mateřských a
základních školách se od běžných škol liší poměrně zásadně. Vzdělávání se
odehrává v tříhodinových blocích, kdy si žáci sami volí, s čím budou pracovat a
s kým. „Průvodce přistupuje ke každému dítěti individuálně. Následuje jeho
zájmy a podporuje vnitřní potenciál dítěte. Základem je takzvaná Kosmická
výchova, pět Velkých příběhů a klíčové lekce. Vše je propojené a děti se přes
Velké a malé příběhy dostávají hlouběji k matematice, jazykům a umění.
Postupují k hlubším tématům a objevují svoji jedinečnost a své místo na světě,“
líčí Kadlecová.
Na druhém stupni základní školy by měl celkový projekt v Montessori školách vycházet z takzvaných Dětí Země. „V tomto životním období procházejí mladí lidé velkými tělesnými a hormonálními změnami. Jejich těla nejsou v té době určena k sezení v lavicích, ale k pohybu a pobytu venku. Měli by se vracet k praktickému životu, zúročovat přímo v praxi to, čemu se naučili, a měli by se umět postarat se sami o sebe. V ideálním případě žít internátně na statku, starat se o zvířata, věnovat se pěstebním pracím, pečovat o domácnost, zvládat finanční gramotnost a tak dále,“ pokračuje Kadlecová.
Dalším
zásadním principem Montessori škol je respektující přístup a výchova k míru a
tichu. „Lidé jsou velmi překvapeni pracovním tichem, které ve třídách panuje,“
popisuje Kadlecová. Dodává, že mnozí si také myslí, že Montessori je bezbřehá
svoboda. „Ano, svoboda je jeden ze základních principů, ale jen pokud jde ruku
v ruce s dalším principem a tím je sebedisciplína a zodpovědnost ke svým
volbám,“ ujišťuje Kadlecová.
Stejně jako
u ostatních proudů také v Montessori školách se neznámkuje, probíhá zásadně
slovní hodnocení. Známky dětem podle slov Kadlecové nechybí, protože je vlastně
neznají. „Známka je vnější motivace, nebo také velký stresor. Montessori metoda
pomáhá dětem a žákům nalézt své vnitřní motivace, vlastní skutečný zájem.
Vnější motivace, známky, pochvaly, to vše brzdí, případě ubíjí,“ vysvětluje
Kadlecová.
Neprobíhá
zde ani klasické zkoušení. Děti i žáci jsou vedeni k dokončování své práce a
průvodce, tedy učitel, s nimi výsledek rozebírá. „Je to způsob, jak učit děti
komunikovat a obhajovat si svůj výsledek nebo se zamyslet nad chybou. Chyba je
z pohledu Montessori vítaná, přirozená věc a je součástí učení. Testy vyplývají
většinou z požadavku vedení školy jako státní instituce, nicméně slouží spíše k
ověření znalostí a prohloubení tématu u daného žáka, pokud je třeba. Neslouží k
výslednému hodnocení žáka,“ upřesňuje Kadlecová.
Ve škole
není zvonění, učí se v blocích
Stejně tak
v Montessori škole není slyšet klasické zvonění každých 45 minut, vyučovací hodiny
nejsou striktně určené. Výuka sestává z tříhodinového dopoledního a zpravidla
dvouhodinového odpoledního bloku, v nichž si dítě volí, co bude dělat. V té
době probíhají cílené lekce, prezentace příběhů a tak dále. „V jedné třídě ve
stejnou dobu tedy můžete vidět žáky počítat nebo psát, malovat nebo studovat
rozličnou odbornou literaturu. Každé dítě dělá něco jiného,“ líčí Kadlecová.
Učí se
pracovat ve skupinách
Například
na Základní škole Montessori Kladno pracují s žáky v 1,5hodinových blocích na společných
aktivitách. Učitel uvádí téma do kontextu, poskytuje informační základ,
nastavuje rámec pro práci.
„Žáci si
osvojují schopnost být součástí skupiny. Poznávají, jak tým funguje, kde jsou
hranice vlastní individuality, v čem spočívá síla jednotlivce a skupiny. Při
nesčetných interakcích se učí efektivně spolupracovat,“ vysvětluje Eva
Vlasáková, hlavní učitelka školy. Další podstatnou částí výuky je samostatná
práce, kdy mají žáci možnost výběru činnosti, místa i způsobu práce. „Obnáší to
intenzivní práci s chybou. Vnímáme ji jako možnost objevování. Žáci se učí
řešit různé situace – požádat o radu či pomoc vrstevníky nebo dospělé. Plánují
následné kroky. Po celou dobu jsou jim dospělí nablízku a vstupují, případně
korigují proces podle potřeby, “ říká hlavní učitelka a dodává, že pro pedagogy
je nejtěžší zůstat v ústraní a dovolit druhému, aby hledal vlastní cestu, když
on už ví, jak je to správně. „Nezřídka se stane, že žák objeví úplně novou
cestu k cíli a nás samotné tak obohatí,“ usmívá se Vlasáková.
I na Kladně
se hodnotí jenom slovně, ke každé činnosti a vždy, když je třeba, dávají
učitelé žákům zpětnou vazbu. „Hodnotíme také úroveň zvládání kompetencí v daném
období. Učíme vědomé práci se soustředěním. To se nedá známkovat, nedokážete
oznámkovat jakýsi aha efekt. Vzpomenete si na ten pocit, když se vám dlouho
nedaří najít řešení, vy tomu chcete přijít na kloub, namáháte se a najednou
jste to dokázali sami nebo ve skupině lidí? To je hnací síla, dobrý pocit,
který posílí zdravé sebevědomí a sebeuvědomění. Tohle se opravdu nedá
známkovat,“ dává příklad Vlasáková.
S frontální
výukou se žáci téměř nesetkají
Dalším
typem alternativních škol jsou i zmíněné waldorfské školy. Mateřská a základní
škola tohoto typu funguje například v Příbrami. V současné době má převis
uchazečů, do první třídy se tam hlásí obvykle kolem 35 až 40 dětí, mohou vzít
ale jen 30. Vyučování se zde organizuje v takzvaných epochách, tedy tři až
čtyři týdny se žáci od 8 hodin do 9:50 věnují jednomu předmětu, například fyzice,
geometrii nebo dějepisu. Celkově se ale vyučování pojímá převážně umělecky.
Žáci pracují zpravidla bez učebnic, výukové materiály připravují učitelé.
„Samozřejmě využívají mapy, slovníky, naučnou literaturu, beletrii a poezii,“
přibližuje formu vyučování ředitel Robert Žák.
Škola klade
velký důraz na rukodělnou práci – vznikají praktické i dekorační výrobky,
například při pletení, práci s voskem či dřevořezbě. Procvičuje se zde také
učivo v pohybu, hrách, zpěvu nebo recitaci. Kromě hudební výchovy se často
zpívá, a to i při výuce cizích jazyků.
Mimo
klasický vzdělávací systém v Česku fungují také ScioŠkoly. Jde o celkem dvacet
základních i středních škol po celém Česku a jejich hlavní myšlenkou je učit
děti to, co budou potřebovat v budoucnosti k úspěšnému životu a k tomu, aby
byly prospěšné i pro své okolí.
„Jako
nejsmysluplnější nám přijde rozvoj dětí ve schopnosti učit se, kriticky myslet,
poznání sebe sama, práci se stresem, budování a udržování vztahů, činění světa
lepším místem a vlastní zodpovědnost za svůj život,“ vyjmenovává Lukáš Rak z
vedení ScioŠkoly v pražských Stodůlkách. Namísto klasických ročníkových tříd se
tu podporuje vrstevnické učení, žáci jsou v takzvaném trojročí, tedy tři
ročníky v jedné třídě, a děti se mohou učit od sebe navzájem.
„S
frontální výukou, kdy učitel vykládá od tabule a děti si zapisují, u nás
šetříme. Chceme, aby děti přicházely na věci co nejvíce samy, naším úkolem je
vytvořit jim k tomu podporující prostředí,“ popisuje Rak.
Děti si z
velké části vybírají, na čem budou pracovat. Pokud jim v rámci vyučování něco
nevyhovuje, mohou přijít s návrhem, jak to udělat jinak. Každý týden je školní
shromáždění, kdy prvňáček má stejný hlas jako tamní ředitel. Všichni si ve
škole tykají, ani tady se neznámkuje. Aktuálně ScioŠkoly navštěvuje zhruba dva
tisíce žáků a studentů a počet přihlášek připadajících na jednu školu postupně
narůstá. Ještě ve školním roce 2020/21 připadalo na jednu ScioŠkolu v průměru
45,5 přihlášky, letos je to dokonce 116 přihlášek na školu.
Byli to
výborní studenti
Mnoho
rodičů si jistě položí otázku: Naučí se žáci alternativních škol i exaktní
předměty, jako je třeba matematika, chemie nebo fyzika? Navíc, pokud nejsou
známkováni například v testech či zkoušení?
Ředitel
Waldorfské školy Příbram odpovídá konkrétními příklady: „V přírodních vědách
nabízíme žákům hlubší ponor a spojení se s tématem díky epochám. V matematice
probíhají také dvě cvičné hodiny, pro žáky deváté třídy nabízíme zájmový
kroužek přípravy ke státním přijímacím zkouškám. V chemii jsme zavedli jednu
cvičnou hodinu věnující se výhradně názvosloví a jednoduchým chemickým
výpočtům,“ vyjmenovává Žák. Dodává, že jejich žáci jsou v přijímacích zkouškách
z matematiky úspěšní. Nejčastěji však absolventi této školy pokračují na
střední odborné školy, několik jich míří na gymnázia a na výtvarné umělecké
školy či na konzervatoře. Zhruba třetina pak jde na učební obory, jako je
umělecký kovář, umělecký truhlář, reprodukční grafik a podobně.
I Eva
Vlasáková ze Základní školy Montessori Kladno ubezpečuje, že mají vysokou míru
úspěšnosti přijetí žáků na střední školy. „Já však hlavně oceňuji, že si v
devátém ročníku dokážou vybrat školu, která odpovídá míře jejich intelektu,
schopností a dovedností,“ podtrhuje Vlasáková.
„Při
přijímacích zkouškách na střední školy od Cermatu naši žáci dosahují
nadprůměrných výsledků, zvláště pak v matematice,“ říká Jon Šotola, člen Rady
ScioŠkol. Naprostá většina jejich žáků, celkem 93 procent, se v roce 2022
dostala alespoň na jednu z vybraných škol, a to hned v prvním kole přijímacího
řízení.
Hospodářské
noviny oslovily i Gymnázium Jana Keplera, které sídlí v Praze
Inspektoři
výrazná pochybení nenašli
Faktem je,
že ani alternativní školy nemohou fungovat zcela nadivoko, musí vycházet z
Rámcového vzdělávacího programu pro daný stupeň školy. Alternativní školy pak
rovněž kontroluje Česká školní inspekce (ČŠI). Konkrétně mezi lety 2018 až 2023
prověřila 66 alternativních mateřských škol a 68 základních škol. Z inspekčních
výstupů alternativních mateřských škol vyplývá příznivé hodnocení. „Pedagogové
zde systematicky promýšlejí celodenní vzdělávací aktivity dětí, využívají
široké spektrum vzdělávacích metod a cíleně se zaměřují na osobnostní rozvoj
dětí. Při komunikaci s dětmi i rodiči se uplatňuje vstřícný a respektující
přístup,“ shrnuje hodnocení alternativních mateřských škol Karel Kovář, ředitel
sekce inspekční činnosti na ČŠI.
Podobně zní
hodnocení i pro alternativní základní školy. „Vedení těchto škol se častěji
snaží o vytváření zdravého školního klimatu zahrnující množství příležitostí ke
školní i mimoškolní aktivitě žáků. Zaznamenali jsme i vyšší spolupráci mezi
jednotlivými pedagogy a jejich vzájemnou podporu,“ cituje z inspekčních zpráv
Karel Kovář. Nedostatky inspekce zjistila jen v odborné kvalifikaci pedagogů
nebo v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví. V některých zprávách také inspekce
vyčítá, že dohodnutá pravidla se dostatečně nedodržují a někteří žáci zůstávají
při výuce pasivní.
______________________
Montessori
školy
Základy této výuky navrhla lékařka a pedagožka italského původu Maria Montessori (1870–1952). Pedagogika typu Montessori považuje dítě za osobnost od přírody dobrou a dospělí by jej měli v jeho přirozenosti podporovat. Aktivity dítě dělá pro uspokojení sebe sama, ne vyučujícího. Samotné učení by pak mělo probíhat bez zbytečného stresu. V Montessori školách se tedy děti nenapomínají, nedávají se v nich tresty, jde o neautoritativní a nenátlakový přístup výuky. Učitel slouží jen jako průvodce dítěte. Snaží se, aby děti nebyly závislé na pochvalách. Dítě také aktivně přispívá ke konstrukci svého vzdělání, může si zvolit materiály a pracovní místo. V Montessori třídách se uplatňuje princip připraveného prostředí, prostor bývá uspořádán do koutků. Nábytek velikostí odpovídá potřebám dítěte, klade se důraz na snadnou manipulaci s ním. Ve třídě nejsou lavice ani katedra. Dítě tedy nemusí sedět a naslouchat výkladu.
Waldorfské školy
Mají zajišťovat všestranný rozvoj dítěte v praktických a uměleckých oborech. Zohledňují fakt, že schopnosti a nadání dětí se velmi odlišují. I proto se vedle tradičních předmětů učí například knihařství, pletení, tkaní nebo zeměměřičství. Touto rozmanitostí nabídky se chtějí učitelé co nejvíce přiblížit stavu, kdy každé dítě najde v učebním plánu něco, v čem bude mít šanci vyniknout. Výkony žáků nejsou motivovány známkami, ale živým zájmem o probíranou látku. Vysvědčení mají formu slovního hodnocení, které charakterizuje všechny přednosti a nedostatky dítěte, jeho pokroky i obtíže v uplynulém školním roce. Platí zásada, že spolupráce žáků jasně převažuje nad jejich vzájemnou soutěživostí. V učebních plánech se projevuje snaha nenadřazovat žádný předmět nad druhé. Dívky se tak účastní i práce se dřevem a kovem, chlapci pletou či háčkují. Smyslem je dát všem dětem široký, nespecializovaný základ
Daltonské školy
Základem daltonského plánu je volnost, spolupráce a samostatnost žáků. Děti se učí zacházet se svobodou a získávat zodpovědnost za své chování i učení. Žák tedy svobodně rozhoduje o své práci a postupuje svým tempem. I zde se klade důraz na spolupráci s ostatními žáky. V daltonském plánu žáci sepisují úmluvu s učiteli o harmonogramu práce na dané období a pak pracují samostatně nebo ve skupinách. Učivo stanovené na jeden rok mohou žáci zvládnout klidně za kratší nebo i za delší dobu. Žák rozhoduje sám o svém tempu práce, podle daltonské terminologie je takzvaně zodpovědně svobodný. Daltonská výuka také zastává princip, že k čemu se dopracují žáci sami, to si budu lépe pamatovat. Lavice v učebnách jsou uskupeny tak, aby se žáci mohli po prostoru volně pohybovat, spolupracovat i relaxovat dle vlastní potřeby. Podle daltonského principu díky této svobodě dítě nebude při výuce pasivní.
Scio školy
Dávají důraz na to, co budou děti potřebovat v budoucnosti, například za 20 let, aby byly v životě spokojené a úspěšné a aby díky nim prosperovalo i jejich okolí. Rozvíjejí žáky ve Scio kompetencích, které pokrývají rozvoj schopnosti učit se, kriticky myslet, poznání sebe sama, práci se stresem, budování a udržování vztahů, činění světa lepším místem a vlastní zodpovědnost za svůj život. Pokud žákům ve škole něco nevyhovuje, mají možnost přijít s návrhem, jak to udělat jinak. Důraz se klade na fungování pravidel a školní klima, pokud je potřeba, zastaví se výuka a řeší se mezilidské otázky, případné spory či praktické věci kolem provozu. Děti se tak učí efektivně řešit konflikty, vyjadřovat potřeby a vnímat potřeby druhých. Učí se nespoléhat na to, že problémy za ně vyřeší někdo jiný. Každé dítě má svého mentora, s kterým má pravidelný rozhovor o svém vývoji. Ani tady se neznámkuje a klasicky nezkouší.
0 komentářů:
Okomentovat