V minulém týdnu ministerstvo školství společně s Národním pedagogickým institutem spustilo veřejné připomínkové řízení k návrhu revize RVP ZV a aktualizace RVP PV a školy by podle nového kurikula mohly postupně začít učit ve školním roce 2025/2026. Povinně pak všechny o dva roky později.
Zdroj: Beduín
15/2024, 8. 4. 2024
Připomínky
chce ministerstvo školství vypořádat ještě letos, takže veřejnost bude mít čas
na poznámky jen do konce května. Resort je pak probere, do dokumentu zapracuje
a revizi rovnou schválí bez dalšího kola veřejné diskuze.
Co
představený dokument revize přináší pozitivního? Skutečně v něm došlo
k provzdušnění a redukci obsahu učiva, více se klade důraz na dovednosti,
větší prostor pro vytvoření vlastního vzdělávacího programu dostávají i školy,
myslí se i na wellbeing a školní klima. Současně ministerstvo ví, že musí
školám dát dostatečnou podporu, proměnit zkoušky a udělat osvětovou kampaň tak,
aby revizi přijali učitelé i rodiče. Pokud totiž pedagogické sbory revizi
nepřijmou, je v podstatě zbytečná, protože se ve výuce nic nezmění.
„Ministerstvo
se však hodně spoléhá na samotné kurikulum ve smyslu: když se změní
rámcový dokument, změní se i samotné vzdělávání. Tak to ale není a víme to už
20 let, kdy jsme na to podobně hodně spoléhali při první revizi. Nic výrazného
se ale nestane, pokud ji nepřijmou učitelé,” vysvětluje analytička EDUinu Lucie
Slejšková. Učitelé a ředitelé jsou ti, kdo nakonec do tříd samotnou změnu
přinesou. A pokud nebudou mít dostatečnou metodickou podporu, budou se držet
toho, co znají, a vyučovat stejně jako doteď.
Návrh
upraveného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy ukazuje
i konkrétnější změny. Nová jsou průřezová témata, jako je Péče o
wellbeing, Společnost pro všechny či Udržitelné prostředí. Geografie se stala
samostatnou oblastí, v Umění a kultuře nově nalezneme prvky hudební, taneční a
dramatické výchovy. Zcela nový je také obor Osobnostní a sociální výchova.
O tom, jak
má do budoucna vypadat výuka cizího jazyka, ale MŠMT zatím nerozhodlo.
„Ministerstvo se kloní k volitelnosti, tedy že škola musí výuku nabízet a žák
si může vybrat, ale nemusí. Z celého dokumentu je vidět a cítit, že se
ministerstvu nechce o výrazně sporných věcech rozhodovat. Místo toho, aby
zaujalo určité strategické stanovisko a řeklo například ‚máme data a tento
názor a chceme, aby to takto bylo, takže připravíme i potřebná opatření‘, to
neudělá a nechá rozhodnutí na veřejné konzultaci.
Je to trochu
alibi, navíc veřejná diskuze nám nepomůže, protože názory budou extrémně
polarizované,” popisuje Lucie Slejšková s tím, že o některých zásadních
tématech, která navazují na revizi, ministerstvo zatím neříká nic konkrétního.
„Zejména o uzlových bodech a ověřování výsledků učení, o způsobu hodnocení. U
nich nemáme představu, jak konkrétně si je úřad představuje,” dodává analytička
EDUinu.
V rozhovoru
pro Český rozhlas Plus dále například popisuje, že kurikulum je
potřeba přizpůsobit době, která se rychle mění.
0 komentářů:
Okomentovat