Kde začíná a končí sociální role školy a proč by vůbec měla škola takovou roli přijímat? Tomu se věnovala jedna z analýz Auditu vzdělávacího systému ČR za rok 2023, kterou odborné i laické veřejnosti nabízí každoročně organizace EDUin. Text vyšel původně v dubnovém vydání časopisu Řízení školy.
Zdroj: EDUin
5. 8. 2024
Podle
statistické ročenky MŠMT z roku 2021 máme ve školách něco málo přes 17
tisíc žáků, kteří mají poradnami přiznaný nárok na podpůrná opatření
z důvodu kompenzace sociálního znevýhodnění. Odhady výzkumníků
z Univerzity Palackého v Olomouci, kteří v roce 2015 ve
spolupráci s Člověkem v tísni analyzovali data z dalších dostupných
statistik a zdrojů, ovšem mluví o tom, že v systému by mohlo být
až kolem 140 tisíc žáků se sociálním znevýhodněním a z toho až 35
tisíc žáků se zvýšeným zatížením.
Na tuto
nesrovnalost mezi „výkonem” poradenského systému a realitou školního prostředí
upozornil Zbyněk Němec z Katedry speciální pedagogiky Pedagogické fakulty
UK. Je to pravděpodobně jeden z příznaků dlouhotrvajícího problému, který
nám opakovaně připomíná mezinárodní šetření PISA a to, že patříme mezi
země, ve kterých školní vzdělávání udržuje hladinu sociálního znevýhodnění ve
společnosti, aniž by mělo ambice tento stav měnit.
Ve
strategických dokumentech školského resortu se přitom jedná o jeden
z hlavních úkolů, o který bychom měli usilovat – snižovat nerovnosti
ve vzdělávacím systému, a díky tomu umožňovat všem dětem využít vzdělávací
příležitosti a překonat stín rodinného zázemí. Proč se nám to příliš
nedaří? Těch důvodů bude několik a odrážejí problémy na různých úrovních
vzdělávacího systému.
O jaké děti
se jedná?
Podle dat
Platformy pro sociální bydlení žilo v roce 2018 až 20 500 dětí
v naprosto nevyhovujících podmínkách, ve stavu takzvané závažné bytové
nouze, což v podstatě znamená, že tyto děti žily se svými rodinami na
ubytovnách, v azylových domech nebo v bytech, kde leckdy není ani
koupelna, či tekoucí voda. Nejde zdaleka jen o děti žijící ve vyloučených
lokalitách, takové ubytovny, v nichž žijí školní děti, najdeme
i v Praze.
Sociální
znevýhodnění se ovšem na druhou stranu netýká pouze dětí, jejichž rodiny se
potýkají s destabilizující chudobou a nevyhovujícím bydlením.
Výsledky vzdělávání může ovlivnit i to, že vaším rodným jazykem není
čeština, někdo z rodičů se potýká s duševním nebo jiným závažným
onemocněním, rodiče se rozvádějí nebo je domácí prostředí jiným způsobem
nestabilní. To vše na děti dopadá a může se pak projevovat v jejich
fungování ve škole nebo v nedostatečné domácí přípravě.
Sociální
znevýhodnění a škola
Z výše
uvedených dat je tedy zřejmé, že dnes stále velkou část dětí, které jsou
sociálním znevýhodněním a jeho dopady ohrožené nebo přímo zatížené,
přehlížíme. Diagnostika, která se provádí v pedagogicko-psychologických
poradnách je pro potřebné rodiny často nedostupná. Ať už z důvodu
přetížení poraden nebo jejich lokální nedostupnosti, pro některé rodiny může
samotná návštěva poradny představovat bariéru.
Zdá se
proto smysluplné, jak navrhuje zmíněný Zbyněk Němec v nově vytvořeném
metodickém materiálu NPI ČR, aby se identifikace dětí ohrožených sociálním
znevýhodněním přenesla z poraden přímo do škol. Metodika Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní
škole nabízí učitelům jednoduchý, přehledný a funkční nástroj
k základní orientaci, v jakých oblastech je třeba hledat možné
projevy sociálního znevýhodnění, na co se soustředit a jakých signálů si
všímat.
Pochopitelně
není možné od učitelů očekávat, že budou zároveň schopni všechny bariéry ve
vzdělávání dětí vlastními silami odstranit. Zde se otevírá prostor pro sociální
práci ve škole a ve spolupráci mezi školou a rodinou. V této
souvislosti se už řadu let diskutuje o potřebě sociálních pedagogů,
eventuálně sociálních pracovníků ve školách. Obě tyto role mají své
opodstatnění.
Sociální
pracovník může škole pomoci s komunikací směrem k rodině, je možné
vyslat jej v případě potřeby přímo do terénu, v jeho kompetenci je
také case management, tj. propojení dalších služeb a aktérů, kteří mohou
rodině pomoci dostat se z tíživé situace. Může zasáhnout i tam, kam
ještě nedosahují kompetence OSPOD, který řeší až situace dětí ohrožených podle
zákona.
Sociální
pedagog na druhou stranu může vstoupit do podpory dětí přímo ve škole nebo
nabídnout svou podporu samotným učitelům. Jeho role stejně jako
u sociálního pracovníka může směřovat ke komunikaci s rodinou.
Důležité je vždy vycházet z aktuálních potřeb dítěte, jeho rodiny
a školy. Náplň práce sociálních pedagogů může být proto variabilní
a neexistuje pro ni jednoduchý mustr.
V praxi se
ukazuje, že školy, které měly možnost tuto pozici ve svém školním poradenském
pracovišti mít, její přínos oceňují. Bohužel ne vždy má vedení školy
o jejím uplatnění konkrétnější představu, což je pravděpodobně jedním
z důvodů, proč jich v našich školách je stále tak málo. Druhým
a snad ještě podstatnějším důvodem je samozřejmě neukotvenost této pozice
v legislativě a z toho vyplývající nestabilní financování, které
se stále opírá pouze o projektové výzvy.
Co
potřebujeme
Již dnes se
na řadě míst hledají způsoby, jak propojit školu a sociální práci, zatím
ale není jasné, jakým způsobem tuto spolupráci uchopit systémově. Potřebujeme
zmapovat aktuální situaci, dostupnost a limity současných nástrojů pro
řešení sociálního znevýhodnění a snižování nerovností ve vzdělávání. Měli
bychom se cíleně zaměřit na meziresortní dialog a vytvořit funkční
platformu, která umožní zrevidovat současné postupy, aby se vytvořila
strukturovaná provázanost jednotlivých kroků od vzdělávání dítěte ve škole až
k jeho podpoře v rodině.
Měli bychom
také popsat, kde začínají a končí kompetence a odpovědnosti
jednotlivých resortů, definovat odpovědnosti, kompetence a roli školy
a sociálních pracovníků při řešení problémů dětí ve škole. Abychom
byli schopni nabídnout dostupnost nástrojů opravdu každé škole, je nutné, kromě
systémového zajištění financování těchto opatření, zahrnout oblast sociální
práce ve škole do kompetencí středního článku a definovat odpovědnosti
a garanci této podpory v území.
A
v neposlední řadě je třeba zaměřit se na podporu rodin a dětí již
v předškolním věku. Je proto zcela klíčové, aby na základě
meziresortní spolupráce – vzdělávací, sociální i zdravotní oblasti – byl
vytvořen a státem garantován podpůrný systém včasné péče.
Přečtěte si celou analýzu z Auditu
vzdělávacího systému 2023 Kde
začíná a končí sociální role školy?
0 komentářů:
Okomentovat