Karel Lippmann: Myslím, tedy jsem. Ale jak myslím a jak jsem?

sobota 7. září 2024 ·

Procházíme právě dosti zásadní společenskou, kulturní a politickou změnou. Z těchto hledisek se společnost začala značně radikálně rozdělovat na tradice respektující konzervativce a výrazné permanentní změny prosazující a mnohé tradice opouštějící progresivisty. Tím je dokonce významně zastíněno tradiční moderní soupeření mezi levicí a pravicí.

 

Obě strany se značně liší v pojetí svobody člověka. Jejich spor má historicky hluboké kořeny, jež spočívají v pojetí modernity. V historii tomuto problému nebyla nikdy věnována dostatečná pozornost, což trvá dodnes. Původně byl slovem „modernus“ označen křesťan, svým myšlením ukotvený v eschatologickém mýtu (Nový zákon; eschatos – poslední), který, na rozdíl od mytologie antické (především řecké; mýtus etiologický vracející se k dokonalému počátku), obrací pozornost lidí do budoucnosti, do věčnosti a nabízející člověku spásu. Svět a život mají proto smysl, jejich části se vzájemně osvětlují, což je základní znak vzdělání člověka. Tak člověk přichází na svět. Jeho další život se ale potom odehrává v omezeném prostoru i času. Má tento rozpor nějaké řešení?

 

Řečtí antičtí filosofové rozlišili dva světy: apeiron (beztvarý a bezmezný základ všeho jsoucího) a peras (má tvar a vymezení, s ním se setkáváme v konkrétní podobě všeho jsoucího (Anaximandros). Orientace na peras byla příznačná pro antické (i současné) sofisty. Na vážné nedostatky jejich sice velice rozsáhlého, ale poněkud povrchního vědění poukázal Sókratés (setkáváme se s jeho názory v Platónových dialozích), a to prostřednictvím otázek, které činily sofistické jistoty (sofismata) nedostatečně odůvodněnými.

 

Platón pak za prazáklad všeho (bytí) pokládal ideje. Hovořil o dvou světech: světě idejí (dokonalém, věčném a dobrém) a světě přirozeném (nedokonalém, pomíjivém a vedle dobrého přinášejícím i zlo). Ideje se při vstupu do světa přirozeného tedy mění, komplikují. Duše člověka se na ně však rozpomíná a po nich touží. Aristotelés naopak nacházel ideje skryty uvnitř jsoucího a pomocí pravidel logického myšlení i člověkem objevitelné. I on tedy věřil v existenci idejí, tou nejvyšší je bůh, tvar bez látky.

 

Myšlenky Platóna a Aristotela jsou pak východiskem pro další vývoj evropského myšlení a evropské kultury. Jejich odkazem je však také jeden velký problém – chórismos – mez, která proměňuje apeiron v peras, ideu v konkrétní jsoucno a boha v člověka. Evropská kultura nabízí řešení jak dualistické (např. Descartes), tak dialektické (např. Hérakleitos, Nový zákon, posléze např. Hegel, Marx, Kosík, Hejdánek). Dualismus nespatřuje mezi oběma světy žádnou souvislost, proto se o chórismos nezajímá. Dialektika však mezi nimi nachází souvislost podstatnou, proto se se složitou problematikou chórismu musí nějak vypořádat. Chórismos totiž pro život člověka ve světě přináší něco bytostně důležitého: je zdrojem dialektiky, rozporné povahy všeho jsoucího, soužití dobra se zlem, krásy s ošklivostí, radosti se strastí apod. Vzniká též rozpor mezi rozumem a vírou a z hlediska jejich vyjádření mezi jazykem matematiky a jazykem přirozeným. Ten první je exaktní a abstraktní, ten druhý vágní a konkrétní.

 

Descartes v 1. polovině 17. století dospěl k závěru, že lze najít jistou pravdu. Tu nabízí matematika, o kterou se má lidský rozum výhradně opírat. Svět rozdělil na rozprostraněný (hmota) a nerozprostraněný (duše). Jsou to podstaty, vzájemně spolu nesouvisejí (dualismus). „Bůh je tedy nejvyšší představou, která nemůže pocházet ze samotného rozumu ani z ničeho nižšího, ale sama ze sebe. Boží přirozenost není závislá – což by byla nedokonalost – ani rozdělená na duši a tělo – což by byla vzájemná závislost. Naopak, cokoli méně dokonalého v tvorstvu je na Bohu zcela závislé“ (Rozprava o metodě).

 

Jan Patočka pokládal Descartův důraz na matematickou indukci za jednostranný a dospěl k závěru, že „deduktivismus Descartes razil ve všech vědních disciplínách, neméně v metafyzice. Klíčem k poznání světa je jistota Boží. “Rozum lidský se má zabývat pouze světem rozprostraněným. Descartův současník Komenský nesouhlasil (byl triadistou), podle něho existují tři pansofické světy: svět tvorby, svět morální a svět duchovní. Ten třetí se týká chórismu, rozum se zabývá všemi třemi.

 

Moderní svět je okouzlen Descartovým civilizačním patosem – možností člověka najít jistou pravdu matematickou metodou, jíž ho obdařil Bůh. Posléze díky Comtovu pozitivismu vzniká v 19. stol. moderní věda, předpoklad následného prudkého rozvoje techniky. Comte chórismus (metafyziku vůbec) odmítá jako zbytečnost, k matematické metodě přidává experiment. Ukazuje se však, že věda a technika člověku nejen prospívají, ale mohou také škodit. Mají dialektickou povahu, kterou však moderní vědci často pomíjejí. Jejich poznatky slouží míru i válce, dobru i zlu. Jakou roli v tom sehrává školství? Opravdu vychází z myšlenek Komenského?

 

Karel Kosík v Dialektice konkrétního ukázal, že chórismos proměňuje ideu v konkrétní jsoucno, tuto konkretizaci provází dialektika. Konkrétní jsoucno je dialektické. S touto jeho podstatou se člověk musí pomocí svého rozumu vypořádat. To je i úkol vědců, z nichž bohužel mnozí, na rozdíl od Descarta, udělali z matematické a experimentální metody jakýsi nový katechismus. V něm úloha a důsledky chórismu nemají místo. Výjimkami jsou, např. Einstein, kvantoví fyzici či matematik Gödel, jehož dvě věty vedou k závěru, že žádný (dostatečně silný) formální systém nemůže být zároveň bezesporný a úplný. Bezespornost bezesporného systému nelze uvnitř tohoto systému dokázat. Z nekonsistentního systému plyne úplně cokoli. Důsledky, nejen negativní, platí pro logiku, matematiku, informatiku, filosofii, …

 

Moderní škola je dualistická, obsah výuky činí jednostranným svým důrazem na jednostrannou metodu. Matematika se vyučuje jako mechanicky, technicky využitelné počty a jistotou nalezené pravdy se stala vzorem pro všechny ostatní předměty a jejich hodnocení (známky). Tomuto modelu myšlení je pak nutně podřízen pohled člověka na svět jako celek i na to, co je nespočitatelné. Projevuje se to stále více v morálce, umění a bohužel v politice. Kdo má onu jednou jistou pravdu?

 

Dnešní společnost je rozdělena, jak u řečeno, na konzervativce a progresivisty, kteří mají výhodu v tom, že nemusí brát ohled na svazující jistotu tradic. Konzervativci, včetně těch, kteří se hlásí ke křesťanství, postupně přijali za své výše popsané pojetí vzdělání a metafyziku, o kterou by se jejich argumenty měly též nutně opírat, protože v praxi umožňuje nazírat svět šířeji a hlouběji, ponechali odsunutou do role iracionality, bájesloví a směšně zaostalých předsudků, společensky zcela nepotřebných, ba škodlivých. Bez respektu k celku však světu nelze porozumět, utvořit si názor a vést dialog o podstatných problémech, které se tak stále zvětšují.

 

Francis Bacon, autor spisu Nové organon, řekl: „Lidské vědění a moc jsou totožné. Vědění je moc.“ Současná situace ve světě nám názorně předvádí, co se může stát, je-li naše vědění omezené, jednostranně zaměřené a ve svém celku povrchní. Kdo se za těchto okolností stává mocným? A jaké metody k uchopení moci používá?

 

Na závěr dva citáty:

 

Moc přecházela častěji z rukou do rukou než z hlavy do hlavy.“ (Stanislaw JerzyLec)

 

"Píšu odlišně od toho, co mluvím, mluvím odlišně od toho, co si myslím, myslím odlišně od toho, jak bych myslet měl." (Franz Kafka)



0 komentářů: