Rozpočet ministerstva školství hodnotí Daniel Münich.
Zdroj: Český
rozhlas Plus 3. 9. 2024
Ministerstvo školství má v návrhu rozpočtu pro příští rok získat 271,6 miliardy korun. Podle ministra Mikuláše Beka (STAN) to ale nestačí, celkově podle něj chybí rezortu desítky miliard. „Aby se ve školství podařily reformy, tak musíte mít nějakou páku. Tedy peníze na to, abyste přesvědčili aktéry, že změny, které jsou třeba bolestné, jsou potřeba,“ souhlasí s ministrem pro Český rozhlas Plus Daniel Münich, výkonný ředitel think-tanku IDEA při výzkumné instituci CERGE-EI.
Kolik
miliard korun navíc by podle vás měla vláda určit pro ministerstvo školství?
To je špatná otázka na ekonoma,
protože ekonomové nedělají politické soudy. Řekl bych, že tu jsou dvě důležité
věci, které by měly v této opět zmatené diskuzi zaznít.
To, že na ministerstvu školství
nebude v rozpočtu dostatek prostředků, bylo jasné už loni v listopadu, kdy
ministerstvo financí předložilo střednědobý rozpočtový výhled. A tam bylo
ještě méně peněz, než bude mít rezort letos.
A za druhé na roky
V
posledních letech roste počet žáků, tím pádem i pedagogů a asistentů. Má stát
šanci všechno tohle dohnat a přizpůsobit finance reálným potřebám škol?
Počet žáků skutečně rostl, a to
nejen v důsledku příchodů lidí z Ukrajiny. Rostla i potřeba učitelů a
pedagogických pracovníků, protože se postupně zavádí něco, co jsme tady neměli
a na čem jsme strašně šetřili, a to je inkluze. Neudělalo se to ideálně, ale
konečně jsme tak zavedli něco, co vyspělé země mají a musí mít.
Nemůžeme se divit, že nároky na
školství rostou. I díky tomu, že jsme inkluzi nefinancovali, tak jsme v roce
2015 až 2016 měli jedny z nejnižších výdajů na školství. Strašně jsme šetřili
dvacet let a teď to doháníme.
Ministr
školství Mikuláš Bek (STAN) upozorňuje, že počet učitelů rostl příliš rychle i
kvůli současnému nastavení financování škol. A proto se po dohodě se školskými
asociacemi a odbory od září snížil počet hodin, které školám proplácí stát, o
pět procent. Chápu to správně, že stát musí dál šetřit, i když by školství
reálně potřebovalo přidat?
Nárůst počtu učitelů
i pedagogických pracovníků byl za poslední roky celkem přirozený. Kdyby
měl pokračovat, tak už by to nebylo zdravé, protože počet žáků by se v příštím
roce měl zastavit. Takže v tomto směru už je dobré začít brzdit.
Nicméně Česká republika nemá příliš
mnoho učitelů. Má nedostatek učitelů na prvních stupních a příliš mnoho učitelů
na středních školách. To je strukturální problém a není to problém samotného
počtu učitelů.
Vidíte
jako reálné, že se podaří navýšit platy nepedagogickým pracovníkům?
To je složité, protože zde hrají
velkou roli rozhodnutí tisíců ředitelů, kteří žonglují v obrovské každoroční
nejistotě, jak rozdělit prostředky, které mají, na učitele i nepedagogické
pracovníky.
Přinejmenším musí dohnat úroveň
minimální mzdy. Když se podívám do čísel, tak nepedagogičtí pracovníky jsou
většinou těsně nad minimální mzdou. A když se bude minimální mzda zvedat, tak
ten problém pro ředitele bude ještě větší. A my nedokážeme předvídat, jak
to nakonec udělají.
Ministr
Bek pro Český rozhlas Plus řekl, že podle něj reálně chybí ve školství
řádově desítky miliard. Co si o tom myslíte?
Tady je potřeba říct, že aby se ve
školství podařilo udělat nějaké reformy, tak musíte mít nějakou páku. A ta
jsou dodatečné peníze tak, abyste přesvědčili aktéry, že změny, které
jsou pro některé z nich bolestné, je potřeba udělat.
Pokud vám ale rozpočet několik let
za sebou klesal a v současnosti vlastně zůstává zachován, tak je velmi obtížné
udělat ve školství jakoukoliv změnu.
Školství je jako letadlová loď. Když
do ní nedáváte peníze, tak se dlouho nic nestane. Alespoň na první pohled.
Učitelé nepřestanou učit. Ale budou učit hůř. A to jsou věci, které uvidíme za
deset dvacet třicet let, jak kvalitně se ve školách učí a kdo tam učí.
Ano, můžeme nechat rozpočet na
současné úrovni. Reálné dopady uvidí až budoucí generace.
0 komentářů:
Okomentovat