Dvě třetiny učitelů v nové studii uvedly, že nejsou přesvědčeni o prospěšnosti inkluze pro všechny žáky. Po osmi letech, kdy se díky změně zákona do škol ve velké míře dostali asistenti pedagoga, aby se i děti s různým znevýhodněním mohly vzdělávat ve svých spádových školách, stále veřejnost nevnímá společné vzdělávání všech žáků pozitivně. Podle odborníků je to pozůstatek socialistického „schovávání“ handicapovaných lidí mimo běžnou společnost a bude trvat ještě několik generací, než se postoje lidí změní. Učitelé ale upozorňují na reálné problémy.
Zdroj: Hospodářské
noviny, 27. 9. 2024
„Inkluze
je pro učitele náročná. Mají sice asistenty, ale ti někdy nejsou stoprocentně
funkční. Navíc když máte ve skupině 28 dětí čtyři žáky s vážnějším postižením,
další děti s poruchami chování a ještě cizince, tak je problém to navzájem
skloubit,“ popisuje předseda Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc, v
čem vidí problém. Zvláště žáci s vážnými poruchami chování podle něj dovedou
narušit atmosféru ve třídě tak, že je těžké v ní vyučovat.
V nové
studii Jakuba Pivarče z Pedagogické fakulty Univerzity Jana
Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem 65 procent učitelů uvedlo, že nejsou
přesvědčeni o efektivitě začleňování žáků s různými potřebami do běžných tříd,
a vyjádřili negativní hodnocení přínosu inkluze pro samotné žáky i pro vlastní
práci s nimi. Necelá třetina učitelů pak deklarovala i jednoznačně negativní
pocity spojené s inkluzí. Výzkumu se zúčastnilo 1434 učitelů z celkem 138
veřejných základních škol ze všech čtrnácti krajů.
Vyučovat
ve třídě plné různorodých dětí je objektivně těžší a většina učitelů na to
nebyla připravena, nikdo je neučil, jak s takovým kolektivem pracovat,
asistenti se do škol dostávali postupně. „Inkluzi lépe hodnotí mladší
učitelé, kteří na pedagogické fakultě prošli vzděláváním, které s inkluzí
počítalo,“ upřesňuje Pivarč.
Podle
odborníků to ale nelze vnímat jen jako problém vzdělávací politiky, svou roli
hraje i komunistická minulost Česka. „Léta jsme žili v systému, který lidi
s handicapy odděloval od běžné populace. Nelze si myslet, že během deseti let
se postoj veřejnosti změní. To bude trvat ještě mnoho let,“ vysvětluje Pivarč.
Podle ministerstva školství rezervovaný postoj části učitelů běžných škol
vůči inkluzivnímu vzdělávání není specifický pouze pro Česko. Jak zmiňuje
autor studie, k podobným výsledkům dospěl také výzkum provedený v roce
2020 na vzorku učitelů běžných škol ve Finsku. „Zavádění principů
inkluzivního vzdělávání je v českém kontextu stále v relativně rané fázi,“
uvedla tisková mluvčí ministerstva Tereza Fojtová.
Kontroverzně
vnímá inkluzi i široká veřejnost, což opakovaně vychází z různých průzkumů
veřejného mínění. Podle posledního šetření CVVM z roku 2023 se zařazením dětí s
mentálním postižením do běžných školních tříd nesouhlasily téměř čtyři pětiny
oslovených. Rodiče často vnímají fakt, že zvláště děti s psychickými
poruchami narušují výuku a zhoršují atmosféru ve třídě.
Odmítání
společného vzdělávání může souviset i s kulturním nastavením, společnost klade
důraz na výkon a někteří mohou mít pocit, že pomalejší děti mohou brzdit
ty zdatnější. Společné vzdělávání všech dětí je však podle Pivarče normální
stav, na který si společnost musí zvyknout. „Není to žádný trend, který zase
pomine a vystřídá ho jiný,“ upozorňuje. Vládní zmocněnkyně
pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková, která také stála u zrodu
proinkluzivního zákona z roku 2015 (v účinnost vešel od 1. září 2016), považuje
za neetické se vůbec někoho ptát, zda chce, aby měly všechny děti férové
podmínky ve vzdělávání.
„Společnost
není homogenní a tak jako se neptáme zaměstnavatelů, jestli lidé s
nejrůznějším znevýhodněním mají dostat šanci na běžném pracovním trhu, tak se
nemáme ptát na to, které děti si zaslouží dostat šanci v hlavním vzdělávacím
proudu a chodit do spádové školy a které ne,“ míní.
Společné
vzdělávání je podle ní jediná správná cesta pro to, aby společnost fungovala
soudržně a děti si odmalička osvojovaly spolupráci a podporu
slabších. Učitelé v průzkumu uvedli, že navzdory svému negativnímu
přesvědčení jsou ochotni inkluzivní prvky ve školách zavádět a také že
mají v tomto směru důvěru ve své schopnosti.
Jenže
pokud o prospěšnosti společného vzdělávání nejsou učitelé nebo vedení školy
přesvědčeni, pak podle studie nemusí vytvářet dostatečně podporující prostředí
pro rozvoj inkluzivního myšlení a chování učitelů. Například méně
využívají systémová opatření, třeba zapojení do různých programů či financování
dalších specialistů na školách, jako je třeba speciální či sociální pedagog.
Podle
škol zapojených do podpůrného programu Národního pedagogického institutu pomoc
zvenčí učitelům pomáhá. „Máme hodně dětí s podpůrnými opatřeními čtvrtého
stupně, tedy s těžkými handicapy. Ale díky podpoře, které se nám dostalo,
myslím, že to učitelé vnímají pozitivně,“ říká ředitelka Základní školy Mníšek
pod Brdy Michaela Pažoutová. K dispozici měli speciální pedagogy i psychology.
Díky grantům, o které zažádali, učitelé absolvovali také různá školení, která
jim pomohla různorodé kolektivy lépe zvládat.
Právě od
škol, kde společné vzdělávání v praxi velmi dobře funguje, by se podle
Laurenčíkové měli ostatní učit. „Pokud se to daří v malém vzorku škol, tak se
to časem může dařit všude,“ míní zmocněnkyně pro lidská práva.
Že
si učitelé podporu chválí, vycházelo i ze starších Pivarčových
průzkumů. V aktuální studii se ale ukázalo, že co si učitel myslí o
prospěšnosti inkluze, hraje větší roli, než jestli škola dostane podporu, nebo
ne.
Z tvrzení
učitelů vyplývá, že mají největší problém s dětmi s poruchami chování. Jak
učitelům pomoci pracovat s dětmi s duševními obtížemi či potížemi s chováním,
má příští týden řešit pracovní skupina na ministerstvu školství.
Připravuje
se systematické vzdělávání učitelů v těchto tématech, věnuje se mu
také reforma přípravy učitelů. Národní pedagogický institut
vydal množství
materiálů ke vzdělávání heterogenních kolektivů. Dlouhodobě také pořádá
kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti inkluzivního
vzdělávání.
0 komentářů:
Okomentovat