Nízké platy, nedostatek společenského uznání a lákavější nabídky v jiných oborech jsou nejčastějším důvodem, proč v Česku chybí učitelé matematiky, fyziky nebo informatiky. Proč je důležité zajistit dostatek vyučujících, kteří umí vést žáky k exaktním vědám? „Rozvoj matematických dovedností u dětí přispívá k celkovému bohatství společnosti,“ říká v podcastu Reparát Jakub Nešetřil, zakladatel fondu Matika Česku.
Zdroj: Plus.rozhlas.cz
10. 2. 2025
„Největší problém je v tom, že chybí učitelé, kteří by učili pouze fyziku jako svůj hlavní předmět. Na mnoha školách vyučují fyziku tělocvikáři, biologové a další. Druhý problém spočívá v tom, že učitelé potřebují pomoc s tím, jak děti učit zajímavě – aby je fyzika bavila a aby si z ní odnesly něco užitečného do života,“ zamýšlí se Irena Dvořáková, didaktička z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Působí také v programu Elixír do škol, jehož cílem je prostřednictvím kolegiálního sdílení přinášet inovativní nástroje a rozvíjet dovednosti ve výuce přírodovědných předmětů.
Podle
Dvořákové by učitelé neměli fyziku pouze přednášet, ale měli by děti vést k
objevování na vlastní kůži: „Děti musí mít propojenou fyziku, kterou se učí ve
škole, s běžnými zkušenostmi ze života – s tím, co znají ze svého okolí či z
výletů. Fyzika nesmí být suchý předmět, musí je bavit.“
Právě na
tom se podílí i projekt Elixír do škol. „Učitel fyziky je často na svou práci
sám a nemá možnost konzultovat své starosti, radosti a problémy. Proto jsme
dali dohromady regionální centra, kde učitelé diskutují o způsobech výuky nebo
vyrábějí různé pomůcky,“ představuje program Dvořáková.
Na závěr
dodává, že krása fyziky spočívá v možnosti ověřit si pravdu experimentem.
Špatné
platy
Poptávka
po lidech s logickým a matematickým myšlením roste. I proto musí být v
republice dostatek vyučujících, kteří umí žáky vést k rozvíjení těchto
dovedností.
„Už před
pěti lety, kdy naposledy proběhla studie od ministerstva školství, nám chybělo
odhadem dva a půl tisíce učitelů matematiky, fyziky a informatiky. Situace se
neustále zhoršuje,“ popisuje Jakub Nešetřil, zakladatel fondu Matika Česku. Organizace usiluje o
podporu stávajících i budoucích učitelů a učitelek matematiky.
Nešetřil
vysvětluje, že učitelé matematiky, fyziky a informatiky mají ve velkých městech
možnost jít pracovat na mnohem lépe platově ohodnocenou pozici, než je ve
školství: „Soukromá sféra odsává mladé lidi, kteří původně měli velké myšlenky
a chtěli učit. Když přijdou na realitu učitelského platu, zjistí, že s tím
nemůžou vyžít.“
Fond učitele proto napřímo podporuje: „Letos rozdělíme 6 až 10 milionů
korun ve formě měsíčních odměn vybraným nejlepším učitelům, které do programu
přijmeme. Souběžně s tím se snažíme hledat cesty k systémovému řešení tohoto
problému.“ Na začátku roku 2025 Nadační fond Matika Česku podepsal
memorandum o spolupráci s Univerzitou Karlovou a Masarykovou univerzitou.
Rozvoj
matematických dovedností u dětí přispívá podle Nešetřila k celkovému bohatství
společnosti. „Šikovní lidé, kteří dokážou racionálně přemýšlet, vzít složitý
problém a rozdělit si ho na části, vytvářejí ekonomicky přidanou hodnotu a
bohatne tím celá naše společnost,“ je přesvědčený zakladatel fondu.
„Matematika
získala ve veřejném prostoru pověst, že je složitá a komplikovaná, ale pro
člověka je důležité přemýšlet, abychom trénovali hlavu,“ dodává.
Poslechněte si celý
pořad Reparát.
0 komentářů:
Okomentovat