Když EDUin koncem února v Senátu představil analýzu víceletých gymnázií, vyvolal tím mezi experty i rodiči dětí různé reakce. Programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký v obsáhlém rozhovoru popisuje, v čem může být přínos víceletých gymnázií, hovoří ale i o jejich špatných stránkách. Upozorňuje také na to, že bez redukce těchto škol nelze zvýšit kvalitu těch základních.
Zdroj: EDUin 24. 4. 2025
Analýza víceletých gymnázií v Auditu vyvolala u veřejnosti různé reakce. Někteří ji vnímají jako hodnotově zatíženou nebo neobjektivní. Dá se připustit, že ji lze interpretovat různě v závislosti na individuálních zkušenostech?
Rodičům vždy říkám, že mají plné právo dát dítě na víceleté gymnázium, pokud jim to přijde lepší. Není to trestné ani ostudné – ostuda je, že stát tento systém provozuje. Mnoho rodičů ví, že tento model je systémově špatně, ale pro jejich dítě výhodný, a proto se ho snaží využít. A to je pochopitelné.
Tato
analýza je ale vytvořena z pohledu vzdělávací politiky, která se zabývá
školstvím na úrovni celého státu a celé společnosti. Problém je, že
většina lidí ji vztahuje jen na sebe a své děti, a pak mají pocit, že
jim tím něco vyčítáme. To jsou dvě různé roviny, které se často míjejí. Ano,
může se stát, že někdo má dítě na víceletém gymnáziu, které bylo na základní
škole šikanované, a tak hledal nejlepší řešení a rozhodl se pro
gymnázium, kde se situace zlepšila. To ale neznamená, že víceletá gymnázia jsou
automatickou záchranou pro všechny děti a že na všech základních školách
dochází k šikaně. A i kdyby to v některých individuálních
případech platilo, je skutečně v zájmu celé společnosti, aby takto
exkluzivní systém fungoval? Participuje na něm jen deset procent dětí. Zbytek
se do tohoto systému nedostane, což má negativní dopady – oslabuje se kvalita
druhého stupně základních škol, na víceletých gymnáziích se vytváří tlak na
výkon a v důsledku toho se zhoršuje i duševní zdraví dětí.
Když se
tedy bavíme o prospěšnosti víceletých gymnázií, musíme si říct: mluvíme
o prospěchu jednotlivce, nebo celého systému? Dlouhodobě víme, že víceletá
gymnázia nepřinášejí vyšší přidanou hodnotu, že spíše rozdělují společnost
podle socioekonomického statusu, než aby byla skutečně výběrová podle
studijního nadání. A to je podloženo daty, není to jen otázka hodnotového
nastavení.
Jak ale
lze kvantifikovat přidanou hodnotu a kvalitu vzdělávání? Není to složité,
protože do toho vstupuje mnoho faktorů, nejen socioekonomický status?
A neměla by se do hodnocení promítnout i subjektivní rovina – tedy
jak se dítě ve škole cítí?
Ano, kvantifikace kvality je složitá, ale určité
indikátory máme. Existují jednotné metody, které používá Česká školní inspekce
jak pro základní, tak pro střední školy. Samozřejmě můžeme zpochybňovat
metodiku, že má určité nedokonalosti, ale pokud inspekce hodnotí všechny školy
stejnou metodou a ve výroční zprávě například uvede, že se u nás
meziročně zhoršila individualizace žáků na gymnáziích o 15 %, tak jsou to
data získaná na základě kvalitativních pozorování zkušených inspektorů,
bývalých učitelů s praxí, kteří jsou metodicky centrálně školeni. To je
jeden možný indikátor.
Jaký je
další indikátor?
Dalším indikátorem, i když s určitými
limity, mohou být standardizované testy. Pokud zadáme stejný test žákům
základních škol i víceletých gymnázií jak na vstupu, tak na výstupu,
můžeme sledovat, jak se během té doby posunuli. Ano, studenti na gymnáziích
dosáhnou v absolutních číslech lepších výsledků než žáci na základkách.
Ale pokud měříme přidanou hodnotu, tedy jak moc se dané dítě posunulo oproti své
výchozí úrovni, zjistíme, že tyto posuny jsou celkově výraznější na základních
školách.
Metodologie byla částečně zpochybněna i z toho hlediska, že žáci na základních školách mohli být v době zkoumání analýzy CLoSE (zkoumající přidanou hodnotu základních škol a víceletých gymnázií, pozn. red.) více připravováni na přijímací zkoušky než jejich vrstevníci na víceletých gymnáziích. Nicméně analýza CLoSE vznikla v roce 2017, tedy v době, kdy ještě neprobíhala tak intenzivní příprava na jednotné přijímačky jako dnes. Jak tedy tuto metodologickou otázku vnímáte?
Pokud mluvíme o základních školách, tak rozhodně ne všichni žáci se připravují na přijímací zkoušky. Ne všichni totiž na gymnázia přecházejí, navíc ne všichni deváťáci skládají přijímačky. Vlastně 30 % dětí, které jdou na učiliště, žádné přijímačky dělat nemusí a už dopředu ví, že se na ně nemusí připravovat vůbec. Výzkum CLoSE je longitudinální studie a data byla nadále přidávána. Existují postupy, jak můžete například očistit výkon dětí od rozdílného socioekonomického statusu.
Vášně
vzbudilo také slovo „tahoun“, které může působit tak, že dítě by táhlo celou
třídu na vlastní úkor, bez toho, aby se pokrývaly i jeho potřeby. Pro
rodiče může být frustrující, když je jejich dítě označeno za tahouna, protože
to může působit, jako by mělo „zachraňovat“ celou třídu.
Ano, to slovo je do jisté míry nešťastné. Používá
se, protože mu lidé rozumějí, ale v praxi to znamená i uznání
studijních schopností dítěte – v podstatě ocenění. Někdo si pod tím
představí dítě, které je systémem využíváno, ale ve skutečnosti to jen
potvrzuje, že má na víc. To je pro rodiče pozitivní zpráva.
Ostatní
státy „tahouny“ ze základních škol neodstraňují, protože vědí, že smíšené
prostředí prospívá všem – nejen slabším žákům, ale i těm nadaným. Vedle
vzdělávání je totiž škola i o socializaci. Na základce může být
nadané dítě jednička nebo dvojka ve třídě, ale na víceletém gymnáziu se jeho
postavení snadno stane průměrným, což mu lídrovské schopnosti nerozvine. Na
základní škole se naopak naučí vést ostatní.
Určitě je
pravda, že heterogenní prostředí rozvíjí sociální inteligenci. Ale co když se
nadané dítě necítí na základní škole dobře právě kvůli sociálním aspektům
a nechce vést? Naopak se může mezi spolužáky cítit nepřijaté, a pak
se cítí psychicky lépe mezi těmi, kteří ho víc chápou.
Třídní kolektiv na základní škole je vlastně
zmenšeným modelem celé společnosti. Na rozdíl od víceletého gymnázia, které je
uměle vytvořeným prostředím složeným převážně z elitních dětí
z elitních rodin. Samozřejmě to neplatí absolutně, ale pořád je to mnohem
užší výběr než základní škola. Logicky pak děti z těchto kolektivů mívají
nižší sociální kompetence, i když v dospělosti budou žít ve stejném
městě jako lidé z ostatních sociálních vrstev. Aby spolu lidé v jedné
obci dokázali fungovat, je výhodné, když si na sebe pamatují už ze školy, protože
spolu kdysi seděli v lavici, i když mají naprosto odlišné sociální
postavení, finanční situaci nebo životní zkušenosti. To je hodnota, kterou
jednotlivý rodič při rozhodování o vzdělání svého dítěte nemusí vnímat,
ale pro celou společnost má obrovský význam. A právě proto je úhel pohledu
na úrovni státu tak důležitý.
Současná
generace je ale mnohem citlivější, nemůže pro ně být společenský nekomfort až
příliš velký? Vždyť výskyt psychických poruch u dětí výrazně roste.
Podle jakého klíče bychom měli právo poskytovat
speciální péči jen dětem, které se dostanou na víceleté gymnázium? Pokud
připustíme, že taková péče je důležitá, pak by na ni měl mít nárok každý žák,
nejen ti vybraní. Proto chceme změnit i druhý stupeň základní školy tak,
aby dokázal co nejvíce individualizovat výuku a přizpůsobit se potřebám
každého dítěte. Samozřejmě nikdy nepůjde pokrýt úplně všechny individuální
požadavky, ale cílem by mělo být co největší přizpůsobení každému jednotlivci.
Dobře, je
to menšinová potřeba, ale pořád to je nezanedbatelné procento dětí.
Ano, proto se těmto dětem věnujeme, ale nesmíme
zapomínat na těch zbývajících devadesát procent. Je to nejen otázka jejich
menšinového zastoupení, ale také toho, jakou moc tato skupina ve společnosti
má. Těchto deset procent žáků má ve skutečnosti obrovský vliv, protože na
víceletá gymnázia chodí děti elity společnosti. Samozřejmě ne všichni rodiče
elit volí víceletá gymnázia. Někteří věří v hodnotu běžného vzdělávacího
prostředí a chtějí, aby jejich děti vyrůstaly mezi různorodými vrstevníky,
motivovaly se k výkonům, ale zároveň měly „normální“ kamarády a žily
běžný život. Nemá ale smysl si namlouvat, že je takových většina. Mezi elitami
převládají děti na víceletých gymnáziích, pokud tedy nejsou rovnou v zahraničních
školách.
Principiálně
má každé dítě právo na individuální péči. Pokud bychom se ale zaměřili jen na
inkluzi „shora“ a „zdola“, mohli by být opomenuti ti „středoví“, tedy děti
bez výrazných specifických potřeb. Hrozí, že učitelé budou věnovat pozornost
hlavně těm okrajovým skupinám – nadaným a těm s diagnózami –
a polovina třídy, která spadá do „průměru“, zůstane bez adekvátní podpory.
Ano, každý má nárok na pomoc, ale nadané děti mají trochu jiné potřeby. Nejsou oficiálně zařazeny mezi děti se speciálními potřebami, a přesto si s nimi učitelé na základních školách často nevědí rady – ať už kvůli nedostatku času, nebo proto, že v inkluzivnějším prostředí s nimi nemohou pracovat tak individuálně.
Z položené otázky jakoby vyplývalo, že předpokládáme automaticky, že učitelé na víceletých gymnáziích s nadanými dětmi umějí pracovat lépe. Data to bohužel nepotvrzují, o tom je mimochodem naše druhá letošní analýza Auditu vzdělávání.
Mimořádně nadané děti mají náročnější potřeby než ostatní. Pro pedagoga je často větší výzvou pracovat s takovým žákem než s dítětem, které má diagnostikovanou nějakou poruchu učení. Základní škola by měla prostřednictvím školního poradenského pracoviště pokrýt ale potřeby všech dětí – mimořádně nadaný žák potřebuje podporu shora, dítě s dysfunkcí jiným směrem, autistické dítě zase jinak a třeba i běžný žák s duševními obtížemi má své specifické potřeby. Každé dítě dnes čelí nějakému problému, a proto je nutné zajistit co nejkomplexnější podporu.
Problém je, že nadané děti v systému chybí – ne proto, že by tam nebyly, ale protože nejsou diagnostikovány. Takže je ve školách sice máme, ale nevíme o nich a nedostávají tak odpovídající péči. Na druhou stranu ani gymnázia nejsou primárně určena pro nadané děti – jsou pro žáky s vyšším studijním potenciálem. Skutečně mimořádně nadané děti se tam často vůbec nedostanou, protože čím více talentu mají v jedné oblasti, tím více mohou mít oslabení jinde. Například mimořádně nadané dítě s poruchou autistického spektra se často nedokáže dobře socializovat. Nebo žák s extrémním talentem na matematiku nemusí uspět v přijímacích testech kvůli slabé češtině. Současné nastavení přijímacího řízení tedy nejlépe vyhovuje spíše průměru než skutečně výjimečným dětem.
Jak tedy
nejefektivněji pečovat o potřeby všech žáků?
Nejefektivnější přístup by byl posílit podpůrné pedagogické pozice, protože
základní školy budou potřebovat více speciálních a sociálních pedagogů,
psychologů, asistentů a výchovných poradců, jelikož budou vzdělávat širší
spektrum žáků, včetně těch nadaných. Zároveň je nutné zvýšit kvalitu výuky
podle doporučení České školní inspekce, která navrhuje konkrétní kroky ke
zkvalitnění vzdělávání. Řešením by mohlo být i slučování nenaplněných tříd
nebo škol, aby se vytvořily silnější kolektivy a lépe využily kapacity
učitelů.
Je
důležité, aby učitel uměl diagnostikovat potřeby všech žáků, přičemž by měl mít
možnost opřít se o odborníky, jako jsou psychologové, speciální pedagogové
nebo výchovní poradci. Díky tomu bude schopen přizpůsobit výuku tak, aby každý
žák dostal odpovídající výzvu a metody, které mu vyhovují. To je
samozřejmě náročnější úkol než dříve, protože dnes učitelé pracují v ještě
heterogennějším prostředí, než tomu bylo například v 80. letech, kdy
speciální školy odčerpávaly mnoho dětí se specifickými potřebami. Hodně
s tím v budoucnu budou pomáhat výukové aplikace, které se díky umělé
inteligenci dokáží adaptovat přesně na úroveň pokročilosti daného dítěte,
a držet ho tak v neustálé, ovšem zvládnutelné, výzvě.
Častý
argument zastánců víceletých gymnázií zní: „Souhlasíme s jejich omezením,
až zlepšíte kvalitu druhého stupně.“ Jenže hlavním důvodem, proč se kvalita
druhého stupně snižuje, jsou právě víceletá gymnázia. Pokud tedy chceme zlepšit
základní školy, musíme současně omezit víceletá gymnázia, aby si školy
ponechaly více nadaných žáků.
Nemůže se
stát, že když se víceletá gymnázia omezí, rodiče začnou hledat alternativy –
soukromé školy, domácí vzdělávání?
Pokud budeme omezovat víceletá gymnázia, musíme
zároveň zabránit vnější diferenciaci základních škol, vzniku dalších selektivních
forem vzdělávání. Jinak bychom problém jen přesunuli jinam. Takový vývoj by
mohl být ve výsledku ještě horší než současná situace s víceletými
gymnázii, která jsou alespoň veřejná. Výsledek by byl, že kvalitní vzdělání by
bylo čím dál víc podmíněné sociálním kapitálem a majetkovými poměry. To
není cesta, kterou bychom se měli vydat.
Ale
rodiny, které na to mají ekonomicky, k tomu přistupují z pocitu, že
běžná škola speciální potřeby jejich dětí nenaplňuje.
Mnozí rodiče se soustředí na vzdělávací potřeby
dětí ve smyslu kognitivního rozvoje, například výuky jazyků. Často si však
neuvědomují význam socializace – pokud dítě nemá každodenní socializační
zkušenost s vrstevníky, přichází o klíčovou část svého rozvoje.
Cílem by
proto mělo být, aby každá škola byla co nejkomplexnější a poskytovala
vzdělání na podobné úrovni. Měli bychom cíleně vyrovnávat kvalitu mezi školami,
posilovat ty, které jsou na tom hůře, například prostřednictvím indexového
financování (čím má škola vyšší počet znevýhodněných žáků, tím vyšší
míru financování obdrží, pozn. red.) nebo rozvojových programů. Aby rodiče
nemuseli řešit, zda je lepší základní škola A, nebo B, protože v obou
dostane jejich dítě stejně kvalitní vzdělání.
Máme
i běžné školy, které nejsou alternativní, nemají speciální zaměření,
a přesto poskytují kvalitní vzdělání. Základní školy musejí reagovat na
širší spektrum žáků a přizpůsobovat se jejich různým potřebám. Naproti
tomu gymnázia výběrem homogennější skupiny nemusí rozvíjet tolik pedagogických
strategií, přetrvávají zde zastaralé metody, frontální výuka a minimum
podpůrných mechanismů v prevenci školního neúspěchu. Když žák selže,
řešením bývá jeho návrat na základní školu, místo aby gymnázium hledalo cesty,
jak mu pomoci uspět. Naproti tomu základní školy pracují s dětmi na
různých úrovních a učitelé se díky tomu stávají zkušenějšími
a pedagogicky zdatnějšími.
Skutečná
kvalita školy se nepozná podle toho, že si vybere nejlepší žáky a pak si
připíše zásluhy za jejich úspěch. Dobrý ukazatel kvality je přidaná hodnota –
jak moc škola rozvine žáky bez ohledu na jejich vstupní úroveň. Druhým
kritériem je prevence školního neúspěchu – jak škola pomáhá dětem překonávat
překážky, udržovat jejich motivaci a sebeúctu. Třetím klíčovým faktorem je
duševní zdraví žáků. Tohle jsou atributy skutečné pedagogické kvality.
A ty se zvenčí poznávají jen velmi těžko.
Nové RVP dávají školám větší volnost v určování
počtu hodin. Nebude pro ně ale o to složitější najít správný model výuky?
Neexistuje žádný univerzální návod, jak zajistit, aby každé dítě uspělo. Jak
tedy školám pomoci se zvyšováním kvality vzdělávání?
Hodnocení kvality škol je složitá a vysoce
odborná otázka, na kterou stát nemá jednoznačnou odpověď. Neexistují přesně
definované standardy pro pedagogy ani pro ředitele škol. Strategické dokumenty
nepopisují, co konkrétně znamená dobře učit nebo dobře řídit školu.
Jediným existujícím etalonem je Model kvalitní školy od
České školní inspekce. Tento dokument, široce akceptovaný odbornou veřejností,
obsahuje hodnotící kritéria, která definují referenční úroveň kvalitní výuky
a vedení školy. Každý typ školy má v tomto materiálu stanovena
kritéria, která popisují, jak má dobře fungovat.
Mimo to jsme však odkázáni na subjektivní dojmy
a individuální představy o tom, co znamená „dobrá škola“. Každý si
pod tímto pojmem představuje něco jiného. Při práci se zřizovateli často vidím,
jak se jejich vnímání kvality škol liší. Když mají uvést požadavky na svou
školu, jejich kritéria bývají velmi různorodá. Například starostové menších
obcí hodnotí školy podle toho, jak se zapojují do komunitního života. Oceňují,
když škola organizuje akce jako rozsvěcení vánočního stromu nebo veřejná
vystoupení žáků. Z jejich pohledu je logické, že když obec školu
financuje, měla by být viditelně přínosná pro místní komunitu. Jiní lidé
vnímají jako znak kvality účast školy v olympiádách a soutěžích. To
však často není ukazatelem skutečné pedagogické práce – úspěch v soutěžích
může být spíše výsledkem rodinného zázemí žáků než práce učitelů.
Aby bylo hodnocení škol co nejobjektivnější, má smysl se
opírat o systém ČŠI, která pracuje s konkrétními hodnotícími kritérii
a má v ruce nástroj, který umožňuje hodnotit školy férově
a systematicky. Tento model je tedy podle mě dobrým směrem pro budoucnost
hodnocení škol. Chtělo by ho to však doplnit podobně široce přijímaným
standardem učitelů, ředitelů a postupně i dalších pedagogických
pozic.
Co když ale školy nespolupracují s ČŠI tak
intenzivně, jak by bylo potřeba, a nevyužívají její výsledky tak moc, jak by
mohly?
Školy mají povinnost spolupracovat s Českou
školní inspekcí. Nicméně v praxi je to stále více o jejich vlastní
iniciativě a ochotě se nad výstupy inspekce zamýšlet. Klíčovou roli zde
hraje ředitel školy – nejen jeho časové možnosti, ale také jeho lídrovské
schopnosti a ochota svoji školu zlepšovat.
Inspekce stále více přebírá metodickou roli a nabízí
školám podporu, například prostřednictvím projektu Kompas, který zahrnuje školy
vyžadující podporu. Ale i když je tato pomoc nabídnuta, je na řediteli,
zda ji aktivně využije. Záleží tedy na tom, jak moc chce ředitel na rozvoji své
školy pracovat a do jaké míry je otevřen spolupráci s inspekcí.
Neměli
bychom proto pro zlepšení kvality škol více posilovat roli ČŠI? I takové
kritické hlasy se nyní objevují.
Pokud by byla inspekce všemocná a každý druhý
ředitel by po inspekční návštěvě skončil, problém školství by to nevyřešilo –
ředitelů je už teď nedostatek, natož dobrých. I kdyby byl okamžitě
nahrazen dokonalým supermanažerem, škola se přes noc nezlepší. Změny ve
vzdělávání jsou dlouhodobé a okamžitý efekt na kvalitu výuky je minimální.
Mnozí kritici ČŠI si ani neuvědomují, jak se její role mění. Ředitelé, kteří
zažili inspekci v posledních letech, si pochvalují, že poprvé měli pocit
skutečné metodické podpory namísto pouhé kontroly. Inspekce se stále více
zaměřuje na rozhovor o práci školy a na hledání cest ke zlepšení.
Je to však
stále jenom nabídka pomoci, kterou škola nemusí přijmout? Jak se aktuálně
vyvíjí systém kontrolních inspekcí na školách, aby byly efektivnější pro jejich
zlepšování?
Pokud inspekce zjistí, že škola nefunguje dobře,
ukládá opatření k nápravě a vrací se kontrolovat jejich splnění.
Výsledky kontrol dá jasně najevo jak řediteli, tak zřizovateli. Ten dostane
signál, že by měl situaci řešit, například vypsáním nového konkurzu na
ředitele, pokud se blíží konec funkčního období.
V
minulosti se diskutovalo o zavedení takzvaných superintendantů – expertů,
kteří by se specializovali na podporu krizové školy. Byla i úvaha, zda by
mohli spadat pod inspekci, což se tehdy ukázalo jako problematické. Přesto by
jejich role mohla být klíčová. Představovali by jakýsi „nouzový výsadek“ do
škol, kde situace opravdu hoří, a mohli by přímo pomáhat ředitelům najít
cestu ke zlepšení.
Aktuálně
probíhá novela, která by měla inspekci dát silnější pravomoci a zavést
diferencovaný přístup ke kontrolám. Místo jednotného intervalu šesti let se
školy rozdělí do tří skupin. Slabší školy budou kontrolovány častěji, každé tři
roky, zatímco průměrné školy zůstanou na šesti letech a ty nejlepší budou
mít interval prodloužený na devět let. Tento systém umožní cílenější podporu
školám, které ji nejvíce potřebují.
Zároveň by
školy s horšími výsledky měly získat nabídku metodické pomoci, například
prostřednictvím mentorů z NPI, kteří jim pomohou se školní reformou
a zlepšením kvality výuky. Na druhou stranu je ale devítiletý inspekční
cyklus u nejlépe hodnocených škol spíše kompromis než optimální stav,
v podstatě to bude znamenat, že žák nemusí inspektora za svoji školní
docházku téměř vůbec potkat.
0 komentářů:
Okomentovat