Při veškeré snaze o reformy máme neodbytný dojem, že české školy – většina z nich – spíš stagnují. Jak je to možné? Analytička EDUinu Lucie Slejšková klade ve svém komentáři otázku, zda jsou pro provedení změn splněny dva základní předpoklady, bez kterých to nejde.
Zdroj: EDUin
30. 4. 2025
Poslední
dobou se zamýšlím nad tím, proč se nám nedaří provést systémové změny českého
vzdělávání, ačkoliv na to stát a různé organizace vynakládají nemalé
peníze a energii. Desetiletí hrneme na učitele nové a nové požadavky
a vymýšlíme reformy, takže by se dalo čekat, že vzdělávací systém
v ČR se za tu dobu musel výrazně proměnit.
Což se
nestalo. I když máme dílčí výsledky, většinově vzdělávání v řadě
parametrů stagnuje. Vidíme to opakovaně například v tematických zprávách
České školní inspekce. Proč tomu tak je? Chtěla bych se na tuto otázku podívat
z určitého odstupu, z pohledu toho, jak vzdělávací systémy fungují
obecně, a co je příčinou, jestliže nefungují.
Základní
předpoklady pro zvýšení kvality jsou dva: motivace a potřebné nástroje.
Pojďme se zamyslet nad tím, zda české vzdělávání těmito dvěma předpoklady
disponuje.
Nástroji
myslím v první řadě vzdělávání učitelů, předávání know-how, které nutně
potřebují k tomu, aby dnes svou profesi zvládli. Jak jsme na tom
v tomto ohledu? Na první pohled dobře. Učitel by skoro potřeboval extra
průvodce, který by mu pomohl vyznat se v široké nabídce profesního
rozvoje: milion webinářů, školení, kurzů, šablony sem a šablony tam.
Nabídka NPI, nabídka komerčních firem (které mimochodem s revizí RVP znovu
ucítily příležitost a rozjely naplno své kurzy). A přitom ale
neexistuje ucelený systém profesní podpory, stát po učitelích nechce, aby se
systematicky vzdělávali v konkrétních tématech, neexistuje ucelené oborové
vzdělávání. Jednorázové, instantní kurzy ho nemohou nahradit.
O učících se komunitách učitelů mluvíme, ve skutečnosti jsou do nich zapojené omezené týmy učitelů. Slibovaná systémová podpora v rámci revize RVP zatím působí bohužel rozpačitě.
Napadá mne analogie se Schmidtovými farmáři ve stále platném a inspirativním textu o koherentním kurikulu. V jeho úvodu srovnává postup hypotetické země A a země B.
V zemi
A se naučí to nejlepší o pěstování plodin a na tomto základě se
vydají pokyny pro farmáře. Země jim také dala k dispozici moderní stroje,
traktory, mlátičky, lisy… a naučí je tyto stroje používat. Někteří mají,
jak se říká, zelené ruce, takže jim to jde prostě lépe, ale rozdíl mezi těmi horšími
a lepšími díky obecně sdíleným postupům není velký a průměrná kvalita
hospodaření je poměrně dobrá. Navíc se standard zlepšuje tím, že se do systému
vnáší nápady těch nejlepších, od kterých se ostatní mohou učit.
V druhé
zemi na to jdou jinak. Stát a regiony dají dohromady seznam dobrých
nápadů, kterými lze dosahovat dobrého hospodaření. Ten je k dispozici
každému farmáři. Je ale na každém z nich, zda si pak na jeho základě
vytvoří postupy, jak progresu dosáhne. Nápady jsou zajímavé, ale je jich příliš
mnoho, aby je bylo možné využít, a chybí vodítko, jak to celé uchopit.
Farmáři také nedostanou potřebné nástroje. Výsledek je ten, že několik
obzvláště schopných a motivovaných farmářů si poradí i tak
a hospodaří produktivně. Jsou spíše z těch bohatších regionů, mají
lepší přístup ke vzdělávání a školení, nebo mají prostě talent. Většina
farmářů je ale mnohem méně efektivních a rozdíl mezi těmito dvěma
skupinami je významný.
Převedeno
na vzdělávání a českou situaci – akční a schopný ředitel
a učitel si poradí a škola, kterou takový ředitel vede a která
zaměstnává takové učitele, se stane „ostrůvkem pozitivní deviace“. Takových
škol mohou být desítky i stovky, ale není to většina a rozdíly mezi
těmito školami a zbytkem jsou velké. To do systému vnáší nerovnosti, na
které doplácejí děti.
Jak na to
reagujeme my? Čekáme, až se „nějak“ namotivuje i zbytek škol a půjde
ve stopách těch úspěšných. Přitom už po tolika letech asi tušíme, že se to
nestane. To by školám někdo musel uložit konkrétní úkoly a učinit je za ně
odpovědnými. Také by jim s jejich řešením musel adekvátně pomoci.
Konkrétně, přímo na místě, adresně. Škola by měla mít povinnost na zvýšení
kvality pracovat. A teď pozor, rozhodně chci zdůraznit, že to automaticky
neznamená, že na škole, kde výsledky pokulhávají, učí nekvalitní učitelé.
Realita není černobílá – některé školy mají například mnohem více žáků
s náročných chováním, se specifickými vzdělávacími potřebami, žáky
cizince. Pracují v regionech, které to samy o sobě nemají jednoduché.
Je těžké v nich najít aprobované učitele, nemají podporu zřizovatelů
a tak dále. Řešením není na někoho ukazovat a říkat – ty za to můžeš.
Ale je třeba pojmenovat, co a proč se v dané škole nedaří
a zajistit intervenci, která povede ke zlepšení.
Pro
příklad: ve Skotsku se učitelů a ředitelů nikdo neptá, zda chtějí pomoci –
pokud se jim nedaří, je jejich povinnost nechat si pomoct. Aby tento jednoduchý
a logický mechanismus fungoval i u nás, musela by se ale
proměnit například role inspekce a musel by vzniknout logický
a systematický rámec profesní podpory učitelů namísto současné nepřehledné
džungle.
Schmidt
ve svém článku hezky ilustruje to, že pokud systém není koherentní
a nabízí jen veliké myšlenky a cíle, ale neposkytuje systematické
postupy a nástroje, které mohou (a mají) účastníci systému využít, ke
zlepšení celé komunity nedojde. Zlepší se zas jen ti farmáři, kteří mohou,
chtějí, nebo kteří již „umí“.
Tyto
kauzality jsou obecně známé. O to víc si kladu otázku, kde děláme chybu.
Možná na to jdeme ze špatného směru. Pamatuji si, že během revize se ozývaly
hlasy, že by bylo nejlepší revizi RVP zatím zahodit a věnovat se
vzdělávání učitelů – systematicky, tam, kde je to nejvíce třeba (lokálně
i obsahově). A pak někdy později, s mnohem motivovanějšími
lidmi, kteří budou vybaveni nástroji, se pustit do revize kurikula. Možná
honíme mnoho zajíců a málo se zajímáme o traktory pro všechny
farmáře.
1 komentářů:
Jednu věc autorka ve svém textu pomíjí a proto srovnání s farmami kulhá. Základním, známým, ale bohužel přehlíženým problémem realizace potřebných změn v našem vzdělávacím systému je neexistence odvětvového řízení školství. Máme tu několik tisíc zřizovatelů škol, ministerstvo, které má kompetenci regulovat systém jen pomocí právních předpisů a financování, ČŠI, které sice hodnotí, ale nemá pravomoci o něčem rozhodovat a fakulty vzdělávající učitele, na které nemá MŠMT přímý vliv k prosazení společenské poptávky. K tomu přidejme neexistenci profesních standardů a roztříštěný systém/nesystém dalšího vzdělávání pedagogů a máme smrtící koktejl, po jehož požití můžeme udělat jen jediné. Poděkovat učitelům a vedení škol, že i přesto dělají pro naše žáky to, co udělat mohou a umí. Pokud se nenapraví zásadní chyba vzniklá zrušením odvětvového řízení školství, není pravděpodobné, že se podaří situaci výrazněji zlepšit.
Okomentovat