Markéta Hronová: Kdo má kontrolovat ředitele škol? Nyní inspekce nemůže zasáhnout ani v případě vraždy ve škole, stát to chce změnit

úterý 6. května 2025 ·

Před třemi lety otřásl veřejností případ žáka, který na Středním odborném učilišti Ohradní zabil svého učitele mačetou. Na to, že škola nefunguje dobře, přitom upozorňovala Česká školní inspekce už v roce 2017 a znovu ještě rok před vraždou. Nikdo ale nezasáhl. I z vyšetřování příčiny neštěstí vyšly najevo systémové chyby i osobní selhání některých pedagogických pracovníků. Jenže zřizovatel školy – hlavní město Praha – za ředitelem školy stále stál. Konkurz vyhlásilo město až loni, nový ředitel z něj přesto nevzešel. To by se teď mělo změnit. Česká školní inspekce by pravomoc odvolávat v závažných případech ředitele škol mohla získat.

 

Zdroj: Hospodářské noviny 30. 4. 2025

 

Školu dělá ředitel – když je špatný, většinou je špatná i škola. Jenže na tenhle post se nikdo moc nehrne – průměrně se do konkurzů hlásí dva až tři uchazeči. A ve více než třetině případů se o místo ucházel dokonce jen jediný zájemce. I to by se však mohlo brzy změnit. Ministerstvo školství chce ředitelské pozice zatraktivnit, připravilo ucelený systém podpory, vzdělávání a slibuje i méně administrativy. 

 

 

Kvalitnější kontrola škol 

 

V úvodu uvedený případ dobře ukazuje hned dva problémy se současnou správou škol. Prvním je kontrola toho, jak škola funguje. I pokud inspekce shledá závažný problém, nemusí se vůbec nic dít. Kontrola leží jen na zřizovateli, který z různých důvodů nemusí jednat. „Například na malém městě to bývá často problém, kdy se starosta s ředitelem základní či mateřské školy zná, to může být komplikované,“ potvrzuje Karel Gargulák, analytik výzkumné organizace PAQ Research.

 

Někdy ale důvodem může být i to, že starosta fungování škol nerozumí a řadu věcí nevidí jako problém. Bezzubost inspekce chce ministerstvo školství vyřešit v novele zákona, která nyní leží ve sněmovně. Jenže poslanci stále odkládají její schválení. A to kvůli sporům o financování nepedagogických pracovníků. Odborníci upozorňují na řadu důležitých změn, které novela rovněž obsahuje, a proto je podle nich nutné ji schválit. K těm důležitým změnám patří právě i posílení pravomoci inspekce – nově by mohla v případě závažných pochybení rovnou navrhnout konkurzní řízení a zřizovatel by ho musel vyhlásit. To doposud nemusí.

 

Část poslanců se ovšem navrhované novinky zalekla – a to kvůli legislativě. „Pokud ředitele jmenuje samospráva – tedy kraj nebo obec, státní správa v podobě inspekce nemůže nařizovat, aby došlo ke konkurzu v průběhu funkčního období ředitele,“ vysvětluje poslankyně Renáta Zajíčková (ODS). Jestli návrh projde, tak zatím není jasné. Rozhodovat se má příští týden ve středu.

 

 

Jak zatraktivnit ředitelské posty

 

Druhým problémem správy škol je fakt, že ředitel školy není příliš atraktivní post. A ti, kdo ho přijmou, nemohou očekávat žádnou zásadní pomoc. Ministerstvo školství proto nyní představilo ucelený systém podpory a vedení ředitelů škol, který má ředitelům pomoci v tom, aby mohli co nejlépe vykonávat funkci nejen správce školy, ale i pedagogického lídra. A aby přilákal do vedení škol více kvalitních zájemců.

 

Nabíhat bude postupně v několika letech, pro první tři roky se ministerstvo zaměří na definování toho, co má vůbec ředitel školy umět (vznikne takzvaný kompetenční rámec ředitele). Zřizovatelé by měli mít přehled o tom, jaké učitele ve škole mají, a průběžně si vytipovávat talenty, které by se pro funkci hodily.

 

Část studia pro ředitele škol by pak zájemci o vedení absolvovali ještě před přihlášením do konkurzu, další pak po svém nástupu v adaptačním období. Ředitelé škol v náročných lokalitách dostanou mentorskou podporu, ta se později rozšíří na všechny začínající ředitele. Více by si měli pomáhat i ředitelé navzájem.

 

Ministerstvo také zahájí pilotní ověřování místní školské samosprávy, která by měla zprofesionalizovat pedagogické řízení škol v regionech a pomoci ředitelům zbavit se zatěžující administrativy. Právě ta je podle průzkumu organizací PAQ Research a Učitel naživo zásadní překážkou pro přihlášení do konkurzu na ředitele pro tři čtvrtiny učitelů, kteří by jinak o této funkci uvažovali.

 

„Ředitelům a ředitelkám doposud chyběla systémová podpora a zaměření na pedagogický leadership. Až 70 procent rozhodnutí, která se ve škole uskuteční, přitom leží na jejich bedrech a mají tak velký podíl na kvalitě vzdělávání,“ říká Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo, která se na přípravě podpory ředitelů podílela.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger