Americké New Media Consortium zveřejnilo předběžné výsledky letošní zprávy K-12 Horizon Report pro oblast vzdělávání na úrovni základních a středních škol. Skupina odborníků přináší výhled na trendy a překážky ve využívání technologií ve výuce v nejbližších několika letech.
Zdroj: Scio 19. 5. 2015
V části věnované trendům, které ovlivní zapojení technologií ve vzdělávání, zpráva uvádí následující:
1. Trendy, které budou působit v dlouhodobém výhledu pěti a více let:
a) důraz na učení do hloubky charakterizovaný rozvojem projektového vyučování, badatelsky orientované výuky a učení cestou překonávání překážek,
b) nové přístupy k organizaci výuky s flexibilními hodinami a multidisciplinárním přístupem, kde výuka není striktně oddělená podle předmětů.
2. Trendy ve střednědobém výhledu tří až pěti let:
a) častější využívání kolaborativních postupů při výuce, opět se zapojením projektového vyučování,
b) žáci se stávají tvůrci, nikoliv jen konzumenty, vytvářejí vlastní obsah.
3. Trendy, které se projeví v nejbližším horizontu jednoho nebo dvou let:
a) rozšíření výuky oborů STEAM (science, technology, engineering, arts, mathematics) a rozvoj multidisciplinárního vyučování,
b) zvýšené využití modelů kombinované výuky (blended learning).
Zpráva dále poukazuje na obtíže, které budou bránit širšímu zapojení a využití technologií:
1. Obtíže, o kterých víme a umíme je překonat:
a) vytváření příležitostí k autentickému učení, propojení učení s reálným světem,
b) integrace technologií do systému formální přípravy učitelů, většinu dovedností dosud učitelé získávají především z informálního učení.
2. Obtíže náročné, kterým rozumíme, ale řešení není zřejmé:
a) personalizace učení realizovaná ve dvou rovinách – z pohledu žáka a z pohledu školy, která se soustředí na využití adaptivního učení,
b) proměna rolí učitele – učitel se stává průvodcem a mentorem, technologie využívá v každodenní práci, na sociálních sítích komunikuje s žáky a rodiči a rozšiřuje prostor k učení i mimo formální vyučování.
3. „Zapeklité“ (wicked) problémy, které je obtížné definovat, natož řešit:
a) rozvíjení a podpora inovací ve vyučování v situaci, kdy se vzdělávací instituce drží pouze předepsaných cest,
b) vyučování komplexnímu myšlení, systémovému uvažování a propojování poznatků, dovedností a technologií.
Ve třetí části zpráva identifikuje technologie, které budou běžně využívány v hlavním vzdělávacím proudu, tj. ve 20 % tříd, ve třech časových horizontech:
1. Během jednoho roku nebo dřív:
a) BYOD (bring your own device = přines si vlastní zařízení) je stále častější na pracovištích i ve školách,
b) prostory pro tvůrce, dílny, příležitosti k rozvíjení kreativity a aktivnímu ztvárňování nápadů.
2. V období dvou až tří let:
a) tisk 3D a rozvoj modelovacího softwaru,
b) adaptivní výukové technologie, které přizpůsobí učení podle potřeb každého žáka.
3. V horizontu čtyř až pěti let:
a) odznaky (badges)/mikrokredity používané pro certifikaci v informálním učení, v digitálních hrách, jako osvědčení o získání specifické dovednosti,
b) nositelné technologie
(o loňské zprávě Horizon Report 2014 pro základní a střední školy viz ZDE).
Zdroj.
Trendy a překážky ve využívání technologií
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (186)
- inovativní vzdělávání (148)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (639)
- pedagogické asociace (96)
- pozvánky (3)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (165)
- školství v regionech (95)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (213)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (324)
- výzkum a hodnocení (529)
- vzdělávací politika (760)
- zajímavé tipy (656)
- zaujalo nás (829)
Archiv
- ► 2024 (245)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
0 komentářů:
Okomentovat