Khanova laboratorní škola

pátek 9. září 2016 ·

Zakladatel Khan Academy, která se svými více než 10 000 online lekcemi během deseti let své existence pomohla zdarma miliónům lidí po celém světě naučit se matematiku, přírodní vědy a další předměty, založil kamennou soukromou školu v Silicon Valley, informuje server KQED.

Zdroj: Scio 28. 7. 2016


Zatímco 39letý Američan Sal Khan ve své pracovně i nadále natáčí krátké videolekce pro svůj YouTube pořad, v patře pod ním se vyučuje podle jiných pravidel. Pátečních odpoledních seminářů se většinou účastní on sám a vede se sedmáky a osmáky sokratovské rozhovory o nejrůznějších myšlenkách, nápadech a trendech – naposledy např. o technologiích, které mají potenciál změnit svět. Studenti tu rozebírají etiku, rizika umělé inteligence, roli ega v rozhodování.

Do Khanovy laboratorní školy, jak se instituce jmenuje, dochází v současnosti 65 dětí od předškolního věku do osmé třídy a všichni se potkávají uvnitř jedné velké otevřené třídy. Žáci se nedělí podle věku, ale pracují ve skupinách podle úrovně nezávislosti v dané oblasti. Vytváří si vlastní rozvrhy, stanovují si denní a semestrální cíle a podílí se na vedení školy. V jednom rohu můžete zahlédnout skupinu dětí řešící politiku a kreslící vlajky států světa na velkou tabuli, o kousek dál nacvičuje jiná skupina divadelní verzi Shreka.

V koutku v sedacím vaku si jeden žák tiše sepisuje seznam věcí, kterých by mělo být na škole víc – nejraději by častěji chodil na výlety ven. Na škole si nejvíc cení toho, že každý postupuje svým vlastním tempem. Tím vyjádřil obsah „personalizovaného učení“, které se stává součástí osnov stále více amerických škol, tady je ale více než sloganem. Desetiletý Gurshan si to jako další děti na Khanově škole pochvaluje a popisuje, že musí převzít odpovědnost za to, co dělá, a může si vybrat, čemu se bude věnovat do hloubky. Musí sám objevit, co ho zajímá – on proto na konci každého dne půl hodiny věnuje programování.

Učitelé, kterým se tu říká poradci, podporují a vedou děti a radí jim ve studijním, sociálním i osobnostním rozvoji. Micki McMillon, která dříve vyučovala angličtinu na klasické veřejné škole, oceňuje hlavně to, že se vrátila k původní motivaci své pedagogické kariéry – může rozvíjet zájmy dětí a jejich vášně. Vynechání známkování nutí pedagogy soustředit se na smysl učení, proč dělají to, co dělají, a v čem je to důležité.

Khanova laboratorní škola je nyní výběrovou školou pro elitu v Silicon Valley, která si může dovolit zaplatit školné 25 000 dolarů ročně. Khan však uvádí, že jejím cílem je experimentovat s vědeckými metodami výuky a výsledky chce sdílet se vzdělavateli všude po světě, přesně v duchu hesla Khanovy Akademie „Nejlepší vzdělání zdarma pro kohokoli, kdekoli“. Neidealizuje si, že dokáže transformovat celé americké školství, chce však být katalyzátorem změn, spojovat podobně myslící pedagogy a rozšířit myšlenku personalizovaného učení.


Původní text.

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger