S příchodem stále menších a kompaktnějších notebooků a tabletů se studenti častěji vzdávají svých papírových sešitů a ručně psaných poznámek. Využívání notebooků je rychlejší, což se bezpochyby hodí, když je ve výuce zmíněno mnoho důležitých informací a dat. Jak ale dokazují nedávné studie, při zapisování si poznámek ručně si z vyučování odnesete informace lépe utříděné a ze svých materiálů se budete snadněji učit.
 Zdroj: magazín Perpetuum 27. 3. 2018
Rizikem technologických pomůcek (notebooky, tablety a další) jsou samozřejmě rozličné nástroje a aplikace v nich ukryté, které od výuky odpoutávají pozornost. Ručně psané poznámky jsou kvalitnější a utříděnější. Studenti jsou přirozeně nuceni k selekci toho, co si na papír opravdu zapíší, a díky tomu nad informacemi, které se k nim dostávají, více přemýšlejí. Nezapisují si je věci jen tak bezmyšlenkovitě, jak se častěji děje při používání notebooků.
Vědci provedli pokus, při kterém studentům přehráli několik video přednášek a požadovali po nich, aby si informace zapisovali – někteří z nich na počítač a někteří na papír. Když se jich zpětně dotazovali, co si z přednášek odnesli, na otázky vyžadující přesná fakta odpovídaly obě skupiny obdobně. Pokud se však jednalo otázky o něco komplexnější, vyžadující i souvislosti, lepší výkony vykazovala skupina studentů, která dala přednost zapisování si poznámek ručně. 
Ke stejnému výsledku vědci dospěli i v momentě, kdy oběma skupinám výslovně doporučili, aby si poznámky nezapisovali slovo od slova a nad svými výpisky více přemýšleli. Čím doslovnější totiž jejich poznámky byly, tím hůře studenti odpovídali na závěrečné otázky. Hypotézu se podařilo potvrdit i během posledního, třetího pokusu, kdy mezi přednáškami a testem dostali studenti čas na zopakování si látky. I v tomto případě vzorek studentů upřednostňující ručně psané poznámky dosahoval lepších výsledků.
Původní zdroj.
Markéta Popelářová: Studenti, zpozorněte: Psaní poznámek rukou je efektivnější než psaní na počítači
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
 - celoživotní vzdělávání (75)
 - dětská literatura (22)
 - DOKUMENTY (192)
 - ESF (1)
 - glosy (35)
 - informační technologie (190)
 - inovativní vzdělávání (152)
 - názory (24)
 - NÚV (1)
 - odborná literatura (642)
 - pedagogické asociace (110)
 - pozvánky (1)
 - PR článek (1)
 - profese učitele (393)
 - projekty (22)
 - seriál Školství v koronakrizi (23)
 - STRATEGIE 2020 (9)
 - školský management (189)
 - školství v regionech (112)
 - školství v zahraničí (68)
 - výchova (222)
 - výtvarné umění (2)
 - vyučování (337)
 - výzkum a hodnocení (578)
 - vzdělávací politika (878)
 - zajímavé tipy (672)
 - zaujalo nás (852)
 
Archiv
- ► 2025 (251)
 
- ► 2024 (303)
 
- ► 2023 (337)
 
- ► 2022 (350)
 
- ► 2021 (314)
 
- ► 2020 (319)
 
- ► 2019 (311)
 
- ▼ 2018 (302)
 
- ► 2017 (313)
 
- ► 2016 (322)
 
- ► 2015 (303)
 
- ► 2014 (306)
 
- ► 2013 (310)
 
- ► 2012 (266)
 
- ► 2011 (255)
 
- ► 2010 (254)
 
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.


0 komentářů:
Okomentovat