Ve škole i třídě máme nové ukrajinské žáky a je třeba jim pomoci s výukou českého jazyka. Tento článek vám nabízí praktické informace pro pedagogy i doučující. Text také více přiblíží, jak se cítí a češtinu vnímá žák-cizinec a přináší spoustu tipů pro vyučující: nejen jak se k výuce postavit, ale i konkrétní metodické materiály pro předškoláky, žáky ZŠ i studenty SŠ.
Zaměřili jsme se zejména na materiály, které jsou dostupné zdarma, třeba
pro doučující z řad dobrovolníků.
Jak to vidí žák přicházející z Ukrajiny
1. Čeština je pro mě cizí jazyk –
stejně jako pro vás angličtina, němčina, čínština.
2. Učím se postupně – jazyk i
orientaci ve vašem prostředí.
3. Vše je pro mě nové, potřebuji pomoc.
Pomozte mi se zorientovat.
4. Málo mluvím, ale to neznamená, že
jsem hloupý, jen se stydím nebo to neumím říct česky.
5. Moje myšlenky jsou komplikovanější
a bohatší než můj projev v češtině.
6. Chci zažívat úspěch – jako každý.
Pochvalte mě.
7. Chci zapadnout mezi ostatní a přeji
si, aby moje sžívání se s okolím netrvalo moc dlouho – ale jednoduché to není,
když jim nerozumím…
8. Jsou věci, ve kterých jsem dobrý,
pokuste se zjistit, co to je.
9. Mluvte na mě pomalu a ukazujte mi
obrázky.
10. Dávejte mi jednoduché, jasné a srozumitelné zadání. Potřebuju rozumět a pochopit, co mám dělat, abych to mohl splnit. Dávejte mi úkoly, které můžu splnit. [1]
Začínáme doučovat češtinu
Představte si sami sebe, když jste se učili cizí jazyk:
— zpočátku vám nic nepřichází na jazyk automaticky,
zpočátku se vám nevybavuje žádné slovo z paměti,
— žádný jazykový systém a pravidla cizího
jazyka nejsou v mysli ukotveny automaticky,
— všechno se musíte vědomě a cíleně naučit
nebo odposlouchat praxí.
Ujasněte si svůj postoj k češtině jako jazyku a češtině jako cizímu jazyku:
— čeština je nástroj dorozumění,
— češtinu pro život v české společnosti
potřebujeme,
— česky se lze domluvit ve všech
každodenních životních a společenských situacích,
— studium češtiny není jen pro nadšence a
odborníky,
— studium češtiny je nutnost pro žáky
s odlišným mateřským jazykem a jejich rodiče, kteří tu chtějí žít,
— čeština není „malý exotický jazyk“,
— čeština je jedním z jazyků členské země
EU.
Jak úspěšně doučovat češtinu. Tipy pro vyučující:
— začít učit češtinu od určitého tématu
blízkého každodenní situaci (méně je více);
— prezentovat češtinu jako komunikační
(zprostředkovací) prostředek,
— prezentovat strukturu češtiny jako systém
pravidel (ne výjimek),
— motivovat žáky, aby získali k češtině
kladný vztah a nepřestali se snažit své znalosti češtiny zdokonalovat,
— mluvit správně česky i při
zjednodušování, být vzorem v komunikaci v češtině,
— postupovat od snadného k obtížnému, od
shodného k odlišnému, od pravidelných jevů k méně častým, od frekventovaného
k odlišnému,
— obrnit se trpělivostí.Jde to pomalu, ale
půjde to!
Jak předejít neúspěchu při doučování češtiny? Je na místě vyvarovat se následujících chyb:
— neomlouvat se za obtížnost češtiny,
— nepodbízet se s kuriozitami (jako jsou
jazykolamy a okrajové jevy),
— nedeformovat češtinu,
— netvrdit, že čeština se nedá naučit. [2]
Připravte si:
— jak zjistíte, na jaké je žák úrovni s
češtinou, jestli rád a bez zábran mluví, jestli je tichý, jestli umí číst a
psát,
— jak zjistíte, jakým způsobem se žák učí.
Inspirovat se můžete zde:
Vstupní orientační test kurikula češtiny jako druhého jazyka pro ZŠ (od
str. 51 souboru):
Anebo využijte diagnostické materiály od META, o.p.s.:
Jak zjistit úroveň
češtiny – diagnostika (META, o.p.s.)
Před každou lekcí si ujasněte:
— cíl lekce (co má žák na konci lekce
umět),
— situace, které chcete, aby žák zvládl,
— slovní zásobu, kterou chcete, aby žák
zvládl,
— věty, které chcete, aby žák zvládl,
— obrázky, kartičky se slovy, pomůcky –
reálné předměty,
— učebnici,
— pracovní listy,
— aktivity k výuce (např. hry, minitesty, dramatizace, pohybové hry),
— jak zjistit, co žákovi jde/nejde např. z hlediska komunikačních dovedností, jak si ověřit na konci lekce, že žák zvládl to, co jste si naplánovali.
Zásady pro doučování:
— Jsme trpěliví, žák s odlišným mateřským jazykem potřebuje k osvojení češtiny především čas;
— prezentujeme jazykové prostředky v
kontextu každodenních situací, vět a frází, každodenní mluvy;
— nechceme od žáků s odlišným
mateřským jazykem hned ucelenou znalost jazyka a celého jeho systému;
— nepředpokládáme u žáků s odlišným mateřským jazykem stejný jazykový cit pro češtinu jako u rodilých mluvčích.
Ten, pro koho čeština není mateřským jazykem, si ji osvojuje:
1. postupně:
— — stejně jako my, když se učíme od dětství přirozenou cestou mluvit,
· — stejně jako my, když se učíme cizí jazyk.
2. v kontextu (tj. tak, jak jazyk skutečně používáme):
— — slovní zásobu a
fráze si žák s odlišným mateřským jazykem osvojuje v kontextu témat a
situací, např. při nakupování, v dopravě, při domlouvání schůzky,
— — gramatiku si žák s odlišným mateřským jazykem osvojuje v kontextu věty a při spojování slov.
Příklad:
„To je pán, káva pro pána, mluvím o pánovi“
– nikoliv samostatné „pán, pána, pánovi“ –
bez významu a kontextu to nedává smysl ani rodilým mluvčím, jsou to jen tvary a
jejich použití souvisí s ostatními slovy ve větě.
„Bez mladého pána, bez mladé paní, za
mladou paní“ – nikoliv pouze „mladého,
mladé, mladou“. [3]
Metodické materiály pro výuku češtiny
jako druhého jazyka pro předškolní děti dostupné online a zdarma
·
Hrou k jazykovým
dovednostem dětí předškolního věku
Soubor osvědčených her směřujících k budování jazykových dovedností (Hannová, Slavíková,
NPI 2021):
Hrou k jazykovým
dovednostem dětí předškolního věku s OMJ.pdf (npi.cz)
· Pracovní
listy a pexesa pro mladší žáky nebo předškoláky
Ilustrátorka Vendula Hegerová připravila téměř
100 pracovních listů volně ke stažení v ukrajinštině určené pro předškoláky a
mladší školní věk. K tomu je možné si stáhnout pexeso se základními slovíčky
(teď už v různých jazycích) a krásnými ilustracemi. Sledujte její FB stránku a
stahovat můžete zde:
Vendula Hegerová –
Materiály pro děti z Ukrajiny (obchudekvendula.cz)
· Začínáme
učit češtinu pro děti s odlišným mateřským jazykem – předškolní věk
Začínáme učit češtinu pro
děti-cizince – předškolní věk – AUČCJ (auccj.cz)
· Nečtu,
nepíšu, učím se česky
Pracovní sešit
určený pro výuku češtiny jako druhého jazyka pro předškolní děti a ještě
nepíšící prvňáčky. Ideální cílovou skupinou, pro kterou jsou materiály určené,
jsou děti ve věku 5–6 let, jejichž znalost
češtiny je na úrovni začátečníka.
Nečtu, nepíšu, učím se
česky (cicops.cz)
· Hry
pro výuku češtiny jako druhého jazyka
Hry pro výuku dětí školního a předškolního věku.Hry
mohou sloužit jako rozšiřující výukový materiál k pracovním listům tzv. Rodinného kurzu a pracovnímu sešitu Nečtu, nepíšu, učím
se česky, ale můžete je využít i samostatně pro
jakýkoliv typ výuky češtiny jako druhého jazyka pro děti.
Materiály na výuku češtiny pro děti z Ukrajiny (cicops.cz)
·
Obrázkové materiály
Na stránkách UČITELNIC
Výukové materiály pro
ukrajinské děti (ucitelnice.cz)
Metodické materiály pro výuku češtiny jako druhého jazyka pro žáky ZŠ a SŠ
· Pracovní listy pro
děti (8–14 let) – rodinný kurz CIC
Pracovní
listy k tématům, která se týkají především
komunikace ve školním prostředí z perspektivy žáka české základní
školy.
Materiály ke stažení
(cicops.cz)
· Čeština
do školy
E-learningový kurz
s tematikou školního prostředí.
Video kurzy češtiny pro
cizince zdarma | Kurzy češtiny pro cizince (kurzycestinyprocizince.cz)
·
Prázdninová škola
češtiny
Soubor materiálů pro žáky staršího školního
věku na úrovni začátečník. Obsahuje plán pro desetidenní intenzivní kurz
doplněný sadou pracovních listů, které lze využít jak přímo ve výuce, tak k
domácí přípravě dětí (Jaurisová, Pánová, NPI, 2016): Prázdninová škola
češtiny.pdf (npi.cz)
·
Hezky česky
Soubor materiálů
(pracovní listy a metodické pokyny) k podpoře výuky českého jazyka pro žáky
s odlišným mateřským jazykem na úrovni začátečník a mírně pokročilý
(Táborková, NPI, 2017):Hezky česky II.pdf
(npi.cz)
· Česky s vlaštovkou
1 – Jak učit češtinu jako druhý/cizí jazyk
Pracovní listy pro
výuku dětí i dospělých
Česky s vlaštovkou 1 – AUČCJ (auccj.cz)
· Česky s
vlaštovkou 2 – Jak učit češtinu jako druhý/cizí jazyk
Pracovní listy pro
výuku dětí i dospělých
Česky s vlaštovkou 2 – AUČCJ (auccj.cz)
· Česky
s vlaštovkou 3 – Jak učit češtinu jako druhý/cizí jazyk
Pracovní listy pro
výuku dětí i dospělých
Česky s vlaštovkou 3 – AUČCJ (auccj.cz)
·
Pracovní listy
Tvořím pro VŠECHNY děti –
Zodpovědná výuka (zodpovednavyuka.cz)
· Česko-ukrajinská
abeceda
· Začínáme
učit češtinu pro děti s odlišným mateřským jazykem – mladší školní věk
Začínáme učit češtinu pro
děti‑cizince – mladší školní věk – AUČCJ (auccj.cz)
· Začínáme
učit češtinu pro náctileté žáky s odlišným mateřským jazykem – 2. stupeň
ZŠ a SŠ
Začínáme učit češtinu pro
náctileté cizince – 2. stupeň ZŠ a SŠ – AUČCJ (auccj.cz)
Metodické
materiály určené přímo učitelům/lektorům
· Jak
učit češtinu pro děti a žáky s odlišným mateřským jazykem: krátké video
rady pro začínající lektory
Jak učit češtinu: Radim Ošmera
(radimosmera.cz)
· Manuál
pro učitele českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem bez
znalosti latinky
Manuál pro kurzy češtiny, resp. pro žáky s odlišným mateřským jazykem, kteří neovládají žádné písmo nebo neznají latinku. Materiál je určený pro výuku, která není založena na čtení a psaní, ale předpokládá, že si žáci v průběhu kurzu latinku v rámci svých možností osvojí. V části Metodika najdete krok po kroku konkrétní popis, jak učit bez zprostředkujícího jazyka a jak prezentovat češtinu a její gramatiku. Kniha je primárně určena pro dospělé, což se částečně projevuje ve výběru témat, ale způsoby výuky a postupy zde popsané vás mohou inspirovat i pro práci s dětmi.
V části
Handouty je velké množství obrázků a situací, které je možné využít pro výuku.
Učíme
češtinu jako druhý jazyk – průvodce pro učitele
Doporučujeme
zejména str. 18–27.
Učíme češtinu jako druhý
jazyk.pdf (meta-ops.eu)
Český den
– materiály pro učitele češtiny jako cizího jazyka
Konkrétní popis,
jak učit bez zprostředkujícího jazyka a jak prezentovat češtinu a její
gramatiku. Kniha je primárně určena pro dospělé, což se částečně projevuje ve
výběru témat (Zločin a právo, Cestování, Zdraví), ale způsoby výuky a postupy
zde popsané vás mohou inspirovat i pro práci s dětmi.
Český den – materiály pro
učitele češtiny jako cizího jazyka | Inkluzivní škola (inkluzivniskola.cz)
Aplikace a online
procvičování
Včelka
Aplikace Včelka je
vhodná pro samostudium už pro děti 1. stupně. Pro Ukrajince je zdarma
přístupná.
Včelka pro Ukrajinu (vcelka.cz)
Umíme to
Na Umímečesky.cz naleznete online češtinu pro ukrajinsky mluvící.
Čeština pro ukrajinsky
mluvící – Procvičování online – Umíme česky (umimecesky.cz)
Wordwall
Online cvičení na
procvičení slovíček CZ – UA.
CZ-UA česko-ukrajinský
slovník do školy – Spojte odpovídající (wordwall.net)
Tištěné učebnice,
které je možné zakoupit
Česky krok za
krokem
Učebnice Česky krok
za krokem 1 je určena pro výuku na úrovních A1 a A2. Je vhodná pro
studenty s vážnějším a dlouhodobým zájmem o češtinu, studenty ze
slovanských zemí.
Komplet sestává
z učebnice, gramatické a lexikální přílohy a dvou CD
a doplňuje ho samostatně prodejný dvoudílný Pracovní sešit 1 a 2.
Zdarma ke stažení je Manuál pro
učitele a audionahrávky.
Česky krok za krokem 1 –
CzechStepByStep
Levou zadní –
čeština jako druhý jazyk
Levou zadní je třídílná série materiálů pro výuku češtiny
jako druhého jazyka pro mládež ve
věku 14–18 let. Roční kurz propojuje výuku češtiny jako druhého jazyka s
výukou základních témat z osmi předmětů běžně vyučovaných na základní škole v
celkovém rozsahu 1 140 hodin za rok. Studentům se tak zvyšují šance na úspěch u
přijímacích zkoušek a především mohou snadněji zvládnout přechod na střední
školu v ČR.
Levou zadní učebnice češtiny jako druhého jazyka
(ceskylevouzadni.cz)
Slovníky
Česko-ukrajinský
slovníček
Česko-ukrajinský
slovníček – Cizinci JMK
Audio slovník
Český audio slovník
základních výrazů s ukrajinským překladem (F POINT)
Ilustrovaný slovník
Nakladatelský dům Albatros Media ve spolupráci s Nakladatelstvím Edika vydali a dali zdarma k dispozici elektronickou podobu ilustrovaného slovníku 1000 ukrajinských slovíček. Jen je potřeba se zaregistrovat na webových stránkách Palmknihy.cz.
1000 ukrajinských
slovíček [e-kniha] Aleš Čuma | Palmknihy.cz
Základní slovíčka a
fráze v češtině a ukrajinštině
Tematicky řazené
přehledy základních slovíček (rodina, pozdravy, hromadná doprava, domácnost
apod.)
Základní slovíčka a fráze
v ukrajinštině –EDUkačníLABoratoř |
Facebook
Zdroje
[1] To chce klid a chce to čas. Desatero a sedmero pro učitele (jak to vidí žák s OMJ). (nedatováno).
[2] Hrdlička, M. et al. (2007). Nízkoprahové kursy češtiny pro cizince:
příručka: pomocný materiál určený pro kursy, ve kterých se připravují lektoři
pro výuku nízkoprahových kursů češtiny pro cizince. [Praha: Člověk v tísni]
[3] Jak začít učit (2021)
_________________________
Autor: Autorský tým
APIV B
Projekt Podpora společného vzdělávání v
pedagogické praxi (APIV B) realizuje Národní pedagogický institut České
republiky (www.npi.cz) a je spolufinancován EU. Tento projekt připravil
interaktivní web Zapojmevšechny.cz, který je praktickým průvodcem společným
vzděláváním a vlastně kvalitním a moderním vzděláváním vůbec. Při jeho tvorbě
jsme mysleli nejen na potřeby pedagogů, ale slouží i jako inspirace a vodítko i
pro rodiče, ať už jako nástroj srovnání dobré praxe s praxí reálnou, nebo jako
inspirace pro podporu rozvoje vlastních dětí. Odborný obsah do něj stále
připravujeme o zajímavá, inspirativní a palčivá témata.
0 komentářů:
Okomentovat