Minulý příspěvek autorského týmu APIV B seznámil čtenáře s tím, co je mobbing a bossinga jak ho na pracovišti poznáme. Dnešní článek se věnuje následnému kroku: co dělat a kam – na jaké instituce a odborníky se při mobbingu a bossingu obrátit?
Učitel k odvedení kvalitní práce potřebuje schopné, loajální vedení, které si svých učitelů váží. Potřebuje mít uspokojenou potřebu uznání, žít v zaměstnání v pozitivním klimatu. Když si vás vedení neváží, těžko můžete podávat dobrý výkon a cítit se ve škole dobře. Stejně ničivě působí pomluvy a závist ze strany kolegů. Pokud se stanete terčem nepodložené kritiky a agresivních výpadů, není snadné uchovat si pozitivní pohled na sebe sama a svou práci.
Umět řešit problém ve správný čas
Příklad z praxe
Eva od samého začátku, kdy vstoupila
za školní katedru, často slýchávala od svých starších, zkušených kolegyň: „Abys
nepřepálila začátek, počkej, až zjistíš, jaké ty děti opravdu jsou…“
Začala tehdy učit ještě jako nekvalifikovaná, o to více nadšená učitelka malých
dětí. Děti se doma moc učit nemusely, protože hodně věcí uměly ze školy. Také
jejich rodiče učitelku svých dětí uznávali. Dařilo se jí vyjít i s dětmi,
se kterými ostatní učitelky nevycházely. Brzy se její dobrá pověst rozkřikla.
Vztahy s kolegy ale ve škole ideální nebyly, učitelský sbor nikdy netáhl
za jeden provaz. Úspěšná kolegyně byla tak spíše terčem nedůvěry než ocenění a
uznání.
Schopný zaměstnanec může být ze
strany vedení školy přetěžován a dostávat více úkolů nad rámec svého pracovního
úvazku. Evě bylo opakovaně přidělováno třídnictví ve třídách s velkým
počtem žáků s problémovým chováním. Vzhledem k jejímu nadstavbovému
vzdělání v oblasti speciální pedagogiky se očekávalo, že si poradí
samostatně. Eva se postupem času zcela vyčerpala a došlo u ní k profesnímu
vyhoření. Důvodem byly, kromě absence podpory ze strany vedení školy a kolegů,
také časté schůzky s rodiči, komunikace s poradenskými organizacemi nad rámec
vlastní práce, práce s individuálními vzdělávacími plány, opakující se
případové konference s rodiči žáků.
Eva se nakonec, ve stavu fyzického a
psychického vyčerpání, rozhodla změnit pracoviště. Na nové škole ale byly
podmínky nevýhodné. Opět dostala „problémovou“ třídu. Pracovní smlouva byla
termínovaná jenom na rok. Nové vedení školy jí sdělilo, že po roce se vrací
služebně starší kolegyně zpět na své místo z mateřské dovolené. U Evy se začaly
objevovat psychosomatické obtíže: nespavost, bolesti hlavy a zad. Začala
pochybovat o svých schopnostech, o svém nadání, o sobě samé.
Co dělat,
když zažíváte mobbing nebo bossing
Pokud se ocitnete v situaci, kdy vás
vedení nesmyslně přetěžuje, hlídejte si své hranice a trvejte na
přiměřeném množství práce. Dožadujte se pomoci od školského poradenského
pracoviště. Když začnete řešit odchod z intoxikovaného pracoviště příliš
pozdě, koledujete si o vyhoření. Odchod v tísni a narychlo také znamená, že
nebudete mít možnost v klidu si rozmyslet další kroky a najít dobré pracovní
místo.
Pokud jste vystaveni situacím, ve kterých dochází k porušování právních předpisů anebo neetickému jednání, vše si pokud možno pečlivě dokumentujte. Můžete si psát deník, kde si budete zaznamenávat jednotlivé události. Rovněž si můžete archivovat e-maily anebo písemné dokumenty.
Lidem, kteří se ocitnou v intoxikovaném pracovním prostředí, doporučuje psycholožka a autorka Linda Durré [1] obrátit se nejdříve na nadřízené a zkusit si s nimi otevřeně promluvit. Důležité je objasnit svoje potřeby, svůj pohled na situaci a navrhnout možná řešení.
Pokud se kýžený efekt nedostaví, je na
místě zvážit další kroky. Součástí těchto kroků může být i konečné rozhodnutí
pracoviště opustit. Jak vyplývá z příběhu Evy, je vhodné případný odchod
z pracoviště vždy předem naplánovat a neodkládat jej na poslední chvíli.
Jaké další
kroky můžete ještě podniknout?
1. Poraďte se s odborníkem
Obraťte se na Mobbing Free Institut, který poskytuje
konzultace a poradenství zaměstnancům, kteří jsou nebo byli vystaveni mobbingu
a bossingu.
Využijte služeb odborníků, jako
jsou poradci aterapeuti.
2. Obraťte se na instituce ochránců
práva
— Napište školskému
ombudsmanovi. Ten řeší stížnosti lidí, kteří nejsou
spokojeni s předchozím vyřešením svého požadavku a domnívají se, že došlo k
pochybení nebo porušení jejich práv. Školský ombudsman může celou záležitost
znovu posoudit. Provádí pravidelné návštěvy škol, kde mohou být porušována
základní práva. Funguje také jako mediátor sporů.
— Obraťte se na veřejného
ochránce práv. Ten chrání jednotlivce před jednáním
úřadů a dalších institucí, které neodpovídá principům demokratického právního
státu. Také přispívá k prosazování práva na rovné zacházení.
— Vyhledejte bezplatnou právní pomoc.
Doporučujeme například Bezplatnou
právní poradnu.
3. Oslovte příslušné úřady
— Kontaktujte zřizovatele školy.
— Oslovte správní úřady, v tomto
případě Českou školní inspekci, která vykonává nezávislou inspekční činnost.
— Kontaktuje Státní úřad
inspekce práce. Ten dohlíží na dodržování
pracovněprávních předpisů, kam spadají i vztahy na pracovišti, včetně jevů,
jako je bossing a mobbing.
4. Obraťte se na odbory
— Obraťte se na Českomoravský odborový svaz pracovníků školství, který hájí práva svých členů a prosazuje jejich požadavky vůči státním a
samosprávným orgánům, organizacím a zaměstnavatelům. Také poskytuje svým
členům právní pomoc a poradenství a vykonává kontrolní činnost
v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Upozornit na situaci na intoxikovaném
pracovišti anebo kontaktovat v takové situaci odbornou pomoc může být obtížným
krokem,ale tento krok vám může přinést určité benefity:
1. Jedinec, který je vystaven bossingu či mobbingu, nezůstává v roli oběti, naopak jedná aktivně a snaží se situaci čelit.
2. Existuje určitá pravděpodobnost, že se situací na daném pracovišti bude některá instituce zabývat, tudíž se zvyšuje šance na změnu pracovního klimatu a podmínek.
Zdroje
[1] DURRÉ, L. (2012): Jak přežít na intoxikovaném pracovišti:
braňte se problémovým chvastounům, vzteklounům, sabotérům, sexuálním
manipulátorům, závislákům. Vyd. 1. Praha: Práh, s. 245–258
______________________
Autor: Autorský tým APIV B
Projekt Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B) realizuje Národní pedagogický institut České republiky a je spolufinancován EU.
Tento projekt připravil interaktivní web Zapojmevšechny.cz, který je praktickým průvodcem společným vzděláváním a vlastně kvalitním a moderním vzděláváním vůbec. Při jeho tvorbě jsme mysleli nejen na potřeby pedagogů, ale slouží i jako inspirace a vodítko i pro rodiče, ať už jako nástroj srovnání dobré praxe s praxí reálnou, nebo jako inspirace pro podporu rozvoje vlastních dětí. Odborný obsah do něj stále připravujeme o zajímavá, inspirativní a palčivá témata.
0 komentářů:
Okomentovat