Patří mezi ty, na jejichž myšlenkách dnes stavíme. Spoluzakládal NEMES i SKAV (mj. je autorem názvu Stálá konference asociací ve vzdělávání), pracoval v jejich výborech, podílel se na formulaci řady vizí a dokumentů. Vždy skromný a nenápadný, ale bez něho si devadesátá léta v oblasti vzdělávání neumíme představit. Seznamte se prosím.
V těchto dnech se dožívá úctyhodných devadesátých narozenin Ing. arch. Jan Kovařovic, CSc., významná osobnost snah o progresivní změny ve vzdělávání po roku 1989.
Kdo zažil devadesátá
léta, má ve svých vzpomínkách obrovskou energii, která doprovázela snahy o
změny v nejrůznějších oblastech společnosti. Lidé zakládali odborná
seskupení, kde se otevřeně diskutovalo, a hlavně spolupracovalo na vizích i
cestách k jejich naplnění. Takto vznikla hned na začátku roku 1990 NEMES – Nezávislá mezioborová
skupina pro transformaci vzdělávání. V názvu se promítlo také její
mimořádné specifikum – sdružovala lidi různých profesí, kteří si uvědomovali,
jak důležité je pro společnost kvalitní vzdělávání. V této skupině od
samého začátku pracoval s plným nasazením také Ing. Kovařovic. I ve svém
původním povolání architekta měl ke vzdělávání blízko – věnoval se především
školským stavbám. Nicméně právě práce na projektu NEMES Svoboda ve
vzdělávání a česká škola mu dala příležitost k uplatnění jeho
mimořádně rozvinuté schopnosti systémového myšlení. Některé z cílů vzdělávání
formulované v tomto dokumentu sice najdeme dnes v mnoha významných
dokumentech, včetně RVP či Strategie 2030+, ovšem v praxi jsme svědky
nejrůznějších kroků směřujících opačným směrem.
V devadesátých
letech u mnoha lidí převažovalo poznání, že sice víme, co nechceme, ale o tom,
jak by to mělo vypadat jinak, byly představy dost mlhavé. O to přínosnější byly
vklady těch, kteří měli zkušenosti ze zahraničí či dokonce kontakty, či byli
orientováni v zahraniční literatuře, ke které bylo za socializmu obtížné
se dostat. To všechno Ing. Kovařovic od samého začátku přinášel do projektů, na
kterých NEMES pracovala. Stať Reforma školské reformy, kterou
publikovali společně se zakladatelkou NEMES PhDr. Miluší Havlínovou, CSc.
v r. 1991, stojí za přečtení i dnes a může přinést vhled, proč jsme po
třiceti letech snah o změnu ve vzdělávání tam, kde jsme.
Přitom byl plně
týmovým hráčem, protože NEMES byla od samotného začátku organizací lišící se od
ostatních sdružení důslednou participací svých členů na projektech. Na
tematických dílnách, jichž se zúčastňovaly desítky členů v kreativní
spolupráci přicházel nejen s originálními nápady, ale také se snažil o co
nejpřesnější vyjadřování, pojmenovávání souvislostí, jejich zasazování do
celku.
Myšlenka spolupráce,
nikoliv soupeření subjektů snažící se o změny ve vzdělávání, dát hlavy
dohromady, vyměňovat si informace a společně promýšlet kroky, které by byly
funkční v posouvání vzdělávání demokratickým směrem, byla také u zrodu
SKAV. Na ustavující schůzi pěti organizací byl přítomen také Ing. Kovařovic
jako zástupce NEMES. Podílel se na vypracování Desatera
SKAV, jehož vzniku přikládal velký význam. Domýšlet souvislosti až
na úroveň principů, aby se jimi mohly poměřovat konkrétní kroky, bylo pro něj
vždy důležité. Poté, co NEMES ukončila svou činnost, byl jmenován čestným
členem SKAV.
Jeho práce na
transformaci vzdělávání, která byla ze začátku čistě angažovanou volnočasovou
záležitostí, dostala nové příležitosti přechodem z Ústavu školských staveb
na MŠMT. Zde se podílel na vytvoření materiálu Kvalita a odpovědnost (1994),
byl v týmu tvůrců tzv. Bílé knihy (2001). V oboru vzdělávací politiky
a srovnávání vzdělávacích systémů byl činný i na svém posledním pracovišti –
v Středisku vzdělávací politiky PF UK až do odchodu do penze.
I když hlavní síla
Ing. Kovařovice byla v brilantním systémovém myšlení, vystižení podstaty,
byl schopen současně vidět za vysoce obecnými pojmy jejich realizaci
v konkrétní podobě v každodenní praxi. V základu filozofie NEMES
byla změna vztahu učitelů k žákům. Tedy že je třeba působit na myšlení
učitelů. V souladu s tím byla i jeho přednášková činnost: nebyly to
jen přednášky o principech změny ve vzdělávání, ale také přednášky, kde pomocí
záběrů ze škol ve Velké Británii a Norska, kde působil několik let jako
architekt, přibližoval na začátku devadesátých let přístupy ve výuce, které
byly za éry socializmu (až na malé výjimky) prakticky neznámé – kooperativní
výuka, projektová výuka, také týmové vyučování (to se i dnes používá spíše
výjimečně a učitelství zůstává nadále dost osamělou profesí), využívání pohybu
ve výuce, individualizace výuky, jiné přístupy k hodnocení. Ačkoli nebyl
pedagog, jeho znalosti v této oblasti byly obdivuhodné.
Jubilant vždy udivoval
šíří svého záběru, dodnes ho zajímá psychologie, filozofie, vlastně všechno, co
se týkalo člověka, jeho místa ve světě, osobnostního rozvoje, morálního vývoje.
Dosud je vášnivým čtenářem, sběratelem myšlenek moudrých lidí, které si často
vypisoval, a s touhou podělit se o radost z precizně formulované
myšlenky je posílal svým přátelům s vánočním přáním. Dodnes je každé
osobní setkání s ním příjemným zážitkem, je to společník, který umí
naslouchat, o čemž přesvědčuje glosami vždy k podstatě věci. V současnosti,
kdy se do veřejného prostoru vetřela obhroublost až vulgarita, působí jeho
zdvořilost a noblesa jako živá voda.
Přejeme čerstvému
devadesátníkovi, aby měl stále dost sil na zvládání tělesných problémů, které
jsou nevyhnutelně spojené s věkem, aby mu nikdy nekončící poznávání světa bylo
stále zdrojem potěšení, jako dosud. A děkujeme za přínos ke změně ve vzdělání,
ke kterému je možné díky jeho kvalitě stále se vracet, protože obsahuje
principy, kterými by se i dnes měly poměřovat zamýšlené kroky.
Více o organizaci NEMES v rozhovoru Silvie Pýchové s Janem Kovařovicem na webu SKAV.
0 komentářů:
Okomentovat