Stovky zoufalých dětí, které stále nevědí, na jakou střední školu v září nastoupí, mohou ve výsledku přinést velké změny v celé podobě školství. „Před námi je chvíle pro, neříkejme revoluci, ale hodně důkladný facelift,“ říká v rozhovoru s HN ministr školství Mikuláš Bek (STAN). V něm mluví o možném konci některých učňovských oborů a důvodech pro prodloužení povinné školní docházky.
Zdroj: Hospodářské noviny 6. 6. 2023
Zatímco letos by se mohlo pro
všechny děti místo na pražských školách najít, příští rok už podle
odpovědného radního kapacity nevystačí. Co uděláte pro to,
aby se letošní osmáci mohli vzdělávat, kde budou chtít?
Musíme
přizpůsobit nabídku studijních oborů poptávce. To znamená nabídnout vedle
gymnázií i takový typ studia, který je někde mezi odborným
vzděláváním a všeobecným, jako jsou například lycea různého
typu. V některých regionech už se to děje. Vždycky to ale bude
tak, že gymnázia budou výběrovými školami, kam se nedostane každý. Proto
musíme navýšit kapacitu studijních oborů, které umožňují pokračovat
ve studiu na vysoké škole a zároveň obsahují odborné prvky.
Takže kapacity gymnázií navyšovat
nechcete?
V některých
lokalitách je budeme muset navýšit.
Mluvíte hlavně o Praze?
Bohužel
musím přiznat, že stát nemá spolehlivá data o průběhu přijímacích řízení. Pořád
ještě čekáme na výsledky, které ukážou obraz situace v jednotlivých regionech.
Podle krajů není situace v řadě míst dramatická, složitější je v Praze a
některých dalších větších městech. V metropoli je situace komplikovaná ještě
tím, že její zázemí využívají lidé dojíždějící za prací i studiem z blízkého
okolí, což už je ale jiný kraj.
To vede
někdy k pocitu, že Středočeši ubírají místa Pražanům, přitom je to spíš
důsledek rozhodnutí o tom, jak bude vypadat územněsprávní členění
republiky. Životní styl řady lidí ale dnes prostě vypadá tak, že kolem
metropolí vznikají poměrně rozsáhlé oblasti, odkud se dojíždí za prací, a tím
pádem taky logicky za studiem. Musíme tedy přizpůsobit strukturu nabídky, ale
neznamená to, že všichni, kteří si to napíší do přihlášek, budou chodit na
gymnázia.
O kolik by se tedy měla navýšit
kapacita gymnázií?
Číslo musí
přijít z krajů a Prahy, protože ty mají zkušenost s převisem poptávky na
jednotlivých školách. Populace v Praze a v jejím okolí má výrazně
vyšší podíl rodičů vysokoškoláků, kteří přirozeně své děti směrují na typ škol,
který otevírá cestu k vysokoškolskému studiu. To musíme brát v úvahu. Jsem
připraven podpořit navýšení kapacity gymnázií tam, kde je převis poptávky
obrovský a vede k tomu, že dnes jsou v Praze na přijetí potřeba
diametrálně lepší výsledky než v řadě regionů. To určitě není správně.
V některých školách stačila na
přijetí polovina bodů oproti Praze. Je to signál, že by v takovém kraji
stačilo méně míst na gymnáziích?
Takto bych
to určitě neřekl. Ale zastavme se u testování. Když je jednotné,
má velikou přednost a to, že vnáší do systému profesionalitu. Samozřejmě
vždycky budou nějaké nářky
nad jednotlivými otázkami testů, ale jsou poměrně dobrý nástroj na to, když
potřebujeme identifikovat ty, kteří by s velkou pravděpodobností
ve vzdělávacím systému zhavarovali. Na druhé straně, když má test
vybrat jen deset procent vyvolených, tak nefunguje dobře. I malé
rozdíly ve výkonu, které mohou být třeba ovlivněny okamžitou indispozicí,
mohou mít v takovém případě fatální význam pro budoucnost člověka. Musíme
tedy spíše dosáhnout toho, že selektivita testů nebude tak přísná, jak je
dneska v Praze.
Souhlasíte tedy s kritiky
Cermatu, kteří tvrdí, že tyto zkoušky učí děti jen vyplňovat testy a
nutí k sérii doučování?
Ne, ne,
jenom chci říct, že ve chvíli, kdy testy mají vybírat asi deset procent
vyvolených, tak v tom vždycky bude nějaká nespravedlnost. A také nejistota,
jestli jsme nevyloučili některé, kteří by při studiu uspěli. Ale kvalitně
připravené testy jsou lepší než model, ve kterém bude panovat nějaká nejistota
ohledně toho, zda náhodou školy nerozhodují subjektivně.
Takže nehodláte vyslyšet petici za
zrušení těchto přijímaček?
Pokud
budeme mít jednotnou přijímací zkoušku, můžeme relativně rychle – během dvou
let – přijít k modelu, kdy se bude moci dítě hlásit třeba na pět nebo sedm
škol. Žák udělá na své základní škole
testy a nebude muset nutně kvůli absolvování objíždět
všechny střední školy, kam si podal přihlášku. Dostane výsledek
a nebude muset procházet složitým odvoláním, druhými koly a tak dále. Když
v systému prvek jednotné zkoušky nebude, logisticky se nedá zvládnout hlásit se
na sedm škol.
Mnoho dětí také v 15 letech
neví, co chtějí dělat. Proto podporujete prodloužení
povinné školní docházky – zrušení devítek na základkách a zavedení
dvou ročníků povinných na středních školách?
Ano,
významná část dětí v 15 letech skutečně neví, čím by chtěla být.
Dokonce ani řada devatenáctiletých ještě na počátku vysoké
školy neví přesně, čím chtějí být. Rozhodnou se teprve poté, co si
vyzkouší nějaké studijní obory a témata. V řadě zemí, například
v Kanadě, se i na univerzitách rozhoduje o studijním zaměření až po
prvním ročníku, který je koncipován obecně. Proto potřebujeme vedle gymnázií,
odborných a učňovských škol nabídnout také typ střední školy, kde všichni
začnou stejně, ale v jednotlivých oblastech nebo předmětech dojdou různě daleko
podle svých schopností a své vůle.
Někteří
skončí vzděláním všeobecným, které umožňuje jít na špičkové univerzity, a
někteří zjistí během své dráhy, že mají předpoklady pro nějakou profesní
kvalifikaci, kterou si mohou na škole získat. Takhle funguje americká high
school, školy od Británie přes Švédsko až po Balt. Musíme se inspirovat tímto
modelem, ale není to tak, že by měl nahradit ostatní. Jde o to, nabídnout další
možnost, která by nenutila k předčasným rozhodnutím. Předvídat dnes, co je
správná cesta z hlediska profesního uplatnění, je rozhodně těžší než před sto
lety.
Když říkáte, že lycea nenahradí
ostatní školy, znamená to tedy, že pro ně musí nejdřív vzniknout nové
budovy?
Myslím si,
že budou postupně nahrazovat spíš část odborného nebo
učňovského školství. Ve všech krajích máme studijní nebo učební
obory, o které není dostatečný zájem, a musíme vést debatu o tom, jak
tyto kapacity lépe využít.
Takže se budou rušit učňovské obory?
Kraje musí
rozhodnout, které typy odborného vzdělávání zachovat v
tradiční podobě a u kterých je lepší uvažovat o
úpravě například do podoby technického lycea.
Které to podle vás jsou?
Nechci nyní
jmenovat konkrétní obory, to by nebylo fér. Ale nepochybně je před námi úkol
zredukovat obrovskou škálu oborů, které jsou dnes nabízeny, a přenastavit
vzdělávací systém.
Třeba obor prodavačka?
Nechci být
konkrétní, nemám k tomu nyní data. Faktem je, že v jednu chvíli v
českém vzdělávacím systému převládlo mínění, že pro uchazeče bude atraktivní
nabízet hodně specializované programy nebo obory. Dneska se ukazuje, že to
nebyl správný krok a že jsme se tím dostali někam mimo většinu vyspělých zemí.
To zní jako plány na desetiletí,
přitom v jednom rozhovoru jste říkal, že to stihnete poměrně rychle.
Jak to tedy je?
Abychom v
příštím roce zvládli nárůst populace, musíme využít současných možností,
především tedy rozšířit kapacitu stávajících lyceí. A tam, kde
je vysoká poptávka, rozšířit i kapacitu gymnázií. V delším časovém
horizontu, který zabere nejméně tři roky, můžeme připravit hlubší změny
v nabídce středních škol. To souvisí
i s možným scénářem, který by vedl k prodloužení povinné školní
docházky, tak aby zahrnovala dva roky střední školy. Ty by byly postaveny spíše
na všeobecném vzdělání a teprve postupně by se přidávaly větší podíly
profesního prvku.
Vy jste už dříve uvedl, že obce s
ohledem na školy příliš ustupovaly zájmům firem. Není ale na druhou stranu
správně, když je místo provázáno s velkou lokální firmou?
Oprávněné
zájmy zaměstnavatelů lze zajistit i jinak, než je historická
struktura učebních oborů nebo odborného vzdělávání s
maturitou. Nemůžeme například někoho nutit
násilím studovat učňovský obor, protože se nikam jinam nedostal,
naopak musíme vytvořit atraktivní nabídky, které budou vyhovovat rodičům i
těm dětem. A podle mě jsou to školy, které jsou někde na pomezí mezi všeobecným
a profesním vzděláváním. Narážíme na velikou proměnu trhu práce,
technologií i určitého blahobytu společnosti. Ve srovnání s
minulostí v zemědělství už pracuje jenom zlomek populace, těžkou práci vykonává
mnohem méně lidí než před 50 lety. Požadavky na vzdělávací systém se hodně
mění. A myslím, že před námi je chvíle pro, neříkejme revoluci, ale hodně
důkladný facelift.
Od svého nástupu upozorňujete na to,
že problémy jsou i na základních školách. Premiér pak řekl, že obce na ně při
svém rozvoji zapomněly. Kde se stala chyba?
Zodpovědnost
je rozptýlená na řadu hráčů, trochu za to můžou možná i někteří konzervativní
zaměstnavatelé, kteří trvali na tom, že má být více výučních oborů. Problém je
hlavně v tom, že u prvňáčků je to vlastně hůře řešitelné
než u patnáctiletých studentů na středních školách. Prvňáček sám nedojede do
vzdálenější školy. Proto musí vzniknout fond vzdělávací infrastruktury.
Jak by fungoval?
Poskytoval
by dotace nebo výhodné úvěry obcím či krajům. Mohl by být
přímo investorem nových kapacit a dával by je k dispozici za provozní náklady
zřizovatelům škol. Demografický vývoj je v mnoha oblastech
nerovnoměrný a tam, kde je nyní poptávka po základní škole, pak budou chybět
střední školy. Proto si myslím, že budovy nemusí být nutně v majetku obce,
zejména pokud budou dobře dopravně dostupné, mohou být majetkem fondu, který
je bude poskytovat pro ty účely, pro které jsou
zrovna potřeba.
Na to chcete avizovaných 45 miliard
korun?
Můj odhad
je, že zhruba 30 miliard použijeme do infrastruktury, část do digitalizace
a na investice do lidí, tak abychom od toho roku 2026 mohli
spustit změny.
0 komentářů:
Okomentovat