Sousloví „střední článek podpory“ se v poslední době stalo jedním z nejdiskutovanějších pojmů vzdělávací politiky v České republice. I na stránkách Řízení školy mu byla a je věnována velká pozornost. Stále však nemáme jasno, co to vlastně „střední článek“ je, a živě diskutujeme o tom, jak by měl vypadat. Jakých podob tedy může nabývat? A lze říct, že nějaká podoba je lepší než jiná?
Zdroj: Řízení
školy 5/2023, 19. 4. 2023
Co to vlastně je „střední článek“?
Naprostá
většina vzdělávacích systémů je natolik složitá, že centrální úřad
(ministerstvo) nemůže přímo zřizovat, spravovat a řídit své školy. Ve struktuře
řízení vzdělávání se tak uprostřed mezi školou a centrem nachází řada institucí
označovaných za střední úroveň (middle level, middle layer ),
střední stupeň (middle tier ) nebo meso úroveň. U nás se vžil
termín „střední článek“ (dále SČ), případně „střední článek podpory“.
Za střední
článek ve vzdělávání lze označit v podstatě cokoli, co se nachází mezi školou a
centrální správou. Takové obecné vymezení nám příliš nepomůže. Ani odborná
literatura ovšem, alespoň po zběžném prostudování, není příliš návodná, protože
ani odborníci se neshodnou a chápou SČ značně rozdílně. V zásadě lze najít
přinejmenším čtyři odlišné významy tohoto pojmu.
1. V prvním
možném významu je SČ pojímán jako volná
síť místních aktérů . Střední článek zde představuje síť aktérů mezi
konkrétní školou a centrem (ministerstvem školství), kteří se nějak zabývají
podporou nebo vedením více škol působících v určitém územním celku menším, než
je celý stát. V této nejširší definici lze za střední článek považovat v
podstatě jakoukoli instituci (formální či neformální), která nějakým způsobem
přichází do styku se školami, a to včetně těch, jejichž primárním úkolem není
podpora škol (například psychologické poradny, instituce ochrany dětí,
instituce poskytující různé sociální a poradenské služby, zaměstnavatelé atd.).
2. V druhém
možném významu je SČ chápán jako koordinovaný
systém aktérů . Střední článek v tomto významu zahrnuje komplexní
systém komunikujících aktérů propojených do formálních a neformálních sítí v
daném území, jejichž hlavním a společným úkolem je podpora, řízení nebo vedení
více škol. V tomto pojetí jsou za součást SČ považovány jen instituce, které se
na vzdělávání zaměřují a za tímto účelem plánovaně navazují a vytvářejí se
školami formální a neformální vazby (například regionální instituce zaměřené na
další vzdělávání učitelů, školské inspektoráty atd.).
3. V třetím
možném významu se za SČ považuje místně
organizované uskupení jedné nebo několika klíčových organizací. Střední
článek zde představuje samostatně ustavenou a působící organizaci nebo uskupení
několika organizací, jejichž působnost je omezena na konkrétní území a jejichž
hlavním úkolem je podpora, řízení nebo vedení více škol. Toto pojetí v podstatě
odpovídá užšímu pojetí školských obvodů tak, jak je známe například z USA nebo
Kanady.
4. Konečně
čtvrtým možným pojetím je SČ jako regionální
či lokální instituce veřejné správy. Střední článek zde představuje pouze
územní orgán veřejného správy, jehož úkolem je podpora, řízení nebo vedení více
škol. Může jít přitom o samosprávnou instituci, tj. volenou na místní úrovni,
anebo o územní orgán státní správy.
Jakou podobu SČ reálně má?
Pojem
„střední článek“ je samozřejmě abstraktní. Stejně tak výše uvedená čtyři
pojetí SČ jsou obecné modely, které lze dobře využít v odbornějších a
teoretičtějších diskusích, kde je jistá míra abstrakce nezbytná. Realita je
ovšem složitější a barvitější. V praxi mají SČ konkrétní označení a nazývají se
například školské obvody nebo školské úřady.
Prostor
mezi školami a ústřední státní správou je samozřejmě obrovský. V důsledku toho může
střední článek znamenat – a také znamená – v různých zemích zcela odlišné věci.
Aby to bylo ještě komplikovanější, v mnoha zemích najdeme různé orgány mezi
školami a centrem, takže v mnoha zemích neexistuje jedna, ale hned několik
středních vrstev. Například v České republice máme obce, ale také kraje. Obě
tyto instituce hrají v řízení vzdělávání důležitou roli a lze je chápat jako
střední článek. To mimo jiné značně komplikuje i výzkum středního článku,
protože většina literatury a výzkumů není abstraktní, ale soustřeďuje se
na nějakou konkrétní podobu SČ v konkrétní zemi (například na školské obvody v
USA). V důsledku toho je přenášení zkušeností z různých zemí dost
problematické, protože je zřejmé, že úloha a umístění například školských
obvodů v USA je zcela odlišná od úlohy obcí v Evropě. A přesto lze jak americké
školské obvody, tak evropské obce oprávněně považovat za střední článek ve
vzdělávání.
Kromě výše
uvedené obecné typologie různých pojetí SČ je tak užitečné pracovat i s
typologiemi reálných SČ. Netřeba dodávat, že je to poměrně složité, protože
existuje tolik různých typů SČ, kolik je systémů řízení vzdělávání.
S velkou
mírou zjednodušení je přitom možné rozlišit tři základní modely SČ:
— střední
článek je součástí centrální, nebo provinční vlády. Jde o uspořádání typické
pro země s centralizovaným vzdělávacím systémem; zaměstnanci SČ jsou přímo
zaměstnanci státu. Tento typ představují země jako Austrálie, Singapur a Čína a
mohli bychom sem zařadit také školské úřady, které u nás existovaly v letech
1900–2000.
— roli SČ
plní obce, města nebo kraje. To je případ většiny zemí kontinentální Evropy.
— SČ jsou
školské obvody jako v USA a Kanadě, kde se školská správa vyvinula mimo
centrální i místní veřejnou správu.
Jakou podobu SČ pro Českou republiku?
Myslím, že
panuje široká shoda v tom, že náš systém je příliš roztříštěný a že existuje
mnoho škol a mnoho ředitelů, kteří potřebují podporu. Zdá se být také jasné, že
pro určitý typ podpory je centrum příliš daleko a místní zřizovatelé škol příliš
malí. Pro mnoho lidí je tak právě SČ vhodným nástrojem pro řešení vysoké
administrativní roztříštěnosti. Myslím, že existuje shoda také v tom, že
zavedení SČ není všelékem na řešení všech vzdělávacích problémů a že SČ není
cílem sám o sobě, ale jen prostředkem. SČ nebude dobře fungovat jen tím, že ho
zavedeme, ale je potřeba splnit řadu podmínek pro to, aby dobře plnil své
funkce. Z tohoto hlediska je důležitější konkrétní realizace (například
personální zajištění) než jeho podoba.
Na straně
druhé podoba SČ určuje mantinely, ve kterých se bude hrát. A ty mohou velmi
ovlivňovat to, co je a co není dovoleno. Pokud totiž bude SČ skutečně zaváděn,
bude třeba vyřešit řadu konkrétních věcí. Jaké činnosti má vykonávat, aby měl
co největší pozitivní dopad na učení žáků? Jak by měl být SČ nastaven, aby
dokázal mezi své zaměstnance přitáhnout a udržet místní pedagogické lídry?
Jakou má mít právní formu, kompetence a odpovědnosti? Jaký bude jeho vztah
k ostatním institucím a aktérům? Jaký status budou mít jeho zaměstnanci
a odkud (a jak) se budou přijímat?
Každá
podoba SČ má určité přednosti a negativa a také určitá rizika. Umístění SČ
uvnitř státní správy umožňuje snadnější komunikaci škol se státem a realizaci
zamýšlených vzdělávacích politik. Pro školy znamená tento model větší jistotu,
pokud jde o výklad legislativy, a v případě řešení problémů větší nestrannost.
Je také lepší volbou, pokud bychom chtěli, aby v budoucnosti nebyl SČ „jen“
institucí, ale měl i určité výkonné pravomoci. Rizikem tohoto modelu je však
jisté „odcizení“ od lokálních problémů, byrokratizace a zajištění dostatečných
personálních kapacit (ne všichni chtějí pracovat pro státní správu a za
tabulkové platy). To může být specificky problém v dnešní době, kdy existují
silné tlaky na snižování veřejných výdajů a snížení počtu státních úředníků.
Umístění SČ
uvnitř samosprávné instituce, nebo dokonce vznik nové samosprávné instituce má
také své výhody a nevýhody. Nespornou výhodou je lepší propojení s místními
aktéry a vytvoření takové podoby SČ (včetně vymezení jejich lokální
působnosti), která nejlépe odpovídá místním potřebám. Na straně druhé tento
model příliš neřeší některé problémy, kvůli kterému se začalo o zřízení SČ
diskutovat, například garanci státu, že opravdu všem školám se dostane dostatečné
podpory (bez ohledu na kvalitu a zájem zřizovatelů), špatnou komunikaci mezi
školami a centrální státní správou a obtížnou realizaci vzdělávacích politik.
________________
prof. PhDr.
Arnošt Veselý Ph. D.: vedoucí Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty
sociálních věd Univerzity Karlovy
0 komentářů:
Okomentovat