Kanadská provincie Ontario je známá tím, že patří mezi země s nejlepšími vzdělávacími výsledky žáků a s nejmenšími vzdělávacími nerovnostmi na světě, a to navzdory trvale vysoké úrovni imigrace. Článek popisuje kontext místní školské správy a shrnuje hlavní zjištění výzkumu činností, které školám nejvíce pomáhají.
Zdroj: Řízení školy 5/2023, 19. 4. 2023
Národní kontext
V Ontariu
žije více než 15 milionů lidí. Veřejné základní a střední školy zde navštěvují
2 miliony žáků. Uvádí se, že 27 % z celkové populace Ontaria se narodilo mimo
Kanadu a přibližně třetina z tohoto počtu se do země přistěhovala během
posledních deseti let. Přibližně 8 % žáků základních škol a 6 % studentů
středních škol neovládá anglický jazyk pro účely vzdělávání dostatečně a
získává proto od své školy speciální vzdělávací podporu. Jak to dělají, že se
jim daří dosahovat vynikajících výsledků?
Školské obvody
Jedním z
důležitých faktorů je kvalita místní školské správy. Roli zřizovatele veřejných
základních a středních škol zde vykonávají tzv. školské obvody (school
districts). Jde o vysoce profesionalizované organizace. Průměrný školský
obvod je svou velikostí podobný českému okresu, slouží několika obcím najednou,
stará se o 30 tisíc žáků a zaměstnává okolo 1 800 odborných pracovníků včetně
ředitelů škol, učitelů i nepedagogického personálu. Průměrná základní škola má
kolem 350 žáků, střední škola kolem 1 000 studentů. Školy zde nemají právní
subjektivitu, ale přesto každá škola funguje jako relativně samostatná
organizační jednotka, která úzce spolupracuje s ostatními školami.
Komplexní podpora pro školy a územní
pedagogický leadership
Školské obvody
obvykle zajišťují jak provozní správu (budovy, finanční řízení, účetnictví,
výkaznictví, projektové řízení), tak i odborné pedagogické vedení pro desítky
svých škol. Mezi vedoucí pracovníky školských obvodů patří zejména „ředitel
vzdělávání“ (director of education ) a dále tzv. superintendenti (superintendents),
což jsou vedoucí odborníci pro klíčové oblasti jako kurikulum, profesní rozvoj
učitelů, speciální vzdělávání, finance apod. Tito vedoucí pracovníci mají
veškeré kompetence nejen ve vztahu k ředitelům škol, ale také ke všem
učitelům i provozním zaměstnancům. Ředitelé škol odpovídají za pedagogické
vedení své školy a obvykle mají velký vliv na výběr svých učitelů. Ředitelé
pracují ve stejné škole jedno nebo dvě čtyřletá funkční období a poté vedou
jinou školu, případně se profesně posouvají do vedení školského obvodu.
Principy demokratické samosprávy a
dohled státu
Na činnost
školského obvodu dohlíží tzv. školský výbor (board of trustees), jehož
členové jsou voleni z řad místních občanů. V kompetenci školského výboru je
jmenování ředitele vzdělávání na základě přísných kvalifikačních kritérií
stanovených ministerstvem školství. V kompetenci ministerstva školství v
Ontariu je také schvalovat jmenování ředitele vzdělávání, kterého navrhuje
školský výbor.
Které činnosti lídrů školských
obvodů mají největší dopad na učení žáků
Kanadský
profesor Kennteth Leithwood shrnul výsledky více než dvaceti let svého bádání
na toto téma ve studii nazvané „Silné školské obvody a jejich leadership“ (Strong
Districts and Their Leadership). Za silný školský obvod je považován
takový, kterému se daří zlepšovat vzdělávací výsledky svých žáků. Leithwood
identifikoval 58 efektivních činností vedoucích pracovníků školských obvodů,
které uspořádal do devíti obecnějších „dimenzí“. Studii je v Ontariu přikládán
mimořádný význam a její výstupy byly zapracovány do komplexního systému
vzdělávání stávajících i budoucích ředitelů vzdělávání a superintendantů.
Zde
citujeme část jedné z kapitol připravovaného českého překladu.
Postupy využívané lídry silných
školských obvodů
Dimenze
1. Vyjednat široce sdílené poslání,
vizi a cíle založené na ambiciózních představách o vzdělávaném člověku
Konkrétní postupy
— Zajišťuje,
aby proběhl transparentní proces hledání vize a určení společného směřování.
— V rámci
tohoto procesu rozsáhle konzultuje směřování školského obvodu.
— Věnuje
dostatek času tomu, aby poslání, vizi a cíle (směřování) systému všichni
členové organizace dobře znali, chápali je a ztotožňovali se s nimi.
— Při
návštěvách škol tyto cíle, priority a hodnoty systému srozumitelně sděluje
zaměstnancům, názorně je demonstruje a sám je ztělesňuje.
— Směřování
obvodu promítá do plánů na zlepšení, setkávání ředitelů škol a dalších
interakcí iniciovaných lídry.
2. Zajistit koherentní odborné
poradenství pro výuku
— Orientuje
se na poskytování služeb školám.
— Slaďuje
kurikulární cíle, nástroje hodnocení, pedagogické postupy a výukové materiály.
— Trvá na
ambiciózních cílech v oblasti výuky a učení.
— Prosazuje,
aby se při rozhodování o zlepšení výuky vycházelo z nejlepších dostupných dat.
— Očekává
od škol, že se zaměří na potřeby jednotlivých žáků i skupin žáků.
— Podněcuje
zaměstnance k inovacím v rámci mezí, které byly vytvořeny systémem odborného
poradenství pro výuku v daném školském obvodu.
3. Budovat schopnosti a odhodlání
pracovníků školského obvodu a škol pro vyhledávání a využívání různých zdrojů
dat při rozhodování
— Při
rozhodování v ústředí školského obvodu využívá data ze všech dostupných zdrojů.
— Trvá na
tom, aby se při rozhodování co možná nejvíce využívaly nejlepší dostupné
výzkumy a další systematicky získávaná data.
— Podněcuje
spolupráci při interpretaci a využití dat.
— Buduje
kapacitu a připravenost systému k využívání systematicky získávaných dat při
přijímání co největšího počtu rozhodnutí.
— Zajišťuje
ředitelům škol a zaměstnancům školení v oblasti využití dat a výzkumné
literatury při rozhodování.
— Jde
zaměstnancům škol příkladem v přijímání rozhodnutí založených na datech.
— Interaguje
s členy školského výboru a doporučení, která jim dává, opírá o průkazná data.
4. Vytvářet procesy zlepšování
organizace zaměřené na učení
— Vyžaduje,
aby byly procesy zlepšování založeny na datech.
— Stanovuje
zvládnutelný počet přesných cílů zlepšování škol na území školského obvodu.
— Do
rozhodování o zlepšování týkajícího se území celého školského obvodu zapojuje
školní lídry.
— Vytváří
struktury a normy školského obvodu, které podporují pravidelné, vzájemné a
podrobné diskuse o dosaženém pokroku ve zlepšování v uvnitř škol, napříč
školami i v systému celého obvodu.
— Plány
zlepšování školského obvodu a jednotlivých škol vytváří a implementuje ve
spolupráci se školními lídry.
— Vytváří
struktury umožňující pravidelné monitorování a vylaďování procesu zlepšování.
— V
iniciativách procesu zlepšování celého školského obvodu a jednotlivých škol
dává prostor cílům a prioritám provincie.
— Při
snahách o zlepšení ponechává prostor pro rozdílné přístupy jednotlivých škol.
5. Zajišťovat v praxi zakotvený profesní
rozvoj
— Poskytuje
učitelům i školním lídrům rozsáhlé možnosti profesního rozvoje, většinou
prostřednictvím profesních učících se komunit nebo přímo v kontextu pracoviště.
— Jako
hlavní mechanismus profesního rozvoje školních lídrů využívá interní systémové
sítě.
— Obsah
profesního rozvoje školních lídrů slaďuje s kapacitami potřebnými pro
zlepšování celého obvodu i jednotlivých škol.
— Vyžaduje,
aby byly individuální plány profesního růstu zaměstnanců v souladu s prioritami
zlepšování škol.
— Vyžaduje
od zaměstnanců uplatňování nově získaných schopností v praxi (tím, že
monitoruje implementaci plánů zlepšování škol).
6. Slaďovat rozpočty, personální
strategie a postupy a využití času s posláním, vizí a cíli školského obvodu
— Slaďuje
alokaci zdrojů s cíli zlepšování školského obvodu a škol.
— Slaďuje
personální strategie a postupy s cíli zlepšování školského obvodu.
— Slaďuje
organizační struktury s cíli zlepšování obvodu.
— Ředitelům
ponechává značnou autonomii v najímání vyučujících.
— Očekává
od škol spravedlivé rozdělování výukových zdrojů a pomáhá jim v tom.
7. Rozvíjet vedení škol a školského
obvodu pomocí komplexního systému řízení výkonnosti
— Jako
hlavní zdroj kritérií pro zaměstnávání, výběr, rozvoj a oceňování lídrů škol a
školských obvodů využívá nejlepší dostupná data o úspěšném leadershipu
(např. Ontario Leadership Framework).
— Propojuje
schopnosti lídrů s potřebami jednotlivých škol.
— Současným
i budoucím lídrům poskytuje bohaté příležitosti k dalšímu rozvíjení jejich
schopností.
— Vytváří
realistické plány následnictví ve vedoucích pozicích.
— Podporuje
koordinované formy distribuce leadershipu ve školách.
8. Prosazovat a podporovat přístup
školského výboru zaměřený strategii
— Podněcuje
členy školského výboru v zaměření na strategii školského obvodu a dosahování
jeho cílů a priorit.
— Podněcuje
účast voleného školského výboru na stanovování širších cílů, s nimiž pak může
pracovat při stanovování strategie a jejího monitorování.
— Pravidelně
podává školskému výboru zprávy o pokroku v dosahování těchto širších cílů.
9. Podporovat produktivní pracovní
vztahy se zaměstnanci a stakeholdery (zainteresovanými stranami)
Interní
zaměstnanci školských obvodů a škol
— Vyvíjí
komunikační systémy a procesy v rámci celého školského obvodu tak, aby byli
všichni členové neustále informovaní.
— Rozvíjí
otevřené, přístupné a spolupracující vztahy s řediteli škol.
— Podporuje
vzájemné formy komunikace se školami a mezi školami navzájem.
— Podporuje
intenzivní interakci mezi všemi lídry škol vycházející ze společného pocitu
zodpovědnosti za systémové zlepšení.
— Vytváří
struktury umožňující vzájemné formy komunikace, jejichž výsledkem by měly být
úzce propojené sítě lídrů škol a pracovníků školské správy, kteří společně
pracují na dosahování systémových cílů.
— Chrání
školy před vnějšími rušivými vlivy a zaměřuje pozornost škol na cíle školského
obvodu a jednotlivých škol.
Místní
komunitní skupiny
— Běžně s
komunitními skupinami konzultuje rozhodnutí, která se komunity nějak dotýkají.
— Podněcuje
zaměstnance v tom, aby se v komunitních skupinách přímo angažovali.
— Jde
příkladem v tom, jaký význam školský obvod vztahům s komunitou přikládá.
Rodiče
— Vede
školy k zodpovědnosti za rozvíjení produktivních funkčních vztahů s rodiči.
— Vede
školy k podpoře lepší kultury vzdělávání v domácím prostředí žáků.
Ministerstvo
školství
— Rozvíjí/udržuje
s ministerstvem školství intenzivní vztahy.
— Vztahy s
ministerstvem jsou často proaktivní a nikoli jen reaktivní.
— Flexibilně
a adaptivně využívá iniciativy a rámce provincie tak, aby neodváděly pozornost
od dosahování systémových cílů a priorit školského obvodu, ale aby k nim naopak
přispívaly.
Kompletní český překlad studie bude
uveřejněn na jaře 2023 na webu stredniclanek.cz
Zdroje
LEITHWOOD,
K.: Strong districts & their leadership. Paper commissioned
by the Council of Ontario Directors of Education and the Institute of Education
Leadership, 2013.
LEVIN, B.: How to change 5 000 schools. Harvard Education Press, 2008.
0 komentářů:
Okomentovat