Letos na jaře se téma českého školství stalo po delší době opět středem pozornosti médií a veřejnosti. Důvodem bylo nezvládnuté přijímací řízení na vybraných středních školách v exponovaných regionech.
Zdroj: Seznam Médium 18. 7. 2023
Mezi zákonné povinnosti krajů patří zajistit
dostupnost středoškolského vzdělávání v regionu. Za tímto účelem jsou
právě kraje zřizovateli těchto škol a mají vliv na jejich oborovou skladbu
a kapacity v nabízených studijních i učebních oborech. Bohužel
byla na jaře letošního roku veřejnost svědky situace, kdy několik stovek (možná
i tisíc) deváťáků nebylo po 1. kole přijímacího řízení přijato ke
studiu na žádnou střední školu a ocitli se tak v bezprizorní situaci.
Vzápětí vyvstala otázka, kdo za to může.
Na úvod je nutné podotknout, že problém se
netýkal plošně celé České republiky a všech krajů, ale především vybraných
škol v hlavním městě Praze, okresů Praha – východ a Praha – západ ve
Středočeském kraji a v menší míře i statutárního města Brna. Školy
v těchto oblastech musely čelit převisu uchazečů o studium, který
vychází nejen z rostoucí demografické situace, migrace obyvatel, ale
i preferovanému zájmu o studium oboru v místě mimo trvalé
bydliště nastupujícího středoškoláka. Podle některých vyjádření, na pražských
středních školách studuje až třetina žáků bydlících trvale ve Středočeském
kraji.
Pořád se ale vracíme k otázce, zda nebylo
možné se na tuto situaci připravit, předvídat ji a nedostat deváťáky (a
jejich rodiče) do této nepříjemné situace. Z pohledu veřejnosti
a škol je nepochopitelné, proč úřady a stát často sbírají data
o všem (a mnohdy i duplikovaně) a přesto s nimi odpovědní
zástupci efektivně nepracují a strategicky podle nich neplánují.
Z hlediska kapacit středních škol
a jednotlivých oborů jsou k dispozici na centrální úrovni údaje
v Rejstříku
škol a školských zařízení. Podobně Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy ČR pravidelně sbírá prostřednictvím krajských
úřadů dvakrát ročně údaje ze školních matrik. Informace o vývoji počtu
obyvatelstva má naopak k dispozici například Český statistický úřad ČR.
Není tedy pravda, že data nejsou. Jsou, jen s nimi mnozí nepracují.
V záhlaví článku jde vidět snímek obrazovky
z Datového skladu Kraje Vysočina, který obsahuje report o vývoji
počtu uchazečů o studium na vybrané střední škole zřizované krajem. Nutno
podotknout, že se jedná o vlastní analytické řešení jednoho konkrétního kraje,
které umožnilo erudovaný přístup k problému plánování kapacit ve středním
školství.
Report Kraje Vysočina umožňuje vyčíst trendy
uchazečů o studium z hlediska volby oborů studia a porovnávat to
s kapacitami na dané škole. Mezi lety 2022 a 2023 se tak
projevil například zvýšený zájem o studium ekonomického lycea na
zmiňovaném GYOA Pelhřimov (o 42%), což má za následek otevření nové třídy
tohoto oboru od školního roku 2023/2024. Naopak při sledování trendu
u jiných oborů, především řemeslně založených učebních, jde vidět výrazný
pokles až totální úbytek zájmu deváťáků.
Někteří představitelé zaměstnavatelských svazů
volali po tom, ať se využije stávající situace k tomu, aby se konečně
obsadila volná místa na učebních oborech. Tohle ale není východiskem, studium
některého oboru proti vůli deváťáka problém neřeší, ale spíše prohlubuje.
Většina absolventů odborných škol nepracuje v oboru, který vystudovala,
a nelze si myslet, že situace se vyřeší tím, že někdo bude tyto obory
absolvovat proti své vlastní vůli. Naopak je zapotřebí si přiznat, že příliš
úzký profil některých profesně zaměřených učebních oborů je minulostí
a trendem je nabízet všeobecnější středoškolské vzdělání.
Na těchto informacích tedy mohla a může
každá krajská samospráva přistoupit k plánování kapacit oborů na středních
školách. V Kraji Vysočina došlo například ke zvýšení kapacit na jihlavském
gymnáziu, u celorepublikově unikátního oboru Energetik na třebíčské
průmyslovce či otevření nového pedagogického oboru na střední škole
v Telči. Aktivní v tomto směru byl třeba také Jihomoravský kraj,
který investuje do výstavby a otevření nového gymnázia v Brně či šel
cestou navýšení kapacit lyceí, které jsou zajímavým mixem všeobecného
a odborného vzdělávání.
Do 30. září mohou střední školy po dohodě
s kraji předkládat žádosti o změny ve své oborové soustavě
s účinností od školního roku 2024/2025. Stejně tak Ministerstvo,
školství, mládeže a tělovýchovy ČR plánuje proces přijímacího řízení
digitalizovat a řešit související zákonné úpravy s cílem vyhnout se
letošnímu scénáři. Nezbývá, než doufat, že se to tentokrát zvládne.
0 komentářů:
Okomentovat