Ústecko a Karlovarsko pokulhávají, Moravskoslezský kraj naopak dotahuje rozvinuté části republiky. Co pomůže? Nechat lidi vymotat se z dluhových pastí a investovat do učitelů, říká sociolog Tomáš Kostelecký.
Zdroj: Hospodářské noviny 19. 7. 2023, magazín Proměny Česka 07/2023
Učitelům,
kteří se rozhodnou působit v takzvaných uhelných regionech, tedy
na Ústecku, na Karlovarsku nebo v některých částech
Moravskoslezského kraje, a budou to dělat dobře, by mohl stát nabídnout
zvláštní příplatek. Podobně jako mají za svoji náročnou práci příplatek
horníci v dolech. Protože právě vzdělaní a kvalifikovaní lidé by
mohli slabší regiony vymanit z ekonomického okraje země, míní sociolog Tomáš Kostelecký.
Dá se říct, že takzvané uhelné
regiony, tedy Moravskoslezský, Karlovarský a Ústecký kraj, už dohánějí
ostatní části republiky?
U zmíněných
tří regionů to není stejné. Liší se, a to výrazně. Ano, ve všech
třech se těžilo uhlí a historicky to byla podstatná část jejich ekonomiky.
To ale neznamená, že dopady těžby měly všude stejnou váhu. Rozdílná je
struktura obyvatel a průmysl navázaný na těžbu v jednotlivých
oblastech, co je ale nejdůležitější, dráha rozvoje po utlumování těžby
uhlí se vyvíjela jinak. Vyzvedl bych Moravskoslezský kraj, u něhož se dá
říct, že se jeho postavení v rámci České republiky zlepšuje. Dohání průměr
jiných českých regionů. Ústecký kraj je nedohání, ale ani se nijak zásadně
nepropadá, kdežto Karlovarský kraj na první pohled zaostává, takže ostatní
kraje mu spíše utíkají.
Podle jakých ukazatelů můžeme takto
soudit?
Ekonomové
by pravděpodobně pracovali s ukazateli typu regionálního HDP
na obyvatele, ty se používají v tomto kontextu nejčastěji. Dá se ale
vzít v úvahu třeba i vývoj průměrných mezd, mediánu mezd (medián mezd je
vždy nižší než průměrná mzda a na rozdíl od ní je to střední hodnota mezd,
která dělí zaměstnance na dvě stejně početné části s nižší a vyšší mzdou –
pozn. red.), vývoj struktury zaměstnanosti nebo rozvoj vzdělanostní struktury.
Vzdělanost obecně se v Česku zvyšuje, ovšem někde rychle, na jiných
místech pomaleji. Z většiny ukazatelů ale vychází, že Moravskoslezskému
kraji se daří lépe než těm dvěma dalším a Karlovarskému se daří ještě hůře
než Ústeckému.
Nabízí se tedy otázka, proč jeden
výrazně zaostává, zatímco jiný jde dopředu, když přitom podléhají stejné vládě
nebo například mají stejný přístup k dotacím?
Český
statistický úřad nedávno vydal zajímavou aplikaci, v níž se dají
porovnávat různá data a zobrazit je v mapách. Když porovnáte tyto tři
kraje, zjistíte, že se hodně liší v míře nezaměstnanosti. V uhelných
regionech je vyšší než v ostatních krajích.
Co má ale
ještě větší váhu, jsou rozdíly ve struktuře vzdělání.
V Moravskoslezském kraji se úroveň vzdělání rychle zvyšovala a podíl
vysokoškoláků je v něm stále z této trojice nejvyšší. V podstatě už
se v tomto ohledu nijak zvlášť neliší třeba od kraje Jihočeského nebo
Královéhradeckého či Olomouckého. Oproti tomu Karlovarsko a Ústecko mají parametry
vzdělávání podstatně horší. Žije zde vysoké procento lidí, kteří mají jen
základní, nebo dokonce nedokončené základní vzdělání. Nemají střední školu, ani
nejsou vyučení. Jejich uplatnitelnost na trhu práce je tedy výrazně horší.
V Karlovarském nebo v Ústeckém kraji je mezi lidmi nad 25 let vyšší
podíl populace pouze se základní školou oproti vysokoškolákům. Přitom jsou to
lidé ve věku, kdy by již nějaké další vzdělání mít měli, jinak je někde
problém. Ovšem v Moravskoslezském kraji je situace zcela odlišná, žije tam
mnohem méně lidí pouze se základním vzděláním, naopak podstatně více
vysokoškoláků. Právě nízké vzdělání obyvatel na Karlovarsku a Ústecku
je jeden z hlavních činitelů, který brzdí rozvoj těchto dvou krajů.
A proč tomu tak je?
Protože
tito lidé mají malou nebo žádnou kvalifikaci a dělají pak hůře placenou
práci. Ovšem HDP se do značné míry tvoří ve výrobách a službách
s vyšší přidanou hodnotou. K tomu nemohou tolik přispět ti, kteří
mají nízké vzdělání.
Jak moc s tím souvisí fakt, že
Karlovarský kraj je jediným regionem v republice, který nemá žádnou
veřejnou vysokou školu?
Je to
samozřejmě handicap. Například Moravskoslezský kraj má dokonce několik vysokých
škol. Navíc má vysoké školy dost silné, jejich součástí jsou
i specializovaná výzkumná pracoviště, fungují zde i neuniverzitní
výzkumné ústavy, do nichž plynou investice. Takové instituce zvyšují know‑how
a lidé, kteří v nich pracují, mohou pomáhat budování high‑tech výrob
a služeb.
Je
ovšem třeba dodat, že Karlovarský kraj nemá vysokou školu i proto, že je
malý. Přece jen vysoká škola potřebuje nějaké zázemí, dostatek kvalifikovaných
vyučujících a dostatečný počet zájemců o studium. Lidé, kteří mají
na starosti krajskou politiku, by se měli také snažit přitáhnout
do svého kraje nějakou sofistikovanější výrobu. Nemít vysokou školu je
velká nevýhoda. Má to za následek odcházení lidí, kteří chtějí získat
vysokoškolské vzdělání. A část z nich Karlovarský kraj ztratí úplně.
Když
odjedou studovat třeba do Plzně nebo do Prahy, často si najdou
v tomto místě i partnera či zajímavou práci a zpět se už
nevrátí. Není to ale nezměnitelné, jak je vidět v případě Moravskoslezského
kraje. Také na tom ještě po revoluci nebyl moc dobře, ale dlouhodobá
a systematická podpora investic do vzdělávání jeho pozici zlepšuje.
Pravda ale je, že Moravskoslezský kraj mohl do vzdělávání investovat více,
protože je velký.
Mnoho firem v Česku
i jinde v Evropě řeší, že nemají pracovní sílu do výroby. Proč
tedy nepostavit výrobní závody v Karlovarském kraji, kde je spousta lidí
bez práce?
Za prvé
není úplně jasné, že by tyto lidi mohly zaměstnat. To, že je člověk
nezaměstnaný, automaticky neznamená, že bude schopný dělat práci, která by
tímto způsobem do daného regionu přišla. Pro firmy je strategicky
výhodnější řešit nedostatek pracovní síly spíše investicemi do robotizace
výroby. Také se spíše snaží nahradit nekvalifikovanou pracovní sílu tou
kvalifikovanější. Je pro ně výhodnější mít místo deseti manuálně pracujících
zaměstnanců jednoho schopného obsluhovat a programovat stroj, který tu
práci udělá také.
Jít
za nekvalifikovanou pracovní silou rozhodně nemusí být dobrá strategie.
Kdybychom to vzali globálně, pak by spousta firem mohla jít třeba
do Súdánu, kde je velký počet lidí, kteří nemají práci a nejsou
kvalifikovaní. To se ale neděje. Podniky budou raději investovat
do moderních strojů a technologií.
V zaostalých regionech mají
také potíže s nepřizpůsobivými lidmi, kteří pracovat nechtějí, navíc je
tam vysoká míra kriminality a další problémy. Jak z toho ven?
Nemyslím
si, že by právě tyto uhelné regiony nějak speciálně vynikaly v míře
kriminality. A také rozhodně nejde jen o problém takzvané
nepřizpůsobivé populace. Lidí, kteří jsou demotivovaní k práci, je mnoho
i mezi většinovou populací. Jsou to například jedinci, kteří spadli
do exekucí, což bývá také často spojeno s ne úplně dobrým vzděláním.
Lidé s nízkým vzděláním si nemusí umět spočítat ani odhadnout, že když si
vezmou nějakou půjčku, nedokážou ji se svými příjmy splácet, lepí ji další
půjčkou a pak se do toho zamotají a nemohou ven.
Jedna
z nejhorších věcí je současný systém exekucí, který se zaběhl v naší
zemi. Udržuje lidi mimo legální pracovní trh a brutálně je trestá
za chyby. Často si lidé exekuci způsobí sami, neplatí to ale pro sto
procent případů. Když jste rodina s napjatým rozpočtem a najednou se
zvýší cena elektřiny na dvojnásobek, přijde vám vyúčtování a nemáte
na zaplacení, tak si v nouzi půjčíte. Pak splácíte úroky, sklouznete
do dalších půjček a jste v pasti. Nicméně ať si za exekuci
můžete sami svými chybnými rozhodnutími nebo nikoliv, důležitá věc je, že
systém exekucí tak, jak funguje v našem státě, doslova vytlačuje lidi
z legálního pracovního trhu. A právě procentem obyvatel, kteří jsou
v exekuci, vynikají i tyto tři uhelné regiony. Především pak
severočeský, kde je v exekuci velmi mnoho lidí. Velká část z nich
celou dobu pracuje, snaží se, ale jsou chyceni do pasti dluhů. Úroky
a půjčky u všelijakých pochybných společností je dokážou vysávat.
Co byste tedy doporučil? Například
podporu finanční gramotnosti?
Určitě, investovat
do vzdělávání, do dobrých učitelů. Klidně bych byl pro, aby učitelé,
kteří učí v těchto lokalitách a prokáže se u nich, že to dělají
dobře, dostávali zvláštní příplatky. Podobně jako dříve dostávali příplatky
horníci za svou náročnou práci. Uvědomme si, že každý, komu školský systém
pomůže a do dluhové pasti vůbec nespadne, se státu několikanásobně
vyplatí. Místo toho, aby se mu platily dávky, bude chodit do práce
a přispívat do systému.
Dále by tu
měl být rozumný systém, který by lidem pomohl dostat se z dluhových pastí.
Jde o to, aby člověk, který dluží pět tisíc, nezaplatil nakonec sto
padesát tisíc. Pokuta za to, že se člověk dostane do dluhů, by tak
měla být úměrná dlužné částce.
Obecně je
nutné také motivovat občany k tomu, aby se jim vyplatilo pracovat.
Například formou úlev na daních nebo povinných pojištěních. Lidé
s nízkou mzdou sice platí nízké daně, ale přispívají poměrně hodně
na sociální a zdravotní pojištění. To je v zásadě paušální sazba
a u těchto nízkopříjmových skupin současný systém není příliš
solidární. Vzhledem ke svým příjmům platí relativně hodně.
Do čeho konkrétně by tedy
regiony měly investovat?
Do infrastruktury.
Mám tím na mysli internet, dálnice, železnice. Například Amazon postavil
v Dobrovízi u Prahy distribuční centrum. Nenabízeli nijak extra
vysoké platy a měli problémy sehnat zaměstnance. Zavedli své vlastní
firemní linky, které zadarmo svážely lidi z okolních měst, kde byla vysoká
nezaměstnanost, jako Chomutov, Most nebo Teplice. Sice museli investovat
do dopravy, ale získali díky tomu dost zaměstnanců. Je to dobrý příklad
významu infrastruktury v regionu.
Jak velkou roli hrají v rozvoji
regionů dotace z Evropské unie a je systém dotací – tedy posílat
veřejné peníze na rozvoj státních i soukromých projektů – prospěšný?
Když se ty
peníze dají do něčeho, co přinese další peníze, tedy dojde
k multiplikačnímu efektu, tak je to v pořádku. Pokud například firma
investuje dotace do něčeho, co jí usnadní přístup k zaměstnancům nebo
nějak vylepší pozici na trhu, je to dobře. Postavit ale v jedné
oblasti páté golfové hřiště už zas tak moc smysl nedává. Sice někdo vydělá
na tom, že se hřiště postaví, ale zvláštní užitek pro kraj to mít nebude.
Naopak když
zadotujete službu, díky které si lidé budou nacházet práci, je to nesmírně
užitečné. Nebo když dotacemi zaplatíte projekt, který pomůže dětem překonat
problémy se zvládnutím učiva na základní škole, protože budou mít
za ty peníze k dispozici asistenta, jde o výborně investované
peníze. Takové dítě pak dostuduje, najde si práci a investice se vrátí.
Samozřejmě, někdy se věc nepovede, ale dotace se dají měřit, dá se sledovat
efektivita jednotlivých projektů a dají se podporovat jen ty typy akcí,
které přinášejí dlouhodobý užitek.
Máte ještě nějaký příklad nesmyslné
dotace?
Podporovat
z veřejných peněz podniky, které by jinak na trhu neuspěly, protože
jsou neefektivní. To už je lepší nechat firmu zkrachovat a tyto peníze
použít na něco jiného, co dává větší smysl.
Naopak
příklad dobře určené dotace je vznik veřejné vysoké školy, která v daném
regionu vzdělává lidi a díky ní kvalifikovaní občané v regionu
zůstanou. Nebo třeba když dotace pomohou firmě s infrastrukturou
a daný podnik díky tomu v kraji zůstane a bude zaměstnávat lidi
třeba dvacet let. Bude to tak mít v celé oblasti jasně pozitivní efekt.
Vždy je ale třeba mít cíl, aby šlo spíše o investici než jen o výdaj.
Zjistili jste ve vašich
výzkumech ohledně regionálního vývoje něco překvapivého?
Lidé mají
obecně představu, že na periferii je automaticky všechno špatně, že se tam
žije zle a místní jsou tam nešťastní. Tak to není, jak jsme zjistili
v našich výzkumech. Život v takzvaných chudších regionech má
i své výhody – například je tam levnější bydlení, a to
i relativně v poměru ke mzdám. Řada obyvatel regionů, které jsou
daleko od center ekonomického rozvoje, se má docela dobře, ti lidé žijí
spokojeným životem.
Dobrým
příkladem je třeba Kraj Vysočina. Ten sice nemá žádné extra velké město, ale
jak vyplývá z našich průzkumů, spokojenost lidí v něm je relativně
vysoká. Lidé mají pocit, že je to tam fajn. Stručně řečeno, není to tak, že aby
člověk byl šťastný, potřebuje bydlet v Praze 6. Někdy naopak, lidé
v ekonomicky úspěšných regionech, kteří mají průměrně placenou práci
a drahé bydlení, se mohou paradoxně cítit méně spokojeni než lidé
z chudších krajů. I v uhelných regionech je řada míst, kde se
lidem žije dobře a jsou spokojeni.
Co se stane s uhelnými regiony,
až skončí těžba uhlí, což by mělo přijít po roce 2030? Ovlivní je to
nějak?
V Moravskoslezském
kraji je už těžba uhlí velmi marginální. I v Karlovarském
a Ústeckém je nyní mnohem méně podstatná, než byla dříve. Tam, kde se
těžilo, jsou dnes například chemičky nebo jiné výroby, související
s uhlím. Tedy sice se nebude těžit, ale budou se zde zpracovávat nějaké suroviny,
které se třeba do Česka dovezou.
Jak se bude život v těchto
třech regionech dále vyvíjet?
To je právě
velmi otevřená věc. Není nikde psáno, že za dvacet let nebude situace
na Ústecku třeba úplně opačná než dnes. Například Manchester byl dříve jedním
z nejbohatších regionů ve Velké Británii, protože měl uhlí, železnice
a přístup k moři, díky kterým profitoval a stal se jedním
z center průmyslové revoluce i centrem textilního průmyslu. Pak se
změnily faktory, které rozhodovaly o tom, jaké město bude prosperovat,
textilní průmysl upadal a Manchester zažil ekonomický pád.
Stejně tak
i budoucnost českých uhelných regionů je nyní zcela otevřená. Přijde jiná
doba a ta přinese nové potřeby. Záleží na tom, jak se budou chovat
tamější politici a jakých příležitostí se daný region chopí.
Článek byl publikován
ve speciální příloze HN Proměny Česka.
________________________
doc. RNDr. Tomáš Kostelecký, CSc., sociolog,
Sociologický ústav Akademie věd ČR: vystudoval ekonomickou a sociální
geografii na Karlově univerzitě. Po ukončení doktorského studia
pracoval v Sociologickém ústavu Akademie věd jako vědecký pracovník
a následně vedoucí oddělení. Od roku 2012 byl ředitelem ústavu, nyní
působí jako první zástupce ředitele.
Ve svém výzkumu se nejvíce zajímá o prostorové a sociálněprostorové nerovnosti, lokální a komparativní politiku. Zabývá se také vzorci volebního chování nebo důvody vytváření problémových oblastí ve velkých městech.
1 komentářů:
Nevím kdo vymyslel uhelné/důlní/ regiony a klasifikaci chudé a bohaté regiony.Jsme více jak třicet let od zásadní změny našeho státu,tedy nastal přechod na tržní hospodářství a rozpad státu.Co nepřiměřeně nabobtnalo je školství zvýšil se počet středních a vysokých škol ,zasáhl i do toho soukromý faktor.Jedno zhodnocení ,kolik vzniklo církevních škol a kolik se obyvatel hlásí k církvím. Za I,republiky bylo minimum církevních gymnázií,naproti tomu realita kněžských seminářů ukazuje jak se má postupovat,obdobněje tomu je u vojenských škol a policejních škol.To co se odehrálo pod jakýmsi bludem ,že bude Česko vzdělanostním státem,nechci komentovat kam až tento expolitik dospěl se svými názory v současnosti.
Okomentovat