Jsme tradičně průmyslová země a potřebujeme víc lidí s technickým vzděláním, říkají politici, firmy i vedení svazu průmyslu. Obecně je rozšířen názor, že humanitní vzdělání snižuje pracovní šance. Všechno je ale jinak.
Zdroj: Seznam.zprávy.cz 22. 9. 2023
Vezměme to
postupně. Česko má ze zemí Evropské unie jeden z nejvyšších podílů studia
studentů a studentek na středních odborných školách (71 %), zatímco
v zemích EU je to necelá polovina (49 %). Naproti tomu všeobecné
obory (lycea a gymnázia) u nás studuje jen 29 procent
žáků. A loni se na ně dostalo dokonce jen kolem 25 procent dětí.
„Opravdu
potřebujeme tolik gymnázií, poskytujících všeobecné střední vzdělání, když je
málo řemeslníků? Opravdu potřebujeme tak velký počet absolventů vysokých škol
humanitního zaměření, kteří horko těžko najdou uplatnění jen v různých
neziskových organizacích? A nemáme těch neziskovek náhodou moc?“ ptal se šéf Hospodářské komory Vladimír Dlouhý
a oprášil tak spor nejen o to, jestli je v Česku příliš
gymnazistů.
Oprášil tak
léta živený nápad českých šéfů průmyslu a mnohých politiků, že by se
vzdělávací systém měl jaksi „pootočit“ a přizpůsobit se podnikatelům, za což sklidil
většinově potlesk, jen ojediněle se ozvala kritika, že by neměl vypouštět ven džina svůdného
centrálního plánování a seriózně pracovat s tím, co říkají statistiky
– viz výše.
Potřebujeme
více učňů, ale naše děti to nebudou
Česko je
zároveň velmi konzervativní prostředí, co se týče postojů ke klasickému formálnímu vzdělání,
a vysokoškolské vzdělání zde přináší řadu výhod. Práce vysokoškoláků je
kvalifikovanější a zpravidla i zajímavější a lépe placená. Pro
dokreslení onoho rozporuplného náhledu na vzdělání (kdy je na jedné straně
touha mít víc učňů – ovšem s vědomím, že nejlepší perspektivu mají
vysokoškoláci) se stačí podívat, kam posílají studovat své děti politici
a kapitáni průmyslu. Učiliště ani odborné školy to nejsou.
Zároveň
dlouhodobý pokles zájmu o učiliště odráží fakt, že mladí lidé správně
tuší, že většina učilišť jim nabízí jen velmi omezenou životní perspektivu
a v zájmu průmyslu dělá z lidí jen jednostranně zaměřenou
pracovní sílu.
Pojďte si
s námi postupně projít, jak vlastně situace ve vzdělávání
v současnosti vypadá. Vycházíme z oficiálních dat Ministerstva
školství.
Jsou děti
v některých regionech hloupější?
V českém
vzdělávacím systému jsou zřejmé regionální rozdíly jak na úrovni středních, tak
základních škol. Zvláště výrazné jsou rozdíly ve složení studentstva na všeobecných
středních školách, což lze přehledně vidět na mapě.
Celorepublikový
průměr nově přijatých žáků a žákyň na gymnázia je 20,5 procenta, ale
třeba v Tachově nebo Liberci se tento podíl pohybuje kolem pouhých
10 procent. Naproti tomu v okolí Prahy, Brna nebo Plzně činí podíly
nově přijatých gymnazistů více než 30 procent, v okolí Prahy pak
téměř 50 procent.
Odpověď na
otázku, zda jsou děti v některých oblastech hloupější, pochopitelně zní
ne. Jenom vyrůstají na špatném místě, co se týče přístupu ke vzdělání.
Větší
města, kde se nacházejí rodiny s vyšším socioekonomickým statusem, mají
výrazně větší podíl studentů studujících na gymnáziích. Nižší sociální status,
v němž děti vyrůstají, pak v dalších regionech vede k tomu, že
zde často směřuje více studentů k odbornému vzdělání, zejména
v oborech s praktickým zaměřením.
Tento trend
je nápadně silný v Ústeckém a Karlovarském kraji, kde je výrazně
větší zájem o učební obory ve srovnání s hlavním městem Prahou.
Důležité je rovněž upozornit, že i v rámci jednoho kraje existují výrazné
rozdíly mezi jednotlivými okresy, přestože správu středních škol zajišťují
právě kraje.
Učiliště –
jízdenka na pracák
Jinými
slovy, dlouhodobě platí, že poslat dítě na učiliště znamená vystavit ho
v budoucnu mnohem vyššímu riziku, že skončí bez práce, než když absolvuje
gymnázium nebo střední školu s maturitou a po nich pak
v podstatě jakoukoli vysokou školu.
Učiliště
své absolventy tradičně nevybavují všeobecným základem, ani češtinou nebo
alespoň jedním světovým jazykem, chybí komplexnější porozumění oboru
a logicky se pak nedostává ani toho nejdůležitějšího: schopnosti doplňovat
si vzdělání a reagovat na to, jak se vyvíjí pracovní trh, nebo vymýšlet
vlastní pole působnosti.
Kapitáni
průmyslu a většina politiků stále opakují, že českému pracovnímu
trhu chybí zámečníci, svářeči, prostě absolventi veškerých technických
profesí. Klíčové je slovo „dnes“. Co bude za tři roky, kdy se vyučí čerství
zámečníci, nikdo neví. Bude po nich ještě poptávka?
Jestliže
nikoli, poputují právě tito absolventi stejně jako jejich kolegové
z předchozích generací opětovně na úřad práce, zatímco absolventi tzv.
zbytečných oborů, jako je sociologie nebo kulturní antropologie, si velmi
snadno najdou uplatnění buď přímo ve svém oboru (protože jich není zase tak
vysoký počet, jak se může zdát), nebo se uchytí jinde. Právě k tomu jim
totiž slouží všeobecný vzdělanostní základ.
„Absolventi
nematuritních oborů mají více jak čtyřnásobně vyšší nezaměstnanost oproti
absolventům gymnázií, a když už pracují, tak často právě v hrubé
neshodě s oborem studia,“ upozorňují na základě nejnovějších dat
výzkumníci PAQ Research.
Pro lepší
porovnání jsme v grafu nechali stejnou škálu u všech stupňů škol,
takže je lépe vidět, jak se s vyšším dosaženým vzděláním podíly
nezaměstnaných zmenšují. U gymnázií je pak důležité dodat, že valná
většina jejich absolventů pokračuje dál na vysokou školu, takže se úřadům práce
logicky zcela vyhýbají. U dalších maturitních oborů je – logicky – šance
pokračovat na vysoké škole rovněž vyšší než u učilišť.
Specializace
v 15 letech škodí
Důležité je
vědět, že na oboru studia nijak extra nesejde, ačkoli ve vzdělávacím systému
stále přetrvává tlak na rychlou specializaci hned po dokončení základní školy
a přesvědčení, že vystudovaný obor pak člověk bude vykonávat dlouhodobě.
Dlouhodobé
výzkumy zároveň ukazují, že na samotném oboru studia nijak zvlášť nesejde,
důležitý je stále „papír“. Čím vyšší stupeň školy ho vydal, tím lépe,
pokud nejste třeba v Nizozemsku, kde se podle statistických údajů na
formálním vzdělání evidentně nelpí.
„Počet
gymnázií nenarůstá, zájem o učiliště klesá a nástavby neplní svůj
účel vzhledem ke špatným výsledkům u maturit. Vývoj pracovního trhu
napovídá, že v budoucnu budou upřednostňováni všeobecně orientovaní
jedinci se schopností získat v krátké době zkušenosti a expertnost
v nových profesích,“ říká Jan Zeman v organizaci EDUin, jež se
dlouhodobě hloubkově zabývá školstvím a vzděláváním.
Rozhodování
v 15 letech: budu celý život elektromechanik nebo řeznice?
Co fakticky
znamená, když se patnáctiletí mladí lidé mají rozhodnout pro své příští
celoživotní naplnění, ukazuje právě neshoda vystudovaných oborů s tím, jak
jejich absolventi a absolventky pokračují po studiu.
U oborů
s vysokou neshodou nejčastěji uvádějí, že vůbec nesehnali práci
v oboru, že jsou v jejich oboru velmi nízké mzdy, že se jim dostalo
nekvalitní výuky nebo že ztratili zájem o obor, případně že v této
oblasti pracovat nikdy nechtěli.
Problém
s uplatněním souvisí i s tím, jaké jsou možnosti studia v daném
regionu. Pro děti z větších sídel, kde je velká nabídka škol, je těžko
představitelné, že jejich vrstevníci v jiných oblastech mají
v dojezdové vzdálenosti třeba jen dvě odborné školy, z nichž každá
nabízí pár velmi specializovaných oborů.
A tak jsou
pod tlakem rozhodnout se v 15 letech, jestli svou budoucnost spojí
s obory elektromechanik, řeznice či prodavačka.
Zkrátka
upínat se na nějakou specializaci, když není jisté, co se na trhu práce stane
za rok (a nevědí to ani politici, ani kapitáni průmyslu), nedává
smysl. Stačí se podívat na každoročně velmi proměnlivou situaci
s uplatnitelností absolventů různých oborů – jak je dobře vidět na
statistikách, které eviduje web infoabsolvent.cz (provozuje
ho Národní pedagogický institut České republiky coby příspěvková organizace
MŠMT).
Experti zde
mimo jiné měří shodu a neshodu studovaného oboru s následným
zaměstnáním. Hrubá neshoda, tedy práce v naprosto nesouvisejícím oboru,
dosahuje u odborných škol zhruba 38 procent.
Nejvyšší
hodnoty hrubé neshody jsou ve skupinách oborů Hornictví a hornická geologie,
hutnictví a slévárenství (81 %) a Textilní výroba, oděvnictví,
kožedělná a obuvnická výroba (58 %). V případě hornických oborů
jsou vysoké hodnoty pracujících v hrubé neshodě již dlouhodobě, což je
dáno vývojem zaměstnanosti v těchto oblastech, zejména v hornictví.
Z dalších
vícečetných oborů je méně příznivá situace i ve skupině oborů Umění
a užité umění (47 %) a ve skupině Potravinářství
a potravinářská chemie (46 %).
Z
vícečetných skupin oborů vzdělání nejvyšší podíl vyučených, kteří nalezli
uplatnění v zaměstnáních v hrubé neshodě se svým vzděláním, je
u vyučených ve skupině oborů Textilní a kožedělná výroba (66 %).
Vzdělání je
cesta ven z chudoby
A nakonec
to hlavní: na třech srovnávacích grafech ukážeme, jak je v Česku velmi
vysoká provázanost mezi vzděláním rodičů a ohrožením jejich dětí chudobou.
Data
ukazují, že děti, jejichž alespoň jeden rodič je vysokoškolák, jsou ohroženy
chudobou v 5 procentech případů. Naproti tomu jsou chudobou ohroženy
obrovské tři čtvrtiny dětí rodičů, kteří mají nižší než vysokoškolské vzdělání.
V případě
rodičů s nižším a středním vzděláním se Česko ocitá v čele
tabulky společně se třemi dalšími zeměmi postkomunistické východní Evropy:
děti, jejichž rodiče vysokoškolské vzdělání nemají, jsou v Česku hned po
Rumunsku a Slovensku třetími nejohroženějšími z evropské
osmadvacítky, o 27 procentních bodů nad evropským průměrem.
Naproti
tomu u dětí rodičů s vysokoškolským vzděláním ohrožené prakticky
nejsou (Eurostat naměřil ohrožení zhruba u 5 procent z nich).
Obrovský
vliv vzdělání rodičů je zachycen v závěrečném grafu. Ten vychází ze
stejných dat Eurostatu, jenom se zaměřuje na rozdíly v procentních bodech
u rodičů s nižším a vyšším vzděláním. V Česku je
provázanost chudoby se vzděláním rodičů jedna z nejvyšších.
Obrovský
vliv vzdělání rodičů je zachycen v závěrečném grafu. Ten vychází ze
stejných dat Eurostatu, jenom se zaměřuje na rozdíly v procentních bodech
u rodičů s nižším a vyšším vzděláním. V Česku je
provázanost chudoby se vzděláním rodičů jedna z nejvyšších.
Čím se
v grafu posunujeme k nižším hodnotám, tím lépe nastavený
a propustný systém školství v dané zemi je. Opět je to tolik
obdivované školství ve Finsku nebo v Dánsku. Dobře si vedou
i Portugalsko nebo Irsko.
Jak se měří
absolvent?
Údaje
o celkových počtech absolventů všech vysokých škol a fakult a o
počtech těch, kteří po získání diplomu dále studují (například většina bakalářů
pokračuje v navazujícím magisterském studiu), poskytuje sdružená matrika
studentů (tzv. SIMS). Údaje z matriky jsou definovány a zpracovávány
tak, aby plně odpovídaly termínům, kdy úřady práce sbírají údaje
o nezaměstnaných absolventech.
Vztahují se
tedy k 30. dubnu a k 30. září. Analyzováni jsou absolventi,
kteří ukončili studium nejdéle dva roky před datem zjišťování. Absolventem
vysoké školy je tedy ten, kdo úspěšně absolvoval školu nejdéle dva roky před
datem zjišťování. Datum ukončení studia odpovídá dni úspěšného vykonání
poslední státní zkoušky. Absolventem dále pokračujícím ve studiu se pak rozumí
ten, kdo po ukončení studia zahájil další studium na vysoké škole a byl
v něm k datu zjišťování stále ještě zapsán. Pod pojmem nezaměstnaný
absolvent se rozumí takový uchazeč o práci registrovaný na úřadu práce,
který úspěšně ukončil školu nejdéle před dvěma lety.
0 komentářů:
Okomentovat