Ještě před 13 lety mělo Česko v Evropské unii druhý nejnižší podíl lidí, kteří nedokončí základní nebo střední školu. Od té doby ale kleslo až na deváté místo. Zatímco v ostatních zemích se situace zlepšuje, tady počty mladých odpadlíků rostou. Nejhorší je situace v Karlovarském a Ústeckém kraji, kde předčasně ukončilo vzdělání každé šesté dítě.
Zdroj: Hospodářské noviny 13. 9. 2023
„Většina žáků, kteří předčasně ukončí
vzdělávání, skončí jako uchazeči o zaměstnání na úřadech
práce a jsou ohroženi dlouhodobou a opakovanou nezaměstnaností,“
popisuje Helena Úlovcová, expertka na vzdělávání Hospodářské komory,
která se problematikou zabývá v nové analýze.
Lidé bez
vzdělání se nevyplatí ani státu. Podle Agentury pro sociální začleňování přijde státní
pokladna v důsledku jednoho předčasného odchodu z maturitního oboru do roku
2067 o 22 milionů korun. Především kvůli výplatě podpory v nezaměstnanosti a
dalších dávek.
Do
zavedení státní
maturitní zkoušky v roce 2011 patřilo Česko k premiantům v rámci
Evropské unie. Ze vzdělání předčasně odcházelo jen necelých pět procent žáků,
unijní průměr tehdy činil 13,4 procenta. Jenže zatímco evropský průměr se stále
snižuje na současných deset procent, v Česku počet odpadlíků naopak roste.
Předčasné
odchody ze škol
V roce 2019
předčasně odcházelo ze vzdělání 6,7 procenta dětí, v roce 2020 jejich
podíl stoupl na 7,6 procenta. O rok později číslo zase mírně kleslo,
odborníci však upozorňují, že se kvůli pandemii covidu tehdy upravily
podmínky závěrečných zkoušek a maturit – proto se přihlíží hlavně k datům za
rok 2020. Špatná je pak situace v Moravskoslezském a hlavně v
Karlovarském a Ústeckém kraji, kde odešlo ze školy až 17, 4 procenta lidí.
Problém
souvisí s tím, že Česko dlouhodobě neumí kompenzovat nerovnosti, které si děti
odnáší z rodin a prostředí, v němž vyrůstají. Podle ministerstva školství je
však důvodů rostoucího počtu odpadlíků více.
Kromě
špatného rodinného zázemí třeba i to, že si žáci volí obor poměrně brzy,
zároveň je často zlákají nabídky nekvalifikované práce za mzdu, která pro ně v
danou dobu může být zajímavá. Někdy je odradí také praxe, kde vidí stresovou
práci nebo náročnost služeb.
V roce 2019
předčasně odcházelo ze vzdělání 6,7 procenta dětí, v roce 2020 jejich
podíl stoupl na 7,6 procenta. O rok později číslo zase mírně kleslo,
odborníci však upozorňují, že se kvůli pandemii covidu tehdy upravily
podmínky závěrečných zkoušek a maturit – proto se přihlíží hlavně k datům za
rok 2020. Špatná je pak situace v Moravskoslezském a hlavně v
Karlovarském a Ústeckém kraji, kde odešlo ze školy až 17, 4 procenta lidí.
Problém
souvisí s tím, že Česko dlouhodobě neumí kompenzovat nerovnosti, které si děti
odnáší z rodin a prostředí, v němž vyrůstají. Podle ministerstva školství je
však důvodů rostoucího počtu odpadlíků více.
Kromě
špatného rodinného zázemí třeba i to, že si žáci volí obor poměrně brzy,
zároveň je často zlákají nabídky nekvalifikované práce za mzdu, která pro ně v
danou dobu může být zajímavá. Někdy je odradí také praxe, kde vidí stresovou
práci nebo náročnost služeb.
Ohroženi jsou
zejména žáci, kteří nemají stabilní a odpovídající bydlení, jejich rodiče jsou
sami nezaměstnaní nebo se v rodině objevuje alkohol, drogy
či kriminální činnost. „Není tajemstvím, že dětí ze sociálně vyloučeného
prostředí je v našem regionu hodně. Jsem přesvědčená o tom, že pomoci může
hlavně kvalitní kariérové poradenství. A začít se musí co nejdříve,“ říká radní
pro oblast školství Ústeckého kraje Jindra Zalabáková (ANO).
Tedy ne až
v devátých třídách, ale už na prvním stupni. Stejně hovoří i metodická
příručka pro prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání, kterou letos v
dubnu vydali na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí
nad Labem.
Třeba už v
páté třídě se s žáky může probírat hodnota peněz a různými aktivitami je přimět
k tomu, aby si uvědomili, co je baví a v čem jsou dobří. Na konci prvního
stupně se také podle příručky mají žáci seznámit s jednotlivými profesemi. V
sedmé a osmé třídě by ideálně měli navštívit různé firmy či workshopy, zjistit
své reálné schopnosti a seznámit se s webovými stránkami o středních školách.
Připravovaná
nová podoba učiva, kterou chystá ministerstvo školství, by pak měla
přinést také větší zaměření všech škol na kariérové poradenství a orientaci ve
světě práce. „Pomoci by mělo také zvažované prodloužení
povinné školní docházky,“ naráží mluvčí ministerstva Tereza Fojtová na
návrh vládní koalice, že by se zrušily deváté třídy na základních
školách a povinná docházka se rozšířila na dva ročníky středních škol.
Předčasné
odchody ze vzdělávání mapuje také Karel Gargulák z výzkumné organizace PAQ
Research. Podle něj ani kariérové poradenství nemůže zabrat, dokud se v Česku
nezmění nabídka
oborů na školách.
„Velké
množství úzce zaměřených oborů přináší nižší kvalitu. Žáci si také často
uvědomí, že je vybraný obor
vlastně nebaví, co se ve škole učí, jim přijde zbytečné, málo málo
smysluplné. Nebo bojují se špatným přístupem pedagogů či šikanou ze strany
spolužáků, což jsou také jedny z klíčových příčin změn oboru,“ říká.
Gargulák
upozorňuje i na to, že státní
maturita je pro studenty z učilišť náročná. „Stejný
test píšou gymnazisté, kteří mají třeba i šest hodin matematiky týdně.
Na učilišti je ale většina času věnována odborné přípravě a odborným předmětům.
Je to nespravedlivé, protože češtiny a matematiky mají učni zkrátka o hodně
méně.“
Zalabáková
z Ústeckého kraje upozorňuje i na to, že hodně žáků to jde na jaře k
maturitě spíše zkusit a neudělají ji. Obvykle se jim to ale podaří v opravném
termínu na podzim. „V tomto jsou trochu nezodpovědní,“ vysvětluje specifika
svého regionu. Zkoušeli pomoci také doučováním, ale tam se to často potkalo s
nezájmem žáků a nedostatečnou motivací.
Řešením by
mohla být takzvaná profesní maturita, kterou loni navrhl think-tank Univerzity
Karlovy Vzdělávání 21. Profesní maturita by stačila pro výkon povolání a
skládala by se pouze ze školní neboli profilové části. Její součástí by měly
zůstat kromě jiného písemná a ústní zkouška z češtiny a cizího jazyka.
Podle
místopředsedkyně think-tanku Radky Wildové se počítá s tím, že by zájemci s
profesní maturitou měli mít možnost doplnit si později i maturitu státní. Ministerstvo
školství, ještě pod vedením Petra Gazdíka (STAN), přislíbilo návrh zapracovat
do nové koncepce maturit.
0 komentářů:
Okomentovat