V dnešním přehledu se můžete ponořit do studia dat, která přináší informace zevnitř našeho vzdělávacího systému (Výroční zpráva MŠMT) i ze srovnání s výkonem ostatních zemí OECD (Education at a Glance 2023).
Zdroj: Beduin 30/2023, 18. 9. 2023
Několik dat z Výroční zprávy o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy
v ČR
MŠMT
každý rok zveřejňuje Výroční
zprávu o stavu a rozvoji vzdělávání v České republice. Školní rok 2022/2023 se potýkal na jedné straně ještě
stále s dopady pandemie covidu-
Zde je několik zajímavých čísel o předškolním, základním a
středním školstvím:
—
Celkem bylo doručeno 2 944 podnětů školskému ombudsmanovi, 14 %
podnětů se týkalo vztahových záležitostí mezi dospělými (pracovněprávní
vztahy, šikana, mobbing, bossing ať již uvnitř školy, nebo ve vztahu zřizovatel
– vedení škol).
—
V regionálním školství působilo 286 tis. zaměstnanců – 207 tis.
pedagogických pracovníků[2], tj. nárůst o 4,6 % a 78,5 tis.
nepedagogických pracovníků, tj. nárůst o 2,2 %.
—
Učitelé na ZŠ představují 47,7 % všech učitelů (73,6 tis.), 22,6 %
učitelů vzdělává na SŠ (34,9 tis.), a dalších 22,5 % byli učitelé
v MŠ (34,7 tis.).
—
V MŠ bylo evidováno 10 718 ukrajinských dětí (2,9 % všech dětí v
MŠ), z nichž 6 904 byli azylanti (tj. 1,9 % všech
dětí v MŠ).
—
MŠ navštěvovalo celkem 13 031 dětí (3,5 % všech dětí
v MŠ) se zdravotním postižením, z nichž 49,5 % mělo
diagnostikováno závažnou vadu řeči. Do 1. ročníku
ZŠ bylo přijato celkem 117 607 žáků, tj. nárůst o 8 %.
—
Celkem 29 311 žáků starších šesti let (jedná se o žáky,
kteří nastoupili po odkladu povinné školní docházky) nastoupilo k PŠD, tj. o
14,0 % více.
—
Předčasně ukončilo PŠD v
Celý přehled toho nejzajímavějšího z výroční zprávy si můžete prohlédnout
ZDE.
Letošní zpráva Education at a Glance 2023 klade důraz na odborné
vzdělávání
V
úterý 12. září byla zveřejněna každoroční zpráva o stavu vzdělávacích systémů
zemí OECD Education at a
Glance 2023. I do ní se ještě promítly dozvuky
koronavirové pandemie, nicméně zvláštní ohled byl letos věnován středoškolskému
odbornému vzdělávání a přípravě, který může být v současné době pro Českou
republiku zvláště inspirativní při zvažování dlouhodobých trendů týkajících se
proměny oborové soustavy středních škol.
Vybíráme
některé z podnětů týkající se stavu českého vzdělávacího systému:
V
průměru zemí OECD není 14,7 % mladých dospělých ve věku 18–24 let ani ve
vzdělávacím systému, ani v zaměstnání nebo odborné přípravě, v České republice
je to 30,9 %. V pozdějším věku mají
tito lidé obvykle horší uplatnění na trhu práce než jejich vrstevníci, kteří v
tomto věku zůstali ve vzdělávání nebo v odborné přípravě.
Povinná
školní docházka v České republice začíná v 6 letech a pokračuje až do věku 15
let. Žáci obvykle ukončují všeobecné středoškolské vzdělání ve věku 19–20 let.
Stejné je to i u odborných programů středoškolského vzdělání. To je rozdíl
oproti většině zemí OECD, kde absolventi odborného středního vzdělání mají
širší věkové rozpětí než u všeobecných programů. To odráží větší rozmanitost
cest, kterými se absolventi těchto programů ubírají.
Většina
mladých lidí ve věku 15–19 let v zemích OECD se vzdělává. V České republice se
73 % osob ve věku 15–19 let vzdělává ve středních školách, z toho 51 %
v odborném vzdělávání. 12 % je zapsáno do základního vzdělávání a asi
6 % do programů terciárního vzdělávání.
Pro
srovnání, v zemích OECD je v průměru zapsáno 59 % osob ve věku
15–19 let ve vyšším sekundárním vzdělávání, z toho 23 %
v odborném, asi 12 % v nižším sekundárním vzdělávání (základním
vzdělávání) a přibližně 12 % v programech terciárního vzdělávání.
Celou zprávu Education at a Glance 2023 si můžete prostudovat ZDE, „Country
note” pro Českou republiku najdete ZDE.
0 komentářů:
Okomentovat