Debaty o českém školství se často stáčí k přípravě učitelů, která je pro jeho kvalitu klíčová. Po letech stížností i dílčích inovací dnes Ministerstvo školství spolu s fakultami připravujícími učitele zavádí systémovou reformu. Jako Otevřeno, Učitel naživo, Začni učit! a Učitelská platforma, coby organizace věnující se učitelství a zapojené do přípravy reformy, považujeme změny, k nimž právě dochází, za zásadní průlom. Podaří-li se je dotáhnout a upevnit do praxe, potom jsou příležitostí změnit, jak čeští učitelé a učitelky učí.
Zdroj: Otevřeno
13. 10. 2023
Ministerstvo
školství a fakulty připravující učitele se před dvěma lety společným
memorandem zavázaly systémově proměnit
přípravu učitelů. Dva roky intenzivní spolupráce, které
následovaly, nyní přinášejí ovoce.
Jeho
hlavním ztělesněním je dnes představený Kompetenční rámec absolventa
a absolventky učitelství, tedy systémová odpověď na otázku, co
mají učitelé a učitelky umět. Stát jimi vůbec poprvé stanovuje, jaké
vyučující chce. Činí tak skrz 18
kompetencí sahajících od oboru a jeho výuky, přes
pedagogiku, psychologii, spolupráci až po profesní sebepojetí
a rozvoj. Toho všeho se budoucí učitelé ve svém studiu dotýkali už
doposud, přesto však odcházeli z fakult vzdělaní převážně ve svém oboru
a často méně kompetentní v tom, co od nich žáci potřebují – tedy ve
schopnostech podporovat jejich motivaci, utvářet jim bezpečné prostředí pro
učení nebo jim dávat kvalitní zpětnou vazbu. Právě na to nové, podrobně
propracované kompetence míří.
Převedení
kompetenčního rámce do praxe přitom mají zajistit zejména nové Rámcové požadavky na studium učitelství, jimiž
ministerstvo fakultám závazně stanoví, jak má studium učitelství vypadat.
Zatímco jejich dosavadní podoba je často vnímána jako překážka změnám, nová
verze, bude-li schválena, by měla celou řadu změn přímo vyžadovat. Přijme-li
ministerstvo změny, jak jsou nyní v návaznosti na nový Kompetenční rámec
navrženy, tak by měly fakulty ve svých studijních programech zajistit rozvoj
všech 18 stanovených kompetencí a jejich naplnění na konci studia
vyhodnocovat. Všichni studenti by též měli strávit více času na praxích se
svými žáky a v průběhu celého studia si skládat své profesní
portfolio, od nějž se odvinou jejich závěrečné zkoušky. Schválí-li ministerstvo tyto změny, tak se celé studium významně
posune k praktické profesní průpravě pro učitelskou práci, v jejímž
středu budou děti a jejich učení.
Popsané
změny jsou navíc podpořeny zavedením pozice provázejících a uvádějících učitelů,
kteří pomáhají studentům na praxích a absolventům v prvních dvou
letech učitelství. Ukotvení těchto pozic je výsledkem změny zákona o pedagogických pracovnících, kterou jsme
na jaře 2023 pomohli prosadit. Provázející i uvádějící učitelé se přitom
nyní budou moci opřít právě o nový Kompetenční rámec. Ten totiž neslouží
jen jako zadání fakultám, ale především jako formativní nástroj pro rozvoj samotných budoucích a začínajících
učitelů, kteří dle něj mohou vyhodnocovat své schopnosti
a řídit své učení.
Jako
Otevřeno, Učitel naživo, Začni učit! a Učitelská platforma společně
podporujeme nový Kompetenční rámec, považujeme jej za kvalitně vystavěný
a oceňujeme, jak silně směřuje k dopadu na učení žáků. Vážíme si toho, že jsme se na jeho
přípravě mohli podílet a vážíme si shody, které na něm dosáhlo
ministerstvo s fakultami připravujícími učitele. Právě na nich přitom nyní
leží úkol dle nově stanovených kompetencí postupně předělat učitelské studijní
programy a doplňující studia.
Probíhající
změny považujeme za zásadní milník pro rozvoj
českého školství. V Česku je nyní kvalitně nastaveno, jaké
kompetence si mají učitelé osvojit. Aby jim v tom šlo učitelské studium
naproti, potřebujeme v zavádění reformy pokračovat. Klíčové nyní je, aby ministerstvo schválilo nové Rámcové požadavky
obsahující výše popsané změny i další navržené úpravy směřující
k posunu učitelských studijních programů k profesní pedagogické
průpravě dle Kompetenčního rámce.
Po těchto
legislativních změnách bude nakonec klíčová zejména podpora lidí, kteří mají dle nových požadavků jednat.
Ve skutečnost totiž proměníme nové požadavky jenom tehdy, pokud sami budoucí
učitelé a jejich vzdělavatelé přijmou nových 18 kompetencí za svých.
Materiály
Nově
schválený Kompetenční
rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT)
Navazující Stručný
přehled Kompetenčního rámce (MŠMT)
Pozvánky
13. 10. 2023
probíhá Národní
konference ke Kompetenčnímu rámci (MŠMT) – oficiální
představení od 10:00 a navazující tiskový briefing od 11:00, Národní
technická knihovna
19. 10. 2023
pořádáme Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jak
zařídíme, aby se budoucí učitelé skutečně vzdělávali podle nového kompetenčního
rámce?
0 komentářů:
Okomentovat