„Proč se neučíš? Běž se učit!” Jako byste se slyšeli, že? Tohle magické zaklínadlo se poměrně často nese leckterými českými domácnostmi. Jenže hodně dlouho se učit ještě neznamená hodně se toho naučit. Co má dítě sedící nad vyjmenovanými slovy nebo příklady na čtvrtletku z matematiky konkrétně udělat, aby mu znalosti v hlavě zůstaly, ideálně co nejdéle?
Zdroj: Magazín Eduzín 25. 9. 2023
„Já se
učím, mami.” Většina dnešních dospělých si představí dítě u stolu zabrané do
učebnice nebo sešitu. Co ale v tu chvíli dělá? Čte si zápisky? Přepisuje je?
Učí se je odříkat zpaměti slovo od slova? „Učení je dlouhodobý proces, který by
v konečném výsledku měl vést k tomu, že nám znalosti v hlavě zůstanou. To se
ale většinou nestane, pokud dítě informací slyší jednou ve škole,” vysvětluje Kateřina
Švermová, která učí angličtinu děti na gymnáziu i dospělé ve firmách. Zároveň
se zabývá tím, jak se efektivně učit, a na toto téma pořádá semináře.
Časté
neporozumění procesu učení podle ní nastává v tom, jaké konkrétní činnosti
vedou k trvalému zapamatování. „Pokud se někdo učí tím, že si něco čte stále
dokola, trénuje se pouze v dovednosti čtení. Abychom si něco zapamatovali, tedy
abychom byli schopni si to z paměti kdykoliv vybavit, potřebujeme se trénovat v
dovednosti vybavování,“ popisuje.
Daniel
Willingham, renomovaný neurovědec a autor knih Proč žáci nemají rádi školu a
nejnověji „Outsmart Your Brain: Why Learning is Hard and How You Can Make
It Easy” (Přelstěte svůj mozek: Proč je učení náročné a jak se učit
efektivněji) upozorňuje, že schopnost samostatně se učit je výsledkem několika
dovedností, které je potřeba si nejdříve osvojit. „Často se setkávám s
představou dětí i dospělých, že učení je činnost, která má jít sama od sebe.
Pokud to tak není, je asi s tím, kdo se chce něco naučit, něco špatně. Tak to
ale není. Naučit se některé věci může být pěkná dřina,” popisuje Kateřina Švermová.
Vzpomíná
přitom na vlastní zkušenost z gymnaziálních let: „Když jsem si jako studentka
poznámky na některé předměty několikrát přepisovala tak, aby dávaly smysl a
znázorňovaly vztahy mezi jednotlivými pojmy, připadalo mi, že trávím moc času
těmito „zbytečnostmi”. Výzkumy z oblasti neurovědy ale ukazují, že právě
hledání souvislostí a přemýšlení nad tím, co se učím, je jedna z velmi
efektivních strategií dlouhodobého učení,” vysvětluje. Naráží tak na další
častý nešvar, který popisuje i Daniel Willingham, a sice, že často ani sami
učitelé ve školách (natož rodiče doma) nevědí, kdy k učení dochází a jak k tomu
vést děti.
Hele, víš,
jak funguje tvůj mozek?
Tak jako se
děti od malička učí, že jíst mnoho sladkostí není dobré, že tělu prospívá
pravidelný pohyb nebo že dívky v pubertě začínají menstruovat, bylo by skvělé,
kdyby se ve škole dozvěděly víc o fungování svého mozku. „Nemusí jít o žádné
neurovědecké přednášky. Na úvod by stačilo mluvit o tom, že zapomínání je zcela
normální a přirozené nebo že se něco naučit může vyžadovat úsilí. Že to není o
tom, zda je někdo ‚dobrý na matiku‘ nebo ‚mu jdou jazyky‘,” popisuje Kateřina
Švermová.
To, že
zapomínáme, je naprosto přirozené. „Máme dva typy paměti. Pracovní a
dlouhodobou. Tu pracovní si můžeme představit jako trhací blok, kam si
zapisujeme věci, které si potřebujeme podržet jen na krátkou dobu. Třeba
nákupní seznam. V momentě když domů neseme plné tašky, můžeme ho z bloku
vytrhnout, vyhodit a zapomenout. Mozek se tak evolučně brání přehlcení,”
vysvětluje Kateřina Švermová.
„Oproti
tomu je dlouhodobá paměť taková truhla pokladů našeho mozku. Do ní si ukládáme
důležité věci, které si chceme udržet dlouho. Například oblíbenou pohádku,
jména členů rodiny nebo třeba jízdu na kole. Náš mozek tyto informace uloží do
speciální truhly s pokladem, abychom je tam mohli najít, až je budeme v
budoucnu znovu potřebovat,” vysvětluje učitelka. Problém je v tom, že většina
informací se z pracovní paměti do té dlouhodobé nepřesune automaticky. Často to
vyžaduje vědomé úsilí, opakování a zvolení takových cest, které ukládané
informace dělají smysluplnější a zapamatovatelnější. Kardinální otázkou tedy
je, jak látku ze školy přesunout z „poznámkového bloku” do truhly s pokladem?
Lovci v
paměti
„Klíčovým
principem v mé výuce je vybavování z paměti. V nějaké formě to používáme v
každé hodině,” popisuje Kateřina Švermová. Jde o činnost, při které si studenti
– bez listování v sešitě nebo učebnici – snaží vybavit, tedy z paměti
vytáhnout, nějakou informaci. V angličtině typicky slovíčka. „Svým studentům
aktivně vysvětluji, že je potřeba látku často lovit z paměti, protože to
přemýšlení a pátrání pomáhá přesunu do dlouhodobé paměti,” vysvětluje. „V
hodinách používáme kartičky (tzv. „flash cards”, kdy je na jedné straně slovíčko
v češtině a na druhé v angličtině), „vysypání mozku” (tzv. „brain dump”, kdy
žáci sepisují všechno, co už o dané věci ví), neúplné myšlenkové mapy,
mnemotechnické pomůcky, ideálně takové, které si žáci vytvoří sami, a nebo jen
prosté zavření sešitu a vzpomínání, co v něm je. Funguje i „zkoušení” se
navzájem v lavici. Samozřejmě ne na známky,” vyjmenovává Kateřina
Švermová.
Doma se pak
dá s principem vybavování pracovat také. „Dobře zadané domácí úkoly nemají být
otravou nebo zátěží pro rodiče. Neměly by sloužit ani jako doplnění toho, co se
ve škole nestihlo probrat. Měly by vést k tomu, aby si dítě látku připomnělo v
době mezi dvěma hodinami. Aby plnily svůj účel, měly by na nich děti pracovat
samostatně, ideálně používat pouze to, co si pamatují. Zároveň je třeba dodat,
že by takové úkoly učitel měl zadávat s mírou, a domácí příprava by měla zabrat
pouze malou část volného času dětí,” vysvětluje Kateřina Švermová.
Rodiče
mohou učení podpořit tak, že se budou dětí ptát, co si ze školy pamatují. Už
jen pátrání v paměti po tom, co se ve škole vlastně dělalo, pomáhá se
zapamatováním. Pokud by rodiče děti chtěli nějak podpořit, můžou jim pomoci s
organizací třeba toho, kdy a jak se dítě bude připravovat na písemku. Nebo
pomoci s tvorbou pomůcek k učení. „Na některý druh látky skvěle fungují různé
aplikace. K učení jazyků mohou mladší žáci využívat aplikace LangBee. Na tvorbu
kartiček a procvičování pomocí rozložení v čase je podle mě nejlepší Quizzlet.
Stojí za to využívat placenou verzi s módem Learn,” vysvětluje Kateřina
Švermová. Rodiče by naopak rozhodně neměli vypracovávat domácí úkoly za děti
nebo je podporovat v tom, aby učení nechávaly na poslední chvíli.
Proč mohou
taháky pomáhat?
Dalším
principem, který Kateřina Švermová ve výuce používá, by se dal shrnout do hesla
„paměť je pozůstatkem přemýšlení”. „Při přípravách hodin zvažuji, nad čím budou
moji žáci a studenti přemýšlet, když budou na konkrétním cvičení pracovat,”
popisuje. Jako příklad uvádí v angličtině téma rodiny. „Pokud je mým cílem, aby
se děti dobře naučily slovíčka popisující příbuzenské vztahy, můžeme použít
různé aktivity. Když nechám děti v hodině zpracovávat rodokmen jejich rodiny,
dost možná budou přemýšlet více nad tím, jak strom život hezky namalovat nebo
jak se jmenuje jejich teta. Tím procvičují různé dovednosti, ale nevede to k
cíli naučit se slovo teta v angličtině. Když vezmu rodokmen britské
královské rodiny, můžeme se celá třída soustředit na jednu rodinu a dost možná
děti budou více přemýšlet nad angličtinou,” vysvětluje.
Efekt
přemýšlení, které vede k zapamatování, známe i z dob, kdy jsme si ve škole
chystali taháky. Nezřídka se stalo, že jsme se přitom látku naučili.
Osekat zápis ze sešitu dějepisu jen na významná data a události, vyžadovalo
přemýšlení. Nezřídka se stalo, že kdo si tahák pečlivě připravil, nemusel ho
pak během testu ani použít.
Nadrtit se
všechno najednou… a hned to zapomenout
Třetí
princip, se kterým Kateřina Švermová pracuje, je rozložení učení v čase.
„Výzkumy ukazují, že si po dvaceti minutách pamatujeme šedesát procent toho, co
jsme slyšeli. Po týdnu je to pouze dvacet procent. To jsou docela hrozivá
čísla, když si vezmeme, že některé předměty mají děti jen jednou týdně,”
vysvětluje učitelka. „Je velmi důležité si učení rozložit do delšího časového
úseku. Pokud se učím těsně před testem, pravděpodobně mi v hlavě zůstane něco,
co tam pak napíšu, ale rychle všechno zapomenu. Nevede to k dlouhodobému
porozumění. Nestavíme pevné základy, na kterých můžeme vystavět další učení,
nemáme kontext, do kterého si můžeme nové poznatky zasazovat, a každé další
učení je těžší a těžší,” dodává.
Existuje
navíc řada výzkumů o tom, že „drcení”, tedy „narvání” si látky do hlavy na
jeden zátah, nevede k trvalému zapamatování. Ve školách často ale převládá
systém velkých důležitých písemek nebo zkoušek (čtvrtletky, pololetní nebo
ročníkové práce), které ke šprtání na výkon přímo vybízí. „Je velmi těžké děti
vést k soustavnému učení, když vidí, že je v pořádku si dva měsíce nepamatovat
nic, pak se toho hodně naučit a pak to zase zapomenout, protože už nebereme
láčkovce, ale hlavonožce,” upozorňuje učitelka.
Další
princip, který pomáhá k lepšímu pamatování, je prokládání témat v čase. „Dalo
by se také říct skákání mezi tématy. Typický příklad je maturant, který
perfektně umí prvních pět otázek, protože ty se učí stále dokola, každou další
umí méně a méně a třicítku si nikdo vytáhnout nechce. Daleko efektivněji
funguje učit se na přeskáčku. Sednou si k tomu a začít patnáctkou, pak si dát
dvacet dvojku a tak podobně,” upřesňuje. Stejným způsobem se můžeme učit
básničku. Nemá smysl začínat pořád od začátku, můžeme si říct nejprve třeba
poslední sloku. „Ve větším měřítku to znamená, že se k probíraným tématům pořád
vracím. V mém předmětu neproberu v září přítomný čas a pak na něj zbytek roku
nenarazím. Nové učivo prokládám starým a znalosti studentů se tak nabalují. Ke
všemu se vracíme, až už je to pro žáky úplně automatické,” vysvětluje Kateřina
Švermová.
Role
učitelů by zkrátka neměla stát jen na předávání znalostí. Měla by zahrnovat i
vedení dětí k tomu, aby se učily učit dobře a smysluplně. „V tom vidím velký
prostor pro zlepšení. Pokud učím nějakou látku, je důležité o ní mít jasnou
představu. Jak v rámci jednotlivých kapitol, tak i v rámci školního roku.
Učitelé mají tendenci učit lineárně. Jdeme z A do B, do C, do D, ale že
jednotlivá písmena tvoří abecedu, často nezdůrazníme. Zároveň, máme-li A
hotové, jdeme k B a k A už se málo vracíme. A to ani nemluvím o tom, co se děje
se začátkem abecedy, když jsem u R nebo Ž,” uzavírá Kateřina Švermová.
0 komentářů:
Okomentovat