Od začátku minulého týdne jsou od České školní inspekce k dispozici nová data z mezinárodního šetření PISA za rok 2022. Věnují se úrovni znalostí a dovedností patnáctiletých žáků ve čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti, šetření bylo zaměřené na tu poslední. Výsledky ukazují, že tuzemské děti jsou na tom ve srovnání s ostatními zeměmi nadprůměrně, což je dobré znamení. Jenže v širším kontextu už situace tak zářivá není. Proč? Bodové skóre průměrných výsledků žáků v Česku dlouhodobě klesá a úroveň jejich gramotností se snižuje.
Zdroj: Beduín 42/2023, 11. 12. 2023
Výsledky by
se daly označit slovy „za málo peněz hodně muziky”, stále se držíme
v průměru a je to v podstatě zázrak. Propad postihl všechny země
v posledních letech, především kvůli covidu. Některé více, některé méně,
ale u nás to vypadá, že jsme na to i kvůli dlouhé distanční výuce
dojeli trošičku víc.
„Celkově
přes všechny možné problémy českého školství vypadají výsledky v průměru
velice dobře. Jenže když se na ně podíváme pozorněji, zjistíme, že se Česko
potýká pořád se stejnými problémy – velkými rozdíly ve vzdělání. Úspěšné děti
jsou na tom stále dobře a jsou úspěšné, opečovávané doma i ve škole,
ale neúspěšné děti, kde se jim nevěnují ve škole a nemají ani dobré
rodinné zázemí, ty jsou na tom čím dál tím hůř,” vysvětluje analytička EDUinu
Lucie Slejšková, která upozorňuje například na alarmující výsledky žáků, kteří
nastupují do učebních oborů bez maturity – necelých 60 procent z nich nemá
ani základní úroveň matematické gramotnosti. V porovnání s rokem 2003
jde o dvojnásobný nárůst.
„V globálu
je na tom Česko dobře, ale pro děti z učilišť to podle těchto výsledků
vypadá velmi špatně. Jednou budou psát třeba životopis a nezvládnou to,
protože mají úroveň čtenářské gramotnosti tak malou, že to nedokážou.
Neporozumí výpisu z banky. Řemeslníci by měli s takovou úrovní
gramotností třeba podnikat? Výsledky jsou ode zdi ke zdi a je to vidět
i v rámci srovnání se světem – na jedné straně máme výsledky na
úrovni Singapuru, což je skvělé, na druhé ale na úrovni Malajsie. Takové jsou
rozdíly mezi českými dětmi a to žijí v jedné zemi,” vysvětluje
Slejšková.
V Česku je
socioekonomický status (SES) rodiny a výsledky dětí ve vzdělávání úzce
spojený. A je to také naše nejslabší místo, jak pro Deník N přiznává ústřední školní inspektor
Tomáš Zatloukal. Čím vyšší je SES, tím je vyšší pravděpodobnost, že děti
dosáhnou vysokého vzdělání. Na obrovské rozdíly mezi školami poukázala v příspěvku na facebooku i výzkumná sociologická
organizace PAQ Research, kde přibližuje i poměrně jednoduchý vzorec:
Chudoba -> špatné výsledky -> nedokončování vzdělávání -> chudoba. To
je potřeba podle PAQ Research změnit.
Česko ale
zatím nedokázalo vymyslet úspěšný mechanismus, jak to prolomit. Jako jeden
z hlavních cílů je to sice závazně zapsané ve Strategii 2030+, její
naplnění ale v posledních měsících pokulhává. O inovaci oborové
soustavy se mluví už několikátou dekádu, ale zatím bez výsledku. Revize
rámcových vzdělávacích programů se zdržuje. Stejně tak se mluví o posílení
všeobecného vzdělávání na středních školách, ale ani tady se zatím nic
zásadního nezměnilo. V neposlední řadě ale závisí na tom, jak dobré máme
ve školách učitele, jakou dostávají podporu a zda se mohou od sebe
navzájem učit. Takový systém tady ale zatím neexistuje a většinou se jedná
pouze o jednotlivce nebo malé komunity.
Výsledky
PISA nejsou jednoduše řečeno „čistý čtverec”, který vypadá z každého
pohledu stejně, ale spíše kaleidoskop, který se každým pootočením mění. Ekonom
Daniel Münich z think tanku IDEA CERGE-EI, který se dlouhodobě věnuje
školství, například připomíná propad Česka v letech 2003, 2006
a 2009. „Jenže za tím přinejmenším částečně stál obrovský pokles
porodnosti v letech 1991 až 1996. Vzdělanější mladí Češi tehdy odložili
založení rodiny a u nově narozených se tak znatelně zvýšil podíl méně
vzdělaných rodičů. A protože PISA testuje nejen dovednosti získané ve
škole, propsala se demografie i do poklesu výsledků PISA. S kvalitou
školství to nesouvisí,” vysvětluje Münich, který upozorňuje také na vysoké
procento dětí s odklady, které narostlo na více než 20 procent. Mezi
patnáctiletými dětmi je tak vyšší podíl těch, kteří za sebou mají o rok
méně docházky.
Mezinárodní
šetření PISA je největší světový vzdělávací výzkum, který připravuje Organizace
pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). V loňském roce se
šetření zúčastnilo dohromady zhruba 690 tisíc žáků, kteří reprezentují
okolo 29 milionů žáků v 81 zemích a ekonomických regionech
celého světa. V České republice se do šetření zapojilo celkem 430
škol a téměř 11 tisíc žáků.
0 komentářů:
Okomentovat