Na vybudování dětských skupin má teď Česko v Národním fondu obnovy sedm miliard, ale zájem o dotaci je od zřizovatelů minimální. Pokud by to šlo dál stejným tempem, vydržely by peníze ještě 27 let. Jenže co kabinet nerozdělí v příštích dvou letech, musí Evropské unii vrátit.
Zdroj: www.irozhlas.cz
28. 11. 2023
Když za
vlády Bohuslava Sobotky (ČSSD) přehlasovala Sněmovna veto prezidenta Zemana,
aby umožnila vznik dětských skupin, měl to být spíš doplněk. Za devět let se
ale ze skupin leckde stala náhrada za přeplněné školky. Data o jejich
rozmístění ukazují, že se koncentrují právě tam, kde je největší nedostatek
míst ve školkách a největší kupní síla.
Zkušenost s
tím má i Kristýna Svobodová, matka dvou dcer z Prahy 10. Když pro starší z nich
začala v lednu před třetími narozeninami shánět místo, ve spádové školce se
dozvěděla, že je bez šance: „Bylo nám řečeno, že berou až od čtyř.“
Oslovila
tedy několik dětských skupin. I v nich byla poptávka větší než nabídka, nakonec
se jí podařilo v jedné domluvit. „Vejdeme se do deseti tisíc korun měsíčně i s
obědy a se vším. V soukromých školkách se běžně platí patnáct tisíc i víc,“
popsala Radiožurnálu jednoduché rozhodování. „Ne každý si to může dovolit.
Myslím si, že maminek, které by se chtěly vrátit do práce, je hodně a
alternativ ze strany státu, které by nebyly pro rodiče takto finančně náročné,
málo.“
Víc než
polovina z 1632 dětských skupin funguje v Praze, Středočeském a Jihomoravském
kraji. V těchto třech regionech s nejvyšší průměrnou mzdou je navštěvuje
jedenáct tisíc dětí, ve zbytku republiky dalších deset tisíc. Skupiny jsou
zatím nejúspěšnější pokus posílit dostupnost péče o děti před jejich nástupem
do základních škol. Přetíženým pilířem zůstávají veřejné mateřské školy, do
kterých chodí 355 tisíc děti. Vedle nich vznikají i další alternativy.
Od doplňku
k alternativě
Když začaly
vznikat první dětské skupiny, měly být hlavně pro děti do tří let. V téhle
kategorii totiž Česko za jinými evropskými státy dlouhodobě zaostává. Zejména
po zrušení jeslí v roce 2014. Už v 90. letech minulého století se u nás ale
prosadila dlouhá rodičovská dovolená a myšlenka, že dítě do tří let má být doma s matkou.
Ne každá
matka s tím ovšem souhlasí. A navíc v regionech, kde školky praskají ve švech,
se věk reálného přijetí do mateřské školy posunul daleko za třetí nebo dokonce
až za čtvrté narozeniny dítěte. Dětské skupiny nabízejí řešení. Z dat
ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) vyplývá, že skoro čtvrtina dětí,
které nastupují do dětských skupin, je nyní starší tří let.
I když je
to administrativně krkolomné, předpisy umožňují, aby děti zůstaly v péči dětských skupin
až do přestupu na základní školu, i když poslední rok předškolního vzdělávání v
mateřské škole je ze zákona povinný.
„U nás se
často stává, že rodiče jsou spokojení a chtějí dítko nechat v dětské skupině až
do nástupu do základní školy,“ řekla Radiožurnálu Daniela Celerýnová, která
provozuje šest dětských skupin se zaměřením na Montessori pedagogiku, jež
navštěvuje celkem 120 dětí a další desítky čekají na přijetí v pořadníku.
„Přihlásí tedy dítě k individuálnímu vzdělávání ve spádové mateřské škole, ale
chodí dál normálně k nám. Do státní školky dochází jen k takzvanému
přezkoušení.“
Veřejný
sektor selhává
„Tam, kde
veřejný sektor selhává, ho nahrazuje sektor soukromý. Vidí příležitost.
Problémem může být, že je to obvykle vysokoprahové. Dražší než veřejná služba.
Rodiny, které nemají tolik příjmů, si to nemohou dovolit,“ říká expert na
vzdělávání z PAQ Research a poradce ministerstva školství Karel Gargulák.
Nedostatek
míst ve veřejném systému nahrává i dalším alternativám: soukromým, církevním či
lesním školkám.
Ačkoli
dětské skupiny mají často v názvu slovo „školka“ nebo „školička“, mezi
mateřské školy se nepočítají. Ministerstvo školství s nimi nechce mít nic
společného, nevede je ve svých statistikách, nepočítá s nimi při plánování:
„Ne, nejedná se o vzdělávací instituce, ale o péči o děti předškolního věku,
která spadá pod MPSV,“ odpověděla mluvčí resortu školství (MŠMT) Tereza Fojtová
na dotaz Českého rozhlasu, zda s tím ministerstvo školství chce něco
dělat.
Na rozdíl
od školek, které zřizují nejčastěji obce, dominují mezi provozovateli dětských
skupin neziskové organizace. Zakládat si je ale mohou i kraje, obce, státní
instituce či firmy pro své zaměstnance. Peníze na provoz získávají jednak od
ministerstva práce (10 955 korun měsíčně na dítě do tří let a 6444 Kč na starší
děti, stejně jako mateřské školy), jednak od rodičů. U dětí do tří let je
měsíční platba rodičů zastropovaná částkou 4720 korun, u starších dětí žádná
hranice není. Systém by tedy měl motivovat rodiče k tomu, aby děti starší tří
let poslali raději do školky – pokud se v ní najde místo.
V praxi
jsou některé skupiny pro rodiče zdarma, protože mají finance z jiných zdrojů.
Jiné vybírají – bez stravného – až 14 800 korun měsíčně. Maximální částka
pochází z dotazníku, který skupiny vyplnily v roce 2020, nyní může být ještě
vyšší. Celorepublikový průměr vyšel na 3514 korun měsíčně, nejvyšší byl v
Praze, nejnižší v Karlovarském a Ústeckém kraji. Rozdíly vznikají různě
vysokými náklady, hlavně na mzdy a nájemné. V součtu na konci roku by mělo
hospodaření dětské skupiny skončit na nule.
Menší, méně
svázané
Dětská
skupina čítá nejčastěji 12 hlav, průměrná velikost třídy ve veřejné mateřské
škole je 22 dětí. Oběma smečkám by se měly podle předpisů věnovat dvě chůvy či
učitelky, v mateřské škole se ovšem, pokud má dost personálu, překrývají jen
půl dne. I v dětské skupině by aspoň jedna z nich měla mít pedagogické
vzdělání. Program dětí v dětských skupinách není svázaný vzdělávacími programy, o něco volnější jsou i stavební či
hygienické předpisy.
Postavit na
zelené louce dětskou skupinu stojí podle informací z ministerstva
práce přibližně milion korun na jedno dítě, školka podle sdělení
ministerstva školství vyjde o něco levněji, asi na 800 tisíc – vejde se do
ní totiž víc dětí.
Strach, že
ztratí kontrolu
„Standardy
dětských skupin jsou dostatečné z hlediska počtu dětí na učitele. Paradoxně
často lepší než podmínky, které je schopný financovat resort školství,“ myslí
si poradce MŠMT Karel Gargulák. Dětské skupiny by se přesto podle něj měly
časem víc zapojit do školské soustavy, vychovávat děti podle vzdělávacích
programů a národního kurikula. Pokud se se školkami nesblíží, hrozí schizma:
„Děti ze socioekonomicky podnětnějšího prostředí budou jenom v dětských
skupinách. A veřejné školky ponesou institucionální zátěž.“
Návrhy na
sbližování dvou paralelních světů ale „vyvolávají hrozné tenze“ mezi resorty
školství a práce. Každý si hlídá své pískoviště, svou legislativu, svůj
rozpočet. Školství odmítá možnost zajišťovat předškolní vzdělávání i skrze
dětské skupiny, trvá v jejich případě na slově „péče“.
„Protože to
není jejich subjekt, který spravují. Neměli by nad tím kontrolu. Potřebujeme
politickým rozhodnutím narovnat podmínky tak, aby se ministerstva navzájem
neblokovala,“ míní Gargulák. Řevnivost mezi ministerstvy, tak zvaný
resortismus, je podle Garguláka možná největší překážka na cestě k dostupným a
kvalitním školkám i předškolkám pro všechny.
„Resortismus
tady byl a je, vždy a všude. Určitě to není optimální,“ souhlasí poradce
ministerstva práce, ekonom Filip Pertold. „Kdyby se to udělalo chytře, mohou se
ty systémy doplňovat. Myslím, že ze strany MPSV vůle spolupracovat docela je.
Není důvod, aby se to nemohlo doplňovat.“
Miliardy
jsou
Zatímco na
větší rozvoj školek úřad ministra školství Mikuláše Beka (STAN) finance
momentálně nemá, na rozvoj dětských skupin na MPSV peníze jsou. Momentálně jde hlavně o sedm miliard z Národního fondu obnovy. Nejsou určené na provoz,
ale na nákupy nemovitostí, rekonstrukce či stavbu nových prostor pro dětské
skupiny až za 25 milionů. Čerpat je mohou jen obce, kraje a různé veřejné
instituce. Dala by se za ně postavit místa pro sedm tisíc dětí.
Jenomže
čerpání vázne: „Zatím jsme schválili patnáct projektů za 170 milionů korun.
Dalších třináct žádostí o dotace za 270 milionů korun se nyní vyřizuje,“
informoval minulý týden novináře ministr Marian Jurečka (KDU-ČSL). Tímto tempem
by utracení připravené částky trvalo 27 let. Potíž je v tom, že jde o peníze z
evropských fondů. Co se nepovede utratit do května 2026, to Česká republika
Evropě zase vrátí. A stavební řízení v českých podmínkách není rychlý proces.
„Je to
hodně peněz. Trh je čistě tržními mechanismy nevyčerpá,“ říká ekonom a
poradce Pertold. „Trh funguje, ale v tomto případě ne dost rychle.“
Vláda věc
pravděpodobně vyřeší tím, že do školského zákona přidá povinnost obcí zajistit
předškolní kapacity pro všechny děti s trvalým pobytem od tří let. K tomu je
ovšem potřeba domluvit se s ministerstvem školství. A rozmyslet si, jestli
dětské skupiny jen pečují, nebo i vzdělávají.
Formy
předškolního vzdělání a péče
Mateřské
školy
— Zajišťují
95 % kapacit.
— Mohou
přijímat i děti mladší tří let, ale neexistuje na to právní nárok.
— Poslední
rok školky je pro děti povinný, dá se to ale obejít individuálním vzděláváním,
kdy je dítě ve školce zapsané jen formálně.
— Stoupá
podíl soukromých, už se blíží k deseti procentům.
Lesní
školky
— Od dob
ministryně Kateřiny Valachové (dříve ČSSD) jsou institucionalizované, zapisují
se do rejstříku a řídí se národním kurikulem.
— Mají o
něco mírnější stavební či hygienické předpisy.
Dětské
skupiny
— Fungují
od roku 2014.
— Mají se
starat o děti od půl roku do zahájení školní docházky.
— Zřizovat
je mohou neziskovky, obce, firmy, obecní a krajské organizace, vysoké školy,
ministerstva i jiné organizační složky státu.
— Financovány
byly zpočátku z evropských fondů, od 2021 ze státního rozpočtu.
— U dětí
starších tří let je podpora nižší, což má rodiče motivovat k přechodu do
školky.
Mikrojesle
— Od půl
roku do čtyř let, kolektiv maximálně čtyř dětí.
— Pilotně
provozovány od roku 2016.
— Většinou
jen na pár dnů v týdnu.
— Neujaly
se, je jich jen několik desítek.
„Sousedské
hlídání“
— Nová
forma dětských skupin.
— Měla
začít fungovat od roku 2024, ale v zákoně ještě není.
— Kdo
zůstává doma s dítětem, může tuto službu nabídnout sousedům a známým.
— Celkem se
by se mohl člověk starat až o čtyři děti.
— Musí
splnit stejné kvalifikační požadavky jako tety v dětských skupinách.
— Finanční podpora od státu i limity na příspěvky od rodičů mají být stejné jako u dětských skupin.
0 komentářů:
Okomentovat