Čeští žáci se v matematické gramotnosti v porovnání s rokem 2018 zhoršili, v mezinárodním srovnání jsou nad průměrem, ukázaly výsledky testování PISA. Matematická gramotnost byla v loňském roce hlavní doménou testování. Stejně jako v minulosti byli nejúspěšnější žáci z východoasijských zemí a regionů. V přírodovědné gramotnosti dosáhli žáci v mezinárodním srovnání také nadprůměrného výsledku, stejně tak v případě čtenářské gramotnosti.
Zdroj: ČTK,
www.irozhlas.cz 5. 12. 2023
Do
testování se vloni zapojilo 81 zemí, v Česku se průzkumu účastnilo 430 škol.
Výsledky průzkumu představil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Upozornil na velké rozdíly mezi žáky na základě jejich socioekonomického
zázemí.
Zatloukal
připomněl, že pro interpretaci dat je důležité, že v jednotlivých cyklech se
průměrné výsledky proměňují. Například v čtenářské gramotnosti v letech
2015,
Průměrný
výsledek většiny zúčastněných zemí se od roku 2003 do roku 2022 zhoršil, jen
šest zemí dosáhlo v těchto letech srovnatelného výsledku. V porovnání s rokem
2003, kdy byla matematická gramotnost hlavní doménou, dosáhlo podle Zatloukala
Česko nejslabšího výsledku.
Pokles ve
výsledcích českých žáků od roku 2003 kopíruje úbytek žáků dosahujících alespoň
základní dovedností úrovně. V roce 2003 to bylo 83 procent žáků, o devět let
později 79 procent a v roce 2022 poklesl poměr na 74 procent žáků. Změny jsou
podle Zatloukala způsobené úbytkem žáků, kteří dosahují nejvyšších úrovní.
Jejich podíl klesl z 39 procent v roce 2003 na 28 procent v roce 2022.
Výsledky testování byly podle Zatloukala ovlivněny
pandemií covidu-
Výsledky šetření PISA znovu potvrzují, jak moc závisí úspěch českých žáků na jejich rodinném zázemí. Musíme se více zaměřit na žáky, kteří takovou podporu nemají. Pro mě je to další podnět k přemýšlení o změnách ve financování regionálního školství. Více https://t.co/ZZ7r6Jio4M – Mikuláš Bek (@MikulasBek) December 5, 2023
Výsledky
podle něj také ukazují velké rozdíly mezi žáky z různých socioekonomických
prostředí. V Česku se podle něj daří dosahovat výborných výsledků u žáků, kteří
pocházejí z podporujícího prostředí. U žáků, které mají srovnatelné
charakteristiky, ale pocházejí z méně podporujících rodin, se těchto výsledků
dlouhodobě nedaří dosahovat.
„Dopad
rodinného zázemí, kvality rodinného zázemí na vzdělávání žáků je skutečně silný
a je to vlastně to nejslabší místo našeho vzdělávacího systému,“ řekl
Zatloukal. Mezi výsledky žáků z nejvíce znevýhodněných rodin a nejvíce
zvýhodněných žáků byl vloni rozdíl 116 bodů. „Jen pro představu, co to znamená
116 bodů. Jsou to tři školní roky. To je rozdíl ve vzdělávacích výsledcích
žáků, v jejich úrovni dovedností,“ vysvětlil.
Podle
ministra školství Mikuláše Beka (STAN) je srovnání důležitým podnětem pro
politickou debatu o tom, jakými nástroji lze systémově změnit základní
nedostatek českého vzdělávacího systému. Je podle něj potřeba vést otevřenou
debatu jak o proměně obsahu a forem vzdělávání, tak o proměně modelu
financování regionálního školství.
0 komentářů:
Okomentovat