Markéta Hronová, Johana Kadeřábková: Malá škola vyjde až třikrát dráž než velká. Stát je chce sdružovat, ročně by to ušetřilo miliardy

čtvrtek 18. ledna 2024 ·

Vzdělávání v Česku trpí tím, že tu je obrovské množství škol pro málo žáků. Zhruba každá třetí obec dnes zřizuje školu, v 90 procentech jen jednu. Malé obce mají častěji menší školy, a proto za jejich provoz platí více peněz, a to až trojnásobně. A způsobuje to i velké rozdíly v kvalitě vzdělávání. Upozorňuje na to nová studie výzkumné agentury PAQ Research, kterou mají HN k dispozici. Finanční neefektivitu malých škol potvrzuje i ministerstvo školství, které vidí budoucnost v jejich slučování.

 

Zdroj: Hospodářské noviny 15. 1. 2024

 

Současný stav je takový, že starostové menších obcí často nemají lidi, čas ani peníze na to, aby se o základní školy starali. „Kromě výuky by měli řešit provoz, opravy, úklid, správu IT či účetnictví. Většinou to ale dělá ředitel, který pak nemá čas řešit kvalitu výuky,“ popisuje analytik PAQ Research Jan Zeman.

 

V celém Česku pak ředitelé věnují kvalitě výuky v průměru jen 20 procent svého času. V nejúspěšnějších vzdělávacích systémech ve světě to zabírá 80 procent jejich pracovní doby. 

 

Zároveň je to dražší. Školy zřizované obcemi do 500 obyvatel na žáka vydávají v průměru 28 tisíc korun, zatímco zřizovatelé ve městech nad deset tisíc obyvatel přispívají na provoz škol pouze deset tisíc korun na žáka.

 

Ředitel vzdělávací organizace EDUin Miroslav Hřebecký a další experti sdružení v Partnerství ve vzdělávání 2030 vidí řešení ve vzniku místních školských samospráv. Ty by sdružovaly třeba pět škol. V rámci každé samosprávy by byl jeden „správce“, v dalších budovách by měl svého zástupce. „Tím by se ušetřilo za čtyři ředitelské platy, plus by se mzdy, objednávky a podobně řešily vždy jen jednou,“ vysvětluje Hřebecký.

 

Partnerství ve vzdělávání si také nechalo zpracovat studii, podle níž by sdílené účetnictví či správa budov ušetřily kolem dvou miliard ročně. Za uspořené peníze by si ředitelé mohli zaplatit pracovníky na pomoc s administrativou a oni by tak měli více času na řešení kvality výuky.

 

Podle studie by se uspořilo nejvíce korun v případě, že by jeden správce dohlížel na školskou samosprávu s minimálně pěti tisíci žáky. To by ale v současných poměrech znamenalo sdružit až desítky škol.

 

Ministerstvo školství s podobným řešením do budoucna počítá. Aktuálně se řeší, jak by takový správní celek měl vypadat, aby fungoval co nejlépe. Snižování počtu zřizovatelů, ale nikoli škol není ve světě novinkou. Například v Nizozemsku snížili počet zřizovatelů zhruba o polovinu na 1300, v Estonsku se mezi roky 2017 a 2019 podařilo snížit jejich počet z 213 na 79 a zároveň měl jeden zřizovatel na starost v průměru 6 a půl školy místo původních dvou. 

 

Jako další opatření, které má přinést úspory, vidí ministerstvo vznik takzvaných svazkových škol. Jejich princip je, že se více obcí dohodne a společně postaví jednu školu. Každá investuje poměrnou částku podle toho, kolik do ní chce umisťovat žáků, a společně ji pak i řídí. Toto řešení nyní využívají zejména vesnice kolem velkých měst, kam se stěhuje hodně lidí a chybí jim místa v základních a mateřských školách, ale samotné nemají na stavbu nové školy peníze.

 

Jednou z nich je i středočeský Ondřejov. „Ministerstvo svazkové školy podporuje. Kdybychom stavěli sami, museli bychom se na stavbě finančně podílet 30 procenty, u svazkové školy jsme se podíleli 15 procenty. Rozhodování bylo jednoduché,“ popisuje starosta Vladimír Zámyslický. 

 

O školu se dělí se starosty okolních obcí, z nichž každý investoval poměrnou část podle toho, jakou kapacitu bude pro své obce využívat. S těmi se mu spolupracuje dobře, obává se ale „černých pasažérů“. Tedy obcí, které na stavbu školy nepřispěly, ale budou do ní posílat své děti, protože kapacita školy to bude umožňovat. „Určitě po nich budeme chtít alespoň příspěvek na provoz,“ říká.

 

Ministerstvo školství z dotačního programu podpořilo také svazkovou školu Panská pole pro obce Přezletice, Podolanka a Jenštejn. Ty o školu usilovaly osm let, otevřela se loni v září. Pro jenštejnského starostu Norberta Hlaváčka je to ale spíš nouzové řešení.

 

Kdyby měl finance na vlastní školu, raději by si ji postavil sám, bez spoluúčasti ostatních. Ředitelka školy Monika Dragounová vnímá nevýhodu pouze v dopravě dětí do školy, která sídlí v Přezleticích. S negativní odezvou od rodičů žáků se nicméně zatím nesetkala. 

 

Předsedkyně Sdružení místních samospráv Eliška Olšáková (STAN) uvádí, že obce vždy chtějí prioritně školu u sebe, protože ta jim zajišťuje, že z ní nebudou odcházet mladí lidé a obec nezačne vymírat. „Možná je to finančně méně efektivní, ale taková škola přináší jiné výhody.“ 

 

Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) už dříve upozorňoval na to, že v současné chvíli je systém financování nastaven tak, že školy nijak nemotivuje sdružovat se do větších celků, což chce změnit. Například Základní škola v Ledčicích fungovala dlouho jako malotřídka, až v posledních deseti letech počet žáků vzrostl. Propojení s dalšími obcemi vedení školy podle ředitelky Martiny Sypecké nikdy nezvažovalo.

 

„Dnes už máme přes 70 dětí, od příštího roku už budeme mít každou třídu zvlášť,“ popisuje Sypecká. Podle svých slov vždy viděla v samostatnosti školy výhodu, jíž se nehodlala vzdát.

 

„Malá škola vypadá fajn, vevnitř to bývá příjemné. Ať v obci zůstane, ale stane se součástí většího celku, který za ni bude řešit, jak poskládat úvazky učitele jazyků, asistentů pedagoga a podobně,“ prohlásil Bek na podzim. Ministerstvo zároveň zdůrazňuje, že školy rušit nechce.


0 komentářů: