Gymnázia vždy platila za výběrové školy, dnes na ně odchází dvacet procent žáků a podle ministerstva školství by to v součtu s lycei měla být až polovina. Míst by tak mělo být víc. Podle expertů to může motivovat více studentů s dobrými výsledky se na gymnázia přihlásit. Někteří politici i ředitelé škol se ale obávají, že s vyšší kapacitou se úroveň gymnázií rapidně sníží nebo je řada žáků nezvládne dostudovat.
Zdroj: Hospodářské
noviny 8. 1. 2024
I proto se
kraje k rozšiřování nabídky všeobecně vzdělávacích oborů, které požaduje ministerstvo, příliš
nemají. Podle nich by se z gymnázií staly školy „pro všechny“.
„Gymnázia
by měla vznikat tam, kde je po nich poptávka a dostatek uchazečů se studijními
předpoklady,“ myslí si například radní Středočeského kraje Milan Vácha. Obává
se, že pokud by na gymnázia přišly další tisíce žáků, byla by pro všechny.
Naopak pokud by snížili kapacitu odborných škol, staly by se z nich výběrové a
pro mnoho dětí nedostupné školy.
Z
průzkumu, který si nechali zpracovat ve spolupráci s pedagogickou fakultou,
vyplynulo, že jejich žáci mají o odborné školy zájem. „Už dnes je těžší se
dostat třeba na Obchodní akademii v Berouně než na některá středočeská
gymnázia,“ říká Vácha. Na jedno z nich se podle radního dostal i žák s 21 body
ze sta.
Ředitel
vzdělávací organizace EDUin Miroslav Hřebecký to ale vidí jinak. „Neměl bych
strach, že se na gymnázia najednou začnou hlásit čtyřkaři. Když uvolníte místo,
přibude uchazečů, kteří by na gymnázium měli, ale nepřihlásili
se ze strachu, že se kvůli malému počtu míst nedostanou.“ Takže místo
na průmyslovku půjdou na gymnázium, tam se zase uvolní místo pro někoho, kdo se
předtím hlásil na stavební učiliště.
Gymnázia
sám jako výběrové školy pro pět procent nejchytřejších nevnímá. Není to prý ani
možné, když na nich studuje pětina ročníku. Rodiče to tak ale nezřídka
stále berou a kvůli strachu, že by studium jejich děti nezvládly, je od něj
odrazují.
Podle
Hřebeckého záleží hodně na tom, kde by se v rámci daného kraje kapacity
gymnázií měly posilovat. A to potvrzují i ředitelé. „My jsme spíše na periferii
Středočeského kraje a shodli jsme se na tom, že nabídka je dostatečná. Nedovedu
si představit, že bychom otevírali o jednu třídu navíc, úroveň žáků by tak šla
dolů,“ uvedl třeba ředitel Gymnázia Sedlčany Radomír Pecka. Naopak v
Černošicích blízko Prahy plánuje Středočeský kraj otevřít celé nové gymnázium.
Že by větší
rozšíření gymnázií mohlo vést ke snížení jejich úrovně, se obává i
předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renáta Schejbalová. „Jen určité procento
populace má na to vystudovat gymnázium a já si nemyslím, že je to polovina
ročníku,“ řekla pro HN. V dobách slabších populačních ročníků musela pořádat
druhá kola i některá gymnázia v Praze a bylo podle ní znát, že někteří žáci
učivo nezvládali.
Podle
odborníků by se kraje měly zaměřit spíše na posilování lyceí – tedy škol s
všeobecným vzděláním zaměřených například na techniku, pedagogiku či
zdravotnictví. V Česku ale nemají tradici a hodně rodičů ani dětí neví, co si
pod takovou školou představit. Nyní na ně odchází jen čtyři procenta deváťáků,
podle ministerstva by to mohlo být až dvacet procent dětí.
Podle
Hřebeckého by se požadavek na posílení všeobecného vzdělávání měl naplňovat i
„uvnitř“ oborů, tedy například i u tesařů nebo dopravních expertů se více
zaměřit na výuku cizích jazyků nebo mediální výchovy. To jako další z kroků
podporuje i ministerstvo školství.
Například
ve středních Čechách by se na základě výsledků průzkumu mohl také změnit
charakter některých učňovských oborů na maturitní. „Když někdo chce na
instalatéra, protože tatínek má instalatérskou firmu, ale zároveň chce mít
maturitu, měl by mít možnost studovat tento obor s maturitou. To nám ale zatím
neumožňují rámcové vzdělávací programy,“ vysvětluje radní Vácha.
0 komentářů:
Okomentovat