Markéta Hronová: Více práce s výukou má přinést i více peněz. Ministerstvo chce podpořit školy nejen z vyloučených lokalit

pondělí 11. března 2024 ·

Vést školu plnou dětí z vyloučených lokalit nebo s hodně žáky nemluvícími dobře česky je náročné a žádá si více odborníků, kteří s výukou pomohou. Ministerstvo školství proto předložilo novelu zákona, která by umožnila poslat do takových škol více peněz. Jestli by kvůli tomu jiné školy o finance přišly, se ale zatím neví.

 

Zdroj: Hospodářské noviny 5. 3. 2024

 

Česká republika je dlouhodobě kritizovaná za nerovnost přístupu ke vzdělávání, děti se sociálně slabším zázemím dosahují například v testech mnohem horších výsledků než jejich vrstevníci z lépe situovaných rodin. Zatímco v Česku rozdíl mezi rodinným zázemím vysvětluje až 22 procent výsledků, například v Estonsku či Polsku je to jen 13 a 16 procent. 

 

Mezinárodní šetření organizované OECD potvrdilo také nadprůměrné rozdíly mezi výsledky jednotlivých škol v Česku. Tedy že zatímco v Estonsku jsou školy, kde jsou nadprůměrní i podprůměrní žáci, v Česku se žáci s lepšími výsledky koncentrují do stejných škol, stejně tak jako žáci s horšími výsledky. 

 

Vzhledem k tomu, že ministerstvo školství současně zavádí zastropování maximálního objemu peněz, které lze do jednotlivých škol poslat, chce si vytvořit také cestu pro výjimky a tou má být právě indexace škol. Ty s větším počtem náročnějších žáků by měly mít nárok na více peněz i podpory. Týkat se to bude mateřských, základních i středních škol.

 

„Aby mohly více dělit třídy a dětem se věnovat individuálně, čtyři sta takových škol dnes dostává podporu z Národního plánu obnovy, která ale letos skončí. Pro rok 2025 bychom chtěli schválit toto opatření,“ vysvětlil HN ministr školství Mikuláš Bek (STAN).

 

Peníze navíc by školy měly použít na speciální či sociální pedagogy, psychology a další podpůrné pozice. Ale také na školení pedagogů, aby se naučili, jak s náročnějšími žáky pracovat.

 

„Podporovat dlouhodobě a předvídatelně školy a vzdělávání tam, kde je více problémů, dává smysl. Je paradoxní, že tomu tak dosud nebylo,“ komentuje to ekonom zabývající se vzděláváním Daniel Münich z CERGE-EI. Některé školy s problémovými žáky byly dříve zapojené do různých podpůrných projektů, ale pomoc nebyla nikdy systematická. 

 

Na kolik by nové opatření vyšlo, zatím není jasné. Aktuální návrh jen možnost indexace v obecné rovině připouští, detailní popis systému a jeho překlopení do praxe by obsahovala až další novela po schválení stávajícího návrhu. Ministerstvo by ji mohlo představit v létě. 

 

„Bude záležet na tom, kolik peněz se pro školský rozpočet podaří pro příští rok vyjednat. Jestli dojde k jinému přerozdělení peněz mezi školami a některé třeba o malé množství finančních prostředků přijdou, nebo se navýší rozpočet a potřebné školy dostanou peněz víc,“ míní Václav Korbel, analytik výzkumné organizace PAQ Research, která s ministerstvem školství na změně spolupracuje.

 

Resort očekává, že se díky podpoře škol s náročnějšími žáky sníží počet opakovaných ročníků a přibude žáků, kteří dokončí základní a střední vzdělávání. To by mělo přinést i finanční úsporu. Podle PAQ Research odvede středoškolský absolvent do veřejných rozpočtů až o 2,8 milionu více než člověk se základním vzděláním. S průměrnými náklady 50 tisíc korun na žáka na rok by stačilo, aby přijatá opatření pomohla dvěma až čtyřem procentům žáků, aby se investice vrátila. Podobný program uspěl například v Portugalsku, kde běží už patnáct let. 


0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger