K debatě přišel zcela náhodou přes kamarády, kteří ho do ní navedli. Už u ní zůstal a nyní byl s českým národním týmem na historicky prvním mistrovství Evropy, kde se umístili na 10. místě. Přípravy jim zabírají hodiny, přesto ale někdy mění celou obhajobu i pár minut před začátkem. „Občas zjistíme, že jsou naše argumenty slabé, potřebujeme je vylepšit, a tak děláme poznámky na poslední chvíli,” popisuje v rozhovoru pro EDUzín debatér Kryštof Olša.
Zdroj: Magazín
Eduzín 26. 2. 2024
Debatujete
od dvanácti let, nyní celkem tři roky. Jak se vám diskutuje se staršími
soupeři? Váš kolega z týmu Nicolas také debatuje od dvanácti let, ale už
maturuje. Je věkový rozdíl znát?
Určitě je, ale právě
proto není třeba na nic čekat a začít s debatováním brzy. Obecně mají starší
lidé větší rozhled, znalosti. Ale když debatujete déle, intuitivně vám chodí
argumenty, které máte říkat, nebo jak je říkat. Reakce vám také půjdou lépe,
protože jste jednoduše zkušenější. Máte větší přehled, takže jsou mladší
debatéři znevýhodněni, ovšem rozhodně to není tak, že vítězí jen ti nejstarší.
Kdo je dobře připravený, starší porazí. Na minulém turnaji jsme, tuším,
porazili i tým složený čistě ze čtvrťáků. Není to nemožné, je to o
zkušenostech, o rozhledu a také o tom, jak jste ochotný se tomu věnovat.
Čemu
přesně?
Přípravě podkladů,
vyhledávání informací, tréninku řečnictví, naslouchání těm zkušenější, je toho
hodně.
Jak
moc se tomu věnujete vy? Jak dlouho vám například trvala příprava na turnaj?
Dostali jste dvě témata dopředu – jedno o volebním systému v EU a druhé o
kvalitě vysokoškolského vzdělávání.
Dostali jsme je víc
jak měsíc zpátky a od té doby se stresujeme a snažíme se shánět potřebné
informace. Je to docela náročné, obzvlášť na evropském šampionátu. Scházíme se
často, ať už online, nebo osobně, a domlouváme se, co přesně budeme říkat.
Často se to ale i tak řeší last minute.
Jak
last minute?
To byl právě příklad
debaty, na které jste byla. To, co jsme říkali, jsme sepsali 15 minut před
debatou a možná to bylo vidět z toho, jak jsem mluvil.
Proč
jste to dělali takhle narychlo?
Protože jsme zjistili,
že naše obhajoba je docela slabá. Proto jsme museli udělat úpravy opravdu
takhle na poslední chvíli do toho, co už jsme měli připravené. Měl jsem tam popisky,
odkazy, všechno dohromady. Takže celý ten měsíc je takové dobrodružství.
Začneme trochu líně, pomalu, a pak to zrychluje a finální úpravy se často
dělají zvýrazňovačem minutu před začátkem debaty.
A
dá se příprava nějak vyčíslit? Jestli je to 10 hodin, 100 hodin?
Když to vezmeme na
tezi a osobu, řekl bych zhruba 10 hodin, co se týká rešerší. Pak je to sepsání
potřebných podkladů a nejvíce času zabere příprava – jak mluvit stylově,
orientovaně, čistě. Teoretická příprava je tedy jedna část a dlouho pilujeme
samotnou prezentaci.
V
debatě jste vždycky jak v týmech pro, tak proti. Děláte tedy obě přípravy. Jak
se vám připravuje na téma, se kterým například nesouhlasíte, ale máte ho
obhajovat?
Náročně, ale zase je u
toho ten úžasný benefit, že se dozvíte víc o argumentech druhé strany. Je tam
kritické myšlení, které je hrozně důležité, což je asi nejčastější důvod, proč
spousta lidí debatu dělá. Jste de facto přinucení podívat se na věci z druhé
strany a díky tomu si rozšíříte obzory.
Změnil
jste někdy názor?
Ano, nejednou.
Debatovali jsme například o kryptoměnách. Myslel jsem si, že je to zajímavá
inovace. Ale jak jsem si postupně dělal rešerši a zjišťoval o tom více věcí,
názor jsem změnil.
Na
mezinárodních turnajích se debatuje pouze v angličtině. Jak se vám diskutuje v
cizím jazyce? Už jen to, že třeba týmy z britských ostrovů mají oproti vám z
principu velkou výhodu a všichni ostatní handicap.
I to je pochopitelně
náročnější. Mezinárodní soutěže se to snaží kompenzovat tím, že hodnotí nejlepší
debatéry ve více kategoriích, jako jsou řečníci z anglicky mluvících zemí a
neanglicky mluvících zemí. K tomu je tam ještě třetí kategorie pro země, které
jsou napůl, jako je třeba Jihoafrická republika, kde je jazyků více. Teoreticky
byste neměli být znevýhodnění, prakticky ale vždycky jste. Tím pádem je
součástí debaty na mezinárodních soutěžích i intenzivní jazyková příprava. Což
je taky fakt, proč do debaty někteří nejdou. Mám spolužáky, kteří se angličtiny
bojí, a pak je tu druhá půlka, které to úplně nejde, ale zlepšili se v jazyku
právě přes debatu. Podle mě je to zajímavý nástroj na osobní rozvoj hned z
několika důvodů.
K
čemu ještě? Debata u nás není moc rozšířená a má ještě takovou škatulku klubu
pro šprty s tím, že hned vedle je IT kroužek.
Ta škatulka je pravda,
ale je to opravdu škoda, protože jak jsem říkal, rozšiřuje to obzory, kritické
myšlení, jazyky, určitě vyhledávání informací a ověřování zdrojů. Na vyšší
úrovni to může být sepisování odborných textů, kde do dokumentu musím napsat zpravidla
pravdivé informace. Můžete také lhát, ale to vám nemusí nutně projít. Dál
debata rozvíjí řečnictví a přesvědčování lidí. Je to také o struktuře mluveného
slova. Na mezinárodním poli má jeden řečník osm minut, jinak šest a ne každý
dokáže mluvit tak, aby to mělo „hlavu a patu“.
A
měla by být podle vás debata běžnou součástí výuky na školách? Aby si děti
vyzkoušely debatu třeba v rámci občanské výchovy, češtiny nebo cizího
jazyka.
Naše češtinářka bere některé hodiny
tak, že se bavíme o určitém tématu. Je to řečnické cvičení a sdílíme svoje
názory. To podle mě hrozně pomáhá třeba té rétorice. Myslím si, že vyzkoušet
debatu jako takovou nemusí být pro každého, ale zkusit se s někým takto „hádat“
na určité úrovni určitě stojí za to a na sto procent to pomůže.
Proč to není pro
každého?
Někteří lidé jsou
třeba introvertní, bojí se hádat, bojí se postavit se za svůj názor a takové
debata odrazuje. U nás ve třídě to probíhá třeba tak, že učitelka řekne téma a
baví se třeba jenom 20 lidí ze 30. Což je fajn, ale 10 lidí nic nedělá.
Škola
má ale přeci jen naučit žáky mluvit a postavit se za svůj názor…
Je to tak. A debata
ukazuje, že si musíte dupnout, že „ne, já mám pravdu“. Ale nejen to, hlavně si
to teda okecat a vědět, proč tu pravdu mám. Takže ano, debata je podle mě
super, když je dobrovolně, a měl by si ji každý určitě vyzkoušet, ale nevím,
jestli bych to dával povinně do kurikula.
Jak
se vám argumentuje na faktické dotazy, které přichází během debaty a záleží jen
na vás, jestli je odmítnete, nebo přijmete?
Vybírám je podle
nálady. Když mám třeba pauzu mezi argumenty a chci si zorganizovat v hlavě
další postup. Často se oponenti ptají na něco, o čem třeba nic nevíte,
používají slova, která slyšíte poprvé. Z toho se dá vyklouznout tím, že se tomu
budete ještě věnovat později v rozmluvě. Ne vždycky vám to ale samozřejmě
projde a rozhodčí si můžou všimnout, že jste neodpověděl. To pak samozřejmě
strhávají body. Je to velký stres, obzvlášť na mezinárodní úrovni. Všichni do
jednoho jsme přijeli připravení. Proto tady přichází na řadu schopnost
přesvědčovat a prodat to. Pilujeme projev dopředu, zopakujeme si, co a kdy máme
říkat. A to se vám moc nehodí, nechat si do toho skákat od ostatních otázkami.
Je to součást strategie a také na to se musíte připravit. Ostatně osmiminutový
projev je takový ideál.
Jak
to myslíte?
Je to na hranici
udržení pozornosti. Rozhodčí s tím mohou mít problémy, ale i to vás právě nutí
k tomu se naučit mluvit tak, aby vás druhá strana poslouchala a dávala pozor.
Takže to není jenom monotónní opakování hlasu, ale musíte mít šmrnc.
Osm
minut je dlouhá doba, přesto mi přišlo, že vám to nestačilo.
Je to málo. Já jsem
třeba v debatě přeskočil polovinu argumentů jenom proto, že mi na to vůbec
nevyšel čas. Proto ta kulometná palba, vášnivá gestikulace, má to svůj důvod,
chcete toho říct prostě co nejvíc.
Starší
debatéři ale vzpomínali, že to na začátku jejich kariéry bylo naopak – hodně
klidné, pomalé, srozumitelné. Proč se to změnilo?
To je pokrok, který
debatéři postupně udělají a k tomu ještě světový trend. Na začátku si říkáte
„šest minut, jak to proboha vyplním?“ Mluvíte dvě minuty a pak už nevíte jak
dál. Jak se ale zlepšujete a zlepšujete, uvědomíte si, že všechen vymezený čas
je krátký.
Jak
se vám spolupracuje v týmu?
Záleží na tom, jaký je
to tým. V národním týmu je nás dvanáct, což znamená, že se různě skládáme.
Obecně máme dobrou komunitu a spolupráce bývá dobrá. Někteří členové jsou
velice individualističtí a spíše se hádají a mluví o faktických věcech, někdo
je spíš zticha a zapisuje. Dynamika tedy bývá různá a je potřeba si najít typ
osobnosti, který vám sedí.
Takže
jednu debatu můžete mít s jedněmi kolegy, další už se mohou vystřídat. Můžete
si říct, že nějaké téma nechcete?
Já rád debatuji
technologie a mezinárodní vztahy v demokracii. Pokud se bavíme o tezích, jako
jsou lidská práva či feminismus, máme na ně jiné řečníky, které to zajímá a
věnují se tomu mnohem více. Takže když si nevěřím, že o tom vím dost, a nechci
zrovna mluvit, nechám ostatní.
Když
se řekne trenér, většina lidí si představí pána s píšťalkou nebo někoho v
posilovně. Vy také máte trenéra. Jak velkou roli ve vaší přípravě hraje?
Obrovskou. Máme štěstí
na trenéry, kteří jsou velmi kvalitní. Obecně je v tomto ohledu česká debata
vysoko. Bez nich bychom vůbec nebyli tam, kde jsme. V národním týmu máme osobní
trenéry, školní kluby se scházejí hromadně. Řešíme jak mluvit přehledně, jak
mluvit stručně, jak mluvit efektně a efektivně, míváme i takzvané přehledové
schůzky, kdy si sedneme a hodinu diskutujeme zprávy. Co se stalo, co si o tom
myslíme, proč se to stalo, jak to ovlivňuje debatu a podobné věci. Osobně mě to
donutilo číst zprávy, dívat se na ně, mít přehled. Pak jsem věděl, kde se co
hýbne a stane a jak to můžu využít v debatě.
Jak
jste sám za tři roky pokročil, co se týká například komunikace s druhými,
schopnost argumentovat nejen v rámci soutěže, ale i třeba v rodině, mezi
kamarády?
Neskutečně. To ani
nevím, jak to popsat. Jsem takový „hádavý“ člověk, debata mi hodně pomohla a
vím, o čem se bavit, ostatní se se mnou dohadují neradi, protože jsem schopný
je dostat do kouta tak, že oni už nevědí, co říct. Nastala u mě změna rétoriky,
dřív jsem měl problémy si poskládat, co chci říct, a mluvit šest minut v kuse bylo
pro mě těžké. Teď mi nestačí. Minimálně v českém jazyce, v angličtině mám stále
na čem pracovat. Jak gestikulovat a nevypadat u toho jako šašek.
Je
debata jen o hádání? Sám jste říkal, že jste přirozeně hádavý člověk, teď že
někteří učitelé nemají debatéry rádi kvůli hádání se.
Je to o tom, stát si
za svým. Trochu vám to i v argumentaci změní přístup, což se každému nemusí
líbit.
Jedna
z těch věcí je i tolerance vůči druhému názoru. Jste potom schopni říct
například druhému týmu, že jejich argumenty byly super a neprostřelili jste je?
Po debatě na sto
procent. Existuje jedno motto, které nám říkal čínský trenér – nedebatujete
tezi, debatujete to, co říkají oni. Debata je dialog. Ono to zní, že tam osm
minut monologujete, ale je to opravdu výměna názorů, která se vyvíjí. Je to
konverzace, jen vás nikdo nevyrušuje a máte svůj prostor mluvit. Debata vás tak
učí i naslouchat a reagovat na to. Takže ano, můžete to po debatě uznat, v
debatě se to ale nevyplácí.
A
jak to budete zúročovat dál?
Spousta debatérů končí
na právech, na politologii a podobných humanitních oborech. Nicolas jde práva
studovat do Irska, další řečnice z týmu také. Práva jsou prakticky nejčastější
i z toho důvodu, že pokud jste v české lize dostatečně vysoko a umístíte se na
některých příčkách, Masarykova univerzita vás na právech vezme bez přijímacích
zkoušek.
Vy
sám chcete taky na práva?
Já vůbec nevím, kam
chci. Je na to ještě dost brzy.
_____________________
Kryštof Olša studuje Gymnázium Jakuba Škody v Přerově. Má
mladšího bratra a debatuje od 12 let na tuzemské i mezinárodní úrovni. Na
Mistrovství Evropy v debatování, kam přijelo celkem 20 týmů, se český tým
umístil na 10. místě.
0 komentářů:
Okomentovat