Kvalitní vzdělání pro naše děti je jeden z mála požadavků, které tuzemské rodiny po sociálním státu opravdu chtějí. Frustrace a stres z období přijímaček dnes opět připomínají, že stát úkol nezvládá. Není to jenom jeho chyba.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
28. 2. 2024
Elitářské
školství anglosaských zemí by si v tuzemsku zřejmě přál málokdo. To by
totiž znamenalo zaplatit nadaným ratolestem prestižní soukromou školu,
v českých podmínkách tedy školné ve výši čtvrt milionu korun, ale to je
ještě skromný odhad. Pro většinu rodin by to v každém případě znamenalo,
že se musí zadlužit na léta dopředu.
Proto je
rozumnější žádat, aby i to nejlepší vzdělání zajišťující úspěšnou kariéru,
případně příslušnost k vyšším vrstvám, uhradil ze svých daňových příjmů
stát.
S úzkými
hrdly takového systému se nutně seznámí každý z rodičů, který chce, aby to
jeho potomci „někam dotáhli“. Nestačí dohlížet, aby dítě chodilo devět let
poctivě do základní školy. Ještě je třeba zaplatit desítky tisíc korun za
speciální přípravku k přijímacím zkouškám na střední školu, pak absolvovat
přijímačky s šancí na úspěch 1:10. Pokud to nevyjde v jedné
škole, tak je nutné zkusit další adresu. Stojí za to trpět, protože maturita ze
známého gymnázia už dává jistotu přijetí na kvalitní univerzitu a později
výnosné zaměstnání.
Stát
nenabízí dostatek studijních možností, zní logická stížnost těch rodičů, když
mají očistec se středoškolskými přijímačkami za sebou. Ve skutečnosti však
žádají něco, co jim ani ten nejsociálnější stát nemůže splnit.
Jenom
některá gymnázia si mohou stanovit tak přísná přijímací kritéria, aby se na ně
dostaly jen ty nejnadanější děti těch nejvzdělanějších rodičů. Jenom do
takových škol pak zamíří ti nejkvalitnější učitelé, kteří mohou
s nejnadanějšími dětmi dosáhnout unikátních výkonů.
Nikdy
proto nemůže být dost takových gymnázií, jaká by si všichni ambiciózní rodiče
přáli. Ve velkých městech se najdou dvě nebo tři, v Praze jich může být až
deset. Neexistuje ale žádný recept sociálního inženýrství, který by v dané
lokalitě zařídil ještě pár škol stejné kategorie.
Sociální
stát má ostatně jedno důležitější zadání, konkrétně nabídnout stejné vzdělávací
možnosti všem příslušníkům mladších generací, včetně těch, kteří pocházejí
z méně vzdělaných rodin nebo znevýhodněných regionů.
Jinými
slovy, jde o to nějak zařídit, ať se vylepší úroveň škol, které dnes
zůstávají ve stínu a před kterými se dnes příliš mnoho dětí snaží uniknout
právě při zkouškách na vyhlášená gymnázia. To se tedy týká odborných učilišť,
odborných škol, některých odlehlých gymnázií a především druhých stupňů
základních škol, kterým dnes pouští žilou exodus nadaných na víceletá gymnázia.
Každoroční
krize přijímacích zkoušek znovu osvítila sektor gymnázií, tedy jediný sektor
školství, který nemá vážné problémy, pokud nepočítáme samotné přijímačky.
Řečeno ve
zkratce, s návaly zájemců jim odpovědné úřady pomohou nejlépe tím, když na
střední škole elektrotechnické v chudém Mostě zaručí pokud možno stejnou
kvalitu výuky jako na gymnáziu v blahobytném sedmém pražském obvodě,
a když o své upřímné snaze přesvědčí veřejnost.
0 komentářů:
Okomentovat