Je to šestnáct let, co Česko prohrálo u Evropského soudu pro lidská práva kvůli diskriminaci romských žáků. Dodnes je ale v zemi 130 segregovaných škol. Podle náměstka ministra školství Jiřího Nantla (ODS) tím česká společnost vyrábí klienty sociálního státu. Pokud se situace nezlepší, mohlo by podle něj dojít k rušení škol.
Zdroj: Anna Košlerová, Jana Karasová, www.irozhlas.cz 14. 3. 2024
Ombudsman
doporučil ministerstvu školství označit segregaci romských žáků za
nepřípustnou. Je podle vás segregace nepřípustná?
Určitě,
to vyplývá z Ústavy a z řady dalších závazných dokumentů, které stát má. Kromě
toho, že je nepřípustná v právním smyslu, tak to není ani správné a rozumné,
protože tím společnost přichází o talenty, ochuzuje se, vznikají tím velké
socioekonomické náklady a dlouhodobé problémy.
Jak
se vyvíjelo vnímání desegregace na ministerstvu školství?
Vnímání
desegregace na ministerstvu školství, ve školství, možná i v české společnosti
se za uplynulých téměř dvacet let vyvíjelo směrem k tomu, že by segregační
praktiky neměly být.
Před
lety, když vydával Evropský soud pro lidská práva rozsudek D.H. (šlo o rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva,
který Českou republiku v roce 2007 odsoudil za diskriminaci romských žáků v
jejich přístupu ke vzdělání – pozn. red.), tak odborné a školské
veřejnosti měly za to, že soud ve Štrasburku nepochopil specifika České
republiky.
O
deset let později se hledaly základní právní nástroje, aby každé dítě mělo
záruky. Když je diagnostikováno tak, že potřebuje speciální vzdělávací péči,
tak je to přehodnocováno každý rok.
Dnes
přicházíme s konkrétním legislativním návrhem, který byl předložen k tomu, že
chceme ve financování škol zohlednit sociální a ekonomickou strukturu jejich
žáků, což je přelomový moment v české školské politice.
Mohl
byste legislativní změny, které jste předložili v akčním plánu, popsat
podrobněji. Co a kdy zamíří na vládu?
Ty změny jsou několikerého typu. První je novela, která je
už předložena do meziresortního připomínkového řízení a řeší několik věcí, z
nichž je podstatná takzvaná indexace financování vzdělávací činnosti. To
znamená: dostaneme zákonný mandát, abychom některým školám dávali více peněz,
protože to mají těžší při práci s danou strukturou žáků.
Další
vlna legislativních opatření, kterou bych očekával během tohoto roku, by se
měla týkat zesílení role státu a jeho dohledu nad poradenským systémem, který
rozhoduje o diagnostice dětí a o tom, jaká je jejich další vzdělávací
cesta.
Mám
pocit, že je na tom dneska relativně konsenzus, že míra decentralizovanosti, ke
které Česká republika v posledním čtvrtstoletí dospěla, nemusí být zcela
produktivní a správná. Hledáme konkrétní podobu, jak zesílit možnost státu
poradenský systém dozorovat a řídit.
Dokonce
se otevírá vážná debata o tom, jestli by v budoucnu pedagogicko-psychologické
poradny neměly být provozovány státem. Ale to je diskuze na řadu let.
Teď chceme, ve spolupráci s odborníky z akademických pracovišť, upgradovat diagnostické postupy, které jsou používány.
Konec nepřesných diagnóz?
Takže
souhlasíte s přetrvávající kritikou například Kanceláře veřejného ochránce
práv, že současné testování a používané testy mohou vést k tomu, že romské
děti, které ve skutečnosti nemají žádný intelektuální deficit, jsou
diagnostikované například tou diagnózu lehkého mozkového postižení (LMP),
přestože kdyby byly podpořeny spíš v té sociální stránce, tak doženou ostatní?
A také kdyby existovala silnější včasná péče. Naše poznání
jde tím směrem, že by část těchto rodin potřebovala včasnější pomoc ještě před
tím, než děti začnou chodit do školky. Myslím si, že určitá část těch dětí
není dostatečně rozvinutá ze svého rodinného prostředí, nebo je rozvinutá
jinak, což nemusí vyhovovat našemu vnímání školní zralosti.
Otázka
je, co s tím udělat. Myslím, že v letech 2012–2013 jsme odstranili, zejména
pravidelnou rediagnostikou, rysy systému, které za mě byly nejhorší.
Dítě,
které bylo diagnostikováno před nástupem do školy, pak směřovalo například do
speciální třídy a už se na ně nikdo nepodíval, protože taková povinnost
nebyla. Teď to už funguje zhruba deset let jinak.
Každý
rok musí děti procházet opětovnou diagnostikou a řada dětí se takto vrací do
hlavního vzdělávacího proudu. Dneska už řešíme problémy, které jsou v evropském
kontextu normálnější. To, že v některých lokalitách existuje nějaká míra
segregace, je něco, co se děje v řadě zemí.
Podle
toho, co nám říkali ředitelé některých škol, je pro děti, které dostanou
diagnózu LMP, už velmi těžké se jí zbavit. Sníží se jim vzdělávací cíle,
kterých mají dosáhnout, a vlastně už není moc cesty zpět k běžnému vzdělávání
nebo k maturitě.
Ve spoustě zemí kategorie lehkého mentálního postižení
používána není. Ona je velice sporná a je tam strašné riziko takzvaně
hraničních dětí, které se při diagnostice mohou nějak jevit a později už by se
tak nejevily. To částečně řeší požadavek, že jsou diagnostikovány každý
rok.
Ale
myslím si, že správným směrem jde dosavadní diskuze na revizi rámcového
vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. V tuto chvíli se nepočítá s tím,
že by byly oficiálně stanoveny snížené výstupy pro tuto kategorii žáků.
Je o
tom velká diskuze a část ředitelů, zejména speciálních škol, to zpochybňuje.
Můj názor je, že kategorie lehkého mentálního postižení, která je velmi
pohyblivá a má ji při tom měření vždycky nemálo dětí, které jsou někde na
hranici, je sporná a je dobré s ní pracovat co nejméně.
V
hlubší diskuzi s řediteli školy pak uznávají, že část toho, co se jeví, jako že
dítě není mentálně na té úrovni, kde by mělo být v tom školním věku, tak je
dáno třeba péčí v rodině. Nebo že dítě nechodilo do školky, chodilo třeba jenom
na ten poslední povinný rok.
Ale
já se přikláním k těm, kdo říkají, že není dobré mít oficiálně stanovenou
možnost snížených výstupů, které jsou definovány jako nějaké paralelní
kurikulum.
Máte
nějakou garanci toho, že opravdu každý rok dochází k té opětovné diagnostice?
Když jsme byly v terénu, tak nám ředitelé, učitelé a sociální pracovníci
říkali, že jakmile to dítě tu nálepku lehkého mentálního postižení dostane v
první či druhé třídě, tak se mu tím prakticky zavřou dveře na střední školu k
maturitě a potom na vysokou školu.
Myslím, že pokud by nedocházelo k rediagnostice, tak je to
porušení právního předpisu. Moc neslýchám příběhy, že by se to nedělo. To může
být exces. Je to protiprávní. Je i nějaký počet dětí, které ze speciální
vzdělávací cesty jdou na střední školu a vyučí se. Struktura vzdělávacích
možností už dneska není rigidní.
My
potřebujeme, aby si každé dítě ze školy odneslo znalosti a dovednosti, že
jednak bude schopno se o sebe starat samo a fungovat plnohodnotně. Ale i to, že
se bude umět něčím živit.
Pokud
tomu tak nebude, tak vyrábíme klienta sociálního státu. A to není rozumná
politika v zájmu kohokoliv. Bolest minulých diskuzí o speciálním školství
často byla, že proponenti dřívějších přístupů zdůrazňovali, že dětem je v
alternativním proudu vzdělávání dobře. V řadě případů to tak bylo. Jen se tam
příliš málo kladla otázka, co potom ty děti budou dělat, až ze školy odejdou,
vstoupí do společnosti a budou se něčím živit.
Dneska
už nikdo nenavrhuje návrat do roku 2005, ani před rok 2016. Potřebujeme dál
dospět k tomu, abychom opravdu vybavili každé dítě tím, co je smysluplné pro
jeho osobní a profesní uplatnění a pro jeho schopnost přinášet něco
společnosti.
_______________________________________________
Současný plán
ministerstva školství
— Veřejné prohlášení etnické segregace ve
vzdělávání za nepřijatelnou.
— Identifikaci území se segregovanými
základními školami.
— Jednání a podpora zřizovatelů (obcí) s
desegregací škol.
— Revize spádových oblastí.
— Posílení pravomocí ministerstva
školství ve vztahu k pedagogicko-psychologickým poradnám, které udělují
dětem diagnózy lehkého mentálního postižení.
_______________________________________________
Reforma asistentů
S
diagnózou LMP souvisí často i to, že jsou dětem přiděleni asistenti či
speciální pedagogové. Aby dítě dostalo asistenta, tak potřebuje mít nějaké
odůvodnění, kterým často může být právě ta diagnóza LMP. Už minulý rok byla na
vládě novela, která měla systém přidělování asistentů změnit. Kde a proč se to
teď zaseklo?
Je to jedna z nejsložitějších otázek. Asistenti pedagogů
ani děti, co je potřebují, nejsou jednolitá kategorie. Jsou děti, které
potřebují asistenci trvale, některé jen dočasně. Je to dáno fyzickými nebo
zdravotními dispozicemi. Část pozic asistentů třeba pomáhá dítěti s pohybem ve
škole.
Na
to je v řadě jiných zemí úplně jiná kategorie pracovníků. U nás v důsledku
toho, jak je organizováno školství, se to slilo do kategorie asistenta
pedagoga.
Země,
které nemají povinnou právní subjektivitu školy, tak tam často třeba chodí
zdravotní nebo sociální pracovníci, kteří vůbec nejsou součástí personálu
školy.
U
nás je toto velmi komplikované, aby v té škole byl zaměstnanec sociálního
odboru na denní bázi, když se pohybuje v prostoru jiného zaměstnavatele. Takže
na této spíš technické věci, než nějak politické, jsme se trochu zasekli.
A
máte nějakou vizi, kdy by se to mohlo posunout?
V souvislosti s diskuzí o odkladech se teď počítá, že by
parametrizace mohla být částečná pro nižší ročníky. A jako další posun bychom
mohli oddělit pozice asistenta pedagoga a asistenta dítěte.
My
potřebujeme rozdělit, co je asistent dítěte, který provází dítě, aby zvládlo
nějaké věci. A co je asistent pedagoga, který podle zadání v hodině pomáhá
vyučovat část dětí.
Jde
o větší proměnu pedagogické práce, aby i učitelé měli posílené kompetence, jak
řídit asistenty pedagoga, což ne vždycky musí umět. Tradičně nebyla učitelská
profese připravována tak, že by učitel byl manažer třídy, kde má ještě nějakého
dalšího pracovníka.
Zmínil
jste včasnou péči, ale akční plán pro desegregaci žádný aspekt
předškolního vzdělávání neobsahuje. Máte v plánu představit ještě nějaký jiný,
který bude zahrnovat i období, než dítě nastoupí do školy?
Česká republika zavedla povinný rok předškolního
vzdělávání, o kterém se ukázalo, že to úplně naděje nenaplnilo. A zdá se, že
musíme hledat cesty dál.
Část
řešení je už i o jiných rezortech. To je posun, který vidím v poslední době, že
jsme si vědomi, že musí spolupracovat nejenom ministerstva, ale že je to o
konkrétní spolupráci výkonných orgánů na úrovni obcí a zřizovatelů. A to se
děje jenom někde.
Musíme
opřít více energie, možná ani ne do tvorby nějakých předpisů, ale spíš do
vzdělávání lidí a do jejich přesvědčování. Asi to chce budovat vazby třeba mezi
školstvím a sociálními službami, potažmo někde i mezi školstvím a
zdravotnictvím intenzivněji.
Práce v obcích
Jak
vlastně vzdělávat v oblastech, kde dochází k prostorové segregaci Romů? Byl jste
jihomoravský radní, pravděpodobně situaci v Brně znáte. Tam jsou v podstatě tři
školy, které mají velké procento romských žáků. Zástupci těchto škol říkají, že
mají strašně omezenou možnost, jak se bránit tomu, aby se segregovanou školou
staly. Jak by se měla tato situace podle vás řešit?
Myslím si, že především dialogem a přesvědčováním na
místní úrovni. To je i moje krajská zkušenost, že je potřeba získat srdce těch
lidí, nebo aspoň hlavy. A někde v České republice se to děje. Máme dobré
příklady z Krnova a odjinud.
Trochu
si myslím, že se to paradoxně lépe děje tam, kde to je ve větším měřítku a je
to větší problém. Protože pak to ovlivňuje život v celém městě. A to v tom
Brně takhle není. To je záležitost některých čtvrtí, kterou ale průměrný Brňan
nevnímá. Což v Krnově nebo v jiných místech, kde se to povedlo, má vliv na to,
jak celé město funguje, a má to tedy přímý vliv na každého.
Statutární
města mají různě rozptýlené kompetence, co dělají magistráty a městské části,
což tomu podle mě úplně nepomáhá.
A co
když ředitelé škol nechtějí přijmout romské žáky či zřizovatelé odmítají udělat
tento krok? Uvažujete o nějakých sankcích?
Myslím, že stát má v první řadě nastavovat nějaký rámec,
pak má přesvědčovat, má těm věcem pomáhat, ale má i říkat a být připraven
vynucovat ta základní pravidla. To znamená, my jsme dospěli k tomu, že jsme
připraveni v míře, která předtím nikdy nebyla, používat nástroje, které stát
má.
Například
podat podnět k přezkoumání vyhlášky o spádových obvodech Ústavním soudem.
Ústavní soud může přezkoumat, zda stanovení daného obvodu není diskriminační,
zda nemá segregační účinky.
Mechanismus,
který v zákoně je a vyvolává spektakulární pozornost, je správní řízení vedené
ministerstvem, které umožňuje vymazat ze školského rejstříku školu, která celým
svým fungováním podle zjištění školní inspekce neodpovídá principům
zákona.
Pokud
by se ukazovalo, že dlouhodobě, třeba desítky let, v nějaké lokalitě fungovala
škola, která neodpovídá principům školského zákona, tak i toto lze udělat. Ale
to bych viděl jako úplně nejkrajnější možnost.
Přezkoumání
spádových obvodů je za mě daleko reálnější a velmi efektivní cesta, protože tam
je pak jasná páka na místní samosprávu, že s tím musí něco udělat.
Připadá
v úvahu zákon, který by zastropoval procento romských žáků, nebo žáků ze
znevýhodněného prostředí, které školy mohou přijmout? Když jsme se bavily s
vedením některých škol s vyšším podílem romských žáků, tak říkali, že jako
jediné východisko vidí, kdyby v nějakou chvíli, kdy už mají 20–30 procent
romských žáků, mohli říct, my už jsme naplnili strop a my další žáky ze
znevýhodněného prostředí nemůžeme vzít a musí jít i do jiných škol v okolí.
Neumím si představit, že bychom stanovovali zákonem podíl
nějaké národnosti nebo etnické skupiny ve škole. V České republice by to bylo i
problematické v tom, že my máme v Ústavě, že národnost nebo etnicita je něco, o
čem rozhodujete vy svým sebeurčením.
Což
v minulosti vedlo k takovému tomu švejkování. V těch prvních letech po rozsudku
D.H. část lidí argumentovala tím, že neví kdo jsou Romové, že Rom může být
každý, když to o sobě prohlásí.
Myslím,
že se to nedá vypsat do právní formule. Vždycky říkám, že by (podíl žáků ve škole – pozn. red.) neměl
být výrazně jiný, než je struktura obyvatel v tom spádovém obvodu.
A
proto za mě klíčové je zkoumání spádových obvodů. Tato problematika je u nás
poměrně hodně zdokumentovaná a analyzovaná. Takže ono opravdu zase není tak
velký problém jít do terénu a dívat se na konkrétní školy a lokality, o kterých
všichni ti aktéři vědí.
Víc cizinců
Pokud
ale budeme chtít v těch 130 školách opravdu snížit podíl romských žáků, tak to
nezbytně znamená, že budou muset přejít na jiné školy v okolí. Jak ty ostatní
školy připravit a přesvědčit, aby tyto žáky přijaly a aby se žáci nesetkali s
diskriminací a nedůvěrou, aby měli podporu? To jsou věci, kterých se bojí
romští rodiče.
Je to asi hodně i o vzdělávání pedagogů, aby byli lépe
připraveni na práci s třídami a školami, kde jsou děti s různorodějším zázemím.
V tom se společnost posouvá. Zkušeností z uprchlické krize a obecně z příchodu
poměrně velkého počtu lidí ze zahraničí, kdy každý desátý obyvatel České
republiky vlastně není z České republiky.
To
znamená, že my už nejsme zas tak homogenní země, jak si třeba myslíme. Diverzita
je dneska daleko větší.
Témata, která dříve byla okrajová, jako vzdělávání dětí s jiným mateřským
jazykem než češtinou, se dostávají do mainstreamu. Část problémů, které dříve
byly vnímány jenom ve spojení s Romy, se stávají mainstreamem.
Najednou
učitel má ve třídě jedno, dvě děti, které se nenarodily v České republice, nebo
nemluvily doma česky. Takže posuny se budou dít i přirozeným vývojem.
Druhá
věc je toto umět ve školách a jinde představovat dětem. Spousta dětí se
paradoxně dneska může ve třídě běžně setkávat s dětmi z Ukrajiny a odjinud a
nemusely se přitom setkat s žádným Romem. Takže o tom národě neví mnoho.
Potřebujeme
udělat nějaký krok k tomu, abychom se více zvládali dívat na české dějiny jako
na něco, kde se potkávají různé národy. Češi, Němci, Slováci, Židé, Ukrajinci,
Romové.
Nejtěžší
jsou různé obavy rodičů. Rodičovské preference jsou v současnosti hodně
různorodé. Nemalá část rodičů je hodně orientovaná na výkon. Na představu, že
od první třídy se jede tvrdá soutěž, aby se dítě dostalo na střední.
Je
důležité měnit to vnímání. Že všechny děti mají devět let na to, aby zvládly
základní školu.
Kromě
pozornosti Rady Evropy – opatření k desegregaci sleduje i Evropská unie v
souvislosti s řízením o porušení unijního práva. Jste přesvědčený, že tentokrát
se to podaří, když se to nepodařilo za těch předchozích šestnáct let?
Jsem opravdu přesvědčen, že v tuto chvíli už Česká
republika nemá systémové prvky stanovené státem, které by vedly k segregaci.
Může se to dít nějakými cestami na místní úrovni, ale jsem přesvědčen, že jsme
opravdu odstranili nastavení celostátního systému, který tyto účinky generoval
nebo podporoval.
Situace
je významně jiná. Do roku 2005 jsme měli ze zákona zvláštní školy, které byly
odděleným druhem základní školy. Pak se vytvořila kolej pro lehké mentální
postižení, do které pořád děti permanentně vstupovaly. Zavedením principů
každoroční rediagnostiky a dalšími opatřeními i toto zmizelo.
Zavedla
se podpůrná opatření, například asistenti pedagoga. Za posledních třeba sedm
let se úplně proměnil terén, jak se pracuje se speciálními vzdělávacími
potřebami.
Teď
do toho vnášíme nějaké nové prvky, včetně toho, že už vytváříme nástroje,
abychom byli schopni pracovat s konkrétními lokalitami. Takže teď už je to
hodně o místní práci a to je svým způsobem těžší.
Nepovažuji
za realistickou ambici, že do pěti let vymýtíme jakýkoliv příklad segregace. To
tak není v žádné zemi. V jiných zemích Evropské unie jsou lokality, kde se s
tím bojuje a je to těžké. Ale myslím si, že během několika let nastane významný
posun, že těch lokalit bude méně.
_____________________
Jiří Nantl vystudoval politologii, sociální politiku a sociální práci na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity a práva na Právnické fakultě Masarykovy univerzity a Corporate Law na Nottingham Trent University. V letech 2003 až 2005 byl předsedou Studentské komory Rady vysokých škol.
V rámci Masarykovy univerzity
působil v letech 2006 až 2010 např. jako její kancléř a posléze ředitel
právních a korporátních vztahů.
Na MŠMT byl v letech 2010 až
2012 nejdříve ředitelem odboru vysokých škol, následně náměstkem ministra za
oblast legislativy, strategie, mezinárodních vztahů a záležitostí Evropské
unie. Nyní působí jako náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy. (zdroj: MŠMT)
0 komentářů:
Okomentovat