Za měsíc se desítky tisíc dětí začnou potit u jednotných přijímacích testů. Ty existují jen proto, že stát nechce zajistit dostupné všeobecné vzdělání pro všechny.
Zdroj: A2larm
18. 3. 2024
Zhruba
deset let se pořádají jednotné přijímací zkoušky na střední školy
i víceletá gymnázia. Otázkou je, proč vůbec potřebujeme přijímací zkoušky
na něco tak samozřejmého, jako je středoškolské vzdělání. A proč nemají
přijímací zkoušky nic společného s tím, co se děti na základní škole
učily, a proč jejich výsledek nesouvisí s tím, jak se jim povede na
střední škole.
Jednotné
přijímací zkoušky se zavedly před deseti lety za působení ministra školství Marcela
Chládka. Jelikož si teď lámeme hlavu s tím, k čemu to celé je,
připomeňme si, k čemu to být mělo. Chládek v roce 2014 zavedení
přijímaček zdůvodňoval třeba takto:
„Na střední
školu se dostávají i žáci, kteří pak nejsou schopni udělat maturitu. (…)
Očekáváme zvýšení motivace žáků ke studiu, a to již v základních
školách.“ Postěžoval si také na to, že se na ně dostávají žáci s velmi
rozdílnou úrovní vzdělání, čemuž by měl nový způsob přijímacího řízení zamezit.
Příště
stát vymyslí jednotné přijímačky do mateřských škol
Jak se
díky jednotným přijímačkám zlepšila schopnost udělat maturitu nejspíš neví
nikdo. Maturity se neustále upravují a jednotlivé ročníky jsou mezi sebou
obtížně porovnatelné. Loni se třeba psalo o tom, že úspěšnost
u maturity z matematiky klesá třetí rok v řadě.
Pozoruhodná
je rovněž teze, že je úroveň žáků ze základních škol rozdílná. Jedním
z největších problémů českého základního školství totiž je, že základní
školy mají extrémní množství zřizovatelů a zároveň nikdo v podstatě
nehlídá jejich kvalitu. Takže ano, základní školy se skutečně liší. Řešení pak
vyplývá z prostého popisu situace. Tedy pohlídat kvalitu základních škol,
tu dorovnat, aby měly všechny děti k dispozici stejně kvalitní vzdělání.
Z toho pak vyplyne, že možná nebude potřeba dělat jednotné přijímací
zkoušky, protože k čemu by asi taky byly, když máte například vysvědčení
ze základní školy, jejichž úroveň by někdo kontinuálně sledoval. To je ostatně
základní předpoklad funkčního vzdělávacího systému. Ale ten my nemáme.
A tak
český stát místo řešení obrátil problém na hlavu. Místo aby řešil kvalitu
základních škol a jejich výstupů, vymyslel jednotné testy. A je na
žácích a především jejich rodičích, aby to vyřešili. Samotná existence
testu nedorovnává žádné vzdělání, s tím nemá test nic společného. Pouze
nutí žáky naučit se odpovídat správně na jednotné zadání v „cermatím“
jazyku. Zvítězí děti,
které mají nejambicióznější, vzdělané a také majetné rodiče, protože kvůli
jednotnému testování vykvetl celý trh příprav na tyto testy. Můžete dětem
koupit speciální učebnice, testy, přijímačky nanečisto a zaplatit kurzy,
které je připraví na přijímací zkoušku na střední školu. Přičemž nikoli
v ideálním, ale normálním světě by je na střední školu a teď, pozor,
tohle bude šokující: měla připravit prostá docházka do základní školy.
Když se
porozhlédneme po Evropě, jednotné přijímací zkoušky na střední školy
v české podobě nenajdeme a povětšinou nenajdeme ani
žádné přijímací zkoušky.
Cílem vzdělání je totiž vzdělání a smyslem státu je vzdělávat děti
a poskytnout jim proto co nejlepší zázemí. Ve většině zemí jdou tak děti
na střední školu dle svého výběru, protože státy sledují podle demografie počty
dětí a předem upravují kapacity středních škol. To Česko nezvládá ani
u mateřských škol. Je s podivem, že do nich nemusí děti dělat
jednotné přijímací zkoušky.
Pokud je
cílem v původním smyslu moderního státu zajistit co největšímu počtu dětí co
nejlepší vzdělání, pak upravíte celou politiku tak, abyste co nejdále posunuli
co největší počet dětí. To znamená, že sledujete kvalitu základních škol,
situaci dětí z rodin z horších sociokenomických podmínek, situaci
ohrožených regionů a vše kontinuálně řešíte na různých úrovních celého
systému.
Stát
vymýšlí překážky, jak dětem zabránit ve vzdělání
V Česku
máme malou kapacitu středních škol s maturitou se všeobecným vzděláním.
Místo rozšíření kapacity se vytvořil systém jednotných přijímacích zkoušek,
jehož skutečným smyslem je zabránit někomu dosáhnout lepšího vzdělání nebo
vzdělání dle svého výběru. V ideálním systému bychom přijímačky
nepotřebovali. Český problém vyplývá i ze statistik, kdy ve
všeobecném vzdělání je
v Česku jen 30 procent žáků středních škol, evropský průměr je přes 50
procent. Děti chtějí všeobecné vzdělání tak jako kdekoliv v Evropě. Náš
stát jim místo toho nabídl testy a část dětí natlačí proti jejich vůli
i schopnostem na nematuritní obory nebo technické školy, kam děti
nechtějí.
To se nám
spojuje s další českou specialitou a tou je mezigenerační transfer
sociálních nerovností, kdy děti ze
znevýhodněných podmínek končí často na stejné úrovni jako rodiče. Vzdělání je
přitom v demokracii, která se zaklíná meritokracií, v podstatě
jedinou cestou, jak se má tato nespravedlnost daná narozením vyrovnat. Že tedy
i dítě s horším startovacím zázemím se může díky vzdělání posunout
výše. Do toho ale hází vidle, kromě segregace a zmíněné roztříštěnosti
kvality základních škol, jednotné přijímací zkoušky.
Pokud
vygenerují systém, ve kterém jsou zvýhodnění ti, jejichž rodiče mají motivaci
a současně peníze dětem zaplatit všechny dostupné přípravné kurzy, pak
jsou tyto děti v přijímacím řízení zvýhodněny před dětmi
s horším zázemím.
Jednotné přijímací zkoušky s doprovodným systémem přípravného grilu
dokážou zajistit také to, aby děti s „horšími“ schopnostmi přeskočily ty
řekněme šikovnější, jejichž rodiče ale nemají kapacitu jim se systémem pomoct
nebo je demotivují, aby to ani nezkoušely. V podstatě to vypadá jako
vzdělávací systém v trestanecké kolonii nebo v nějaké mutaci
feudalismu.
Situace
se pak liší v rámci regionů. Jednotné přijímací zkoušky jsou sice všude
stejné, ale rozdílná je kapacita středních škol. A tak děti v Praze
nebo Jihomoravském kraji čeká něco úplně jiného než
v krajích s větší nabídkou nebo nižším zájmem dětí, respektive jejich
rodičů.
Body za
VŠ vzdělání a daňové přiznání rodičů
Samostatnou
kapitolou v tomto bizarním systému selekce je
existence víceletých gymnázií. V ideálním systému by neexistovaly vůbec,
protože není důvod děti oddělovat. V Česku – částečně vlivem neodůvodněné
pověsti, strachem rodičů o vzdělání dětí, otázkou prestiže nebo kulhající
kvality druhého stupně základních škol, existuje touha části motivovaných
rodičů dostat děti na víceletá gymnázia.
Je to vlastně
první selekce dětí, které pocházejí ze vzdělaných rodin patřících obvykle
minimálně ke střední třídě. O školy pro mimořádně nadané děti nešlo možná
nikdy, určitě ne v posledních dekádách, kdy jsou to především školy dětí
mimořádně ambiciózních rodičů.
Ti
v systému Cermatu projevují své ambice tím, že jsou schopní a ochotní
obětovat čas a finanční prostředky za přípravu dětí na tato gymnázia. Bez
této přípravy se prakticky žádné sebevíce talentované dítě nemůže přes
přijímačky dostat.
Ve
skutečnosti nemáme bariéru oddělující talenty, ale oddělující schopnosti,
kapacity a vůli rodičů děti přes přijímačky protlačit. To korunují
zvláštní bodové bonusy víceletých gymnázií, kdy třeba oceňují docházku dětí do
kroužků. Vypadá to možná smysluplně, ale opět tak oceňují především sociální
a ekonomické zázemí rodičů. Klidně mohou dětem dávat plusové body za
vysokoškolské vzdělání rodičů nebo za předložené daňové přiznání.
Víceletá
gymnázia přitom reálně nenabízejí elitní
vzdělání. Z různých analýz vyplývá, že když se odfiltruje sociální zázemí
rodiny, pak se děti na víceletých gymnáziích posunují stejně
jako ti, kdo zůstali na základních školách. Celý benefit tak prakticky spočívá
jen v tom, že jsou spolu žáci z rodin, kde je motivují ke vzdělání.
Systém
výběru těchto dětí je náročný a selektivní.
Výslednou skupinu by možná šlo označit za elitní. Co ale chybí, jsou elitní
gymnázia, která by učila elitním způsobem. Protože ve skutečnosti se na většině
těchto škol učí zastarale, neinvenčně a otrocky, protože motivované děti
s dobrým zázemím to nějak vždycky zvládnou a kvanta náhodných
informací se nadrtí. Tím ale gymnázia nepomáhají dětem a už vůbec ne mimořádně
nadaným dětem, pro která měla být snad kdysi určena. Ty jsou ve vzdělávacím
systému podobně bezprizorní jako děti v segregovaných školách.
Za
uplynulou dekádu, kdy stát vymýšlí jednotné zkoušky, které mají řešit chybějící
kapacity gymnázií, už tyto kapacity mohly být dávno navýšeny. Dávno jsme se
mohli posunout v kvalitě základních škol. Celý ten systém jednotných
přijímaček je úplně zbytečný, deformuje vzdělávací proces
a o schopnostech dětí něco vystudovat nám neříká vůbec nic. Je to
vlastně největší úspěch průmyslové lobby, která zde aktivně brojila proti
všeobecnému vzdělání a tlačila děti na učňáky. Až zkrachuje, zbude nám jen
hromada absolventů s bezcenným výučním listem a další frustrovaná
generace, která se musela rok drtit na přijímačky na něco tak samozřejmého,
jako je střední škola s všeobecným vzděláním a maturitou. Nejsme
křižovatkou Evropy, ale její slepou cestou, polňačkou končící kdesi v křoví.
0 komentářů:
Okomentovat