Počet alternativních škol rok od roku roste. Dřív šlo převážně o školy základní, od loňského roku ale přibývají i ty střední. „Stát si uvědomil, že má obrovský průšvih, protože na střední školy se začaly ze základek přelévat populačně silné ročníky,“ říká Pavel Kraemer, zakladatel Institutu pro podporu inovativního vzdělávání a učitel.
Zdroj: Forbes 13. 3. 2024
Jaké možnosti dnes mají děti, které studovaly
alternativní základní školu a chtěly by ve stejném stylu pokračovat
i na střední?
Ještě před pěti lety byly možnosti pro tyto děti
a jejich rodiče značně omezené. V Česku bylo asi sedm waldorfských
lyceí, která u nás fungují více než patnáct let, a tu a tam
ojediněle střední školy jiných alternativních stylů. V posledních pěti
letech se ale daří otevírat nové ve větším množství, takže bych řekl, že
možnosti jsou celkem dobré.
Vznikly například dvě nové montessori střední školy – hodně
dlouho byla jedinou montessori střední školou gymnázium Duhovka v Praze.
Dále jsou u nás nově i dvě střední školy typu Summerhill, kde platí
princip, že děti nikdy nejsou nuceny k učení.
Čím to je, že se v posledních letech objevuje
tolik nových soukromých středních škol?
Dříve tomu bránily dlouhodobé záměry krajů i státu,
který explicitně říkal, že vznik nových středních škol nepodporuje. Možnost
otevřít vlastní střední školu byla prakticky zablokovaná.
Před rokem se ale bariéra definitivně prolomila, když si
stát uvědomil, že má ohromný průšvih: populačně silné ročníky se přelévají ze
základních na střední a ve státních školách je málo míst. Proto stát
logicky zareagoval tím, že téměř každou žádost o soukromou střední školu
povoluje. Soukromý sektor ho teď vlastně zachraňuje.
Jsou už tyto školy v každém kraji?
Prakticky ano. Nejchudší na alternativní střední školy je
asi Karlovarský a Ústecký kraj, kde je menší zájem, což souvisí
s menší vzdělaností. Založit soukromou střední školu je pořád hodně těžké
– dotyčný musí být hodně schopný finančně, politicky i organizačně.
Jak velký je obecně zájem o alternativní školy?
Obrovský, což je problém, protože třeba na jedno místo na
waldorfském lyceu je až pět zájemců. Zájem o tyto školy se zvyšuje
s povědomím ve společnosti a jejich nabídka bohužel vzniká pomaleji
než poptávka, i když jsme možná zemí s nejrychleji se rozvíjejícím
alternativním školstvím ve světě. Při své práci cestuji po Evropě
a Asii a jinou takovou zemi jsem v tomto směru nezažil.
Čím si to vysvětlujete?
Padesát procent úspěchu tvoří pozitivní přístup státu.
Strategie vzdělávání v Česku patří k nejliberálnějším v Evropě.
Z hlediska legislativy je tu pro alternativu široké pole působnosti.
Ministerstvu školství alternativa nevadí a neklade jí
překážky. Potíže nedělá ani školní inspekce, která alternativní školu většinou
hodnotí pozitivněji než průměrnou státní školu.
Druhou příčinou
úspěchu je nálada obyvatelstva. Česká mentalita je novým směrům ve vzdělávání
hodně otevřená. Je to i díky tomu, že jsme jedna z nejateističtějších
zemích v Evropě, a je tu proto málo tradicionalistů, kteří by to
brzdili.
To, že se jde proti
tradici, je vlastně i nejsilnější argument, který odpůrci
v konzervativních zemích proti alternativě používají. V tomhle směru
nám to vykořenění z tradic svědčí.
Jinde v Evropě ty
brzdy existují?
Například
v Řecku, kde jsou silně pravoslaví, tam je to téměř bez šance. Ve Francii
se na alternativní školství dívají jako na sektu a mnozí argumentují, že
by se to mělo zakázat. Nedávno tam byla zavřena větší část svobodných škol.
Totéž se děje na
Slovensku, kde tyto školy nepovolují, někdy dokonce natvrdo zakazují
a běží i štvavé kampaně. Jediná svobodná škola tam zrovna čeká, že ji
stát každým dnem zavře. Alarmující je, že ohromné množství dětí na Slovensku je
vedeno na domácím vzdělávání a přitom jsou vedeny pod alternativní českou
školou, aby unikly tamnímu vzdělávacímu systému.
U nás to klape
i proto, že alternativní školy a lidé kolem nich si mezi sebou
pomáhají, vyměňují si know-how, a to nejen v rámci jednoho systému.
I v tom jsme u nás opravdu unikátní. Ještě než se střední škola
spustí, tak jde její budoucí vedení například na praxi do jiné střední školy.
Ředitelé
a ředitelky se mezi sebou pravidelně setkávají – v Institutu
inovativního vzdělávání jsme před lety tato setkání začali organizovat. Před
dvěma lety jsme vystupovali na první konferenci alternativních středních škol,
která byla organizovaná studenty střední Scioškoly. Síťování škol hraje
v konečném výsledku obrovskou roli.
Zmiňoval jste obrovský
přetlak zájemců o studium na těchto školách. Co bývá hlavním kritériem pro
přijetí?
Rozhoduje jednak
nějaké minimum v matematice a češtině, ale hlavně pak osobnostní
profil a motivace. Když je dítě hodně motivované a dělá hodně věcí
samo od sebe, má velké plus.
Když jsem byl
v přijímací komisi, tak skoro čtvrtina dětí, které se hlásily na
waldorfské lyceum, už psala povídky, romány či básnické sbírky. Další děti
byly umělecky nadané, například jedna dívka už na základní škole zpívala
v Národním divadle. Nebo měly jiné koníčky a bylo vidět, že je to
baví dělat naplno.
Důležité je třeba
i to, že děti jsou ochotné být ve škole, která je všeobecně vzdělávací
a je v ní o třetinu více předmětů než na jiné státní škole. Děti
zkrátka musí mít silnou vnitřní motivaci. Vícekrát se nám stalo, že přišel
kluk, kterého tam poslali rodiče, vlastní motivace nebyla cítit. Takové děti
jsme tehdy nepřijímali.
Každá z těchto škol má navíc svůj profil a je
důležité, aby se dítěti líbil, aby s ním bylo kompatibilní. Třeba
waldorfské lyceum v Praze má vysoce položenou laťku z hlediska učení,
některé alternativní školy jsou více „na pohodu“. Když je dítě ochotné makat na
více frontách, je pro něj lyceum ideální volbou.
Sám mám na waldorfském lyceu staršího syna a dělají
toho opravdu hodně – tolik, že nemají čas ani na kroužky. Podobně to chodí
v Přírodní škole. Můj druhý syn si vybral z hlediska učení klasických
předmětů pohodovější školu, umělecké řemeslo ve waldorfském pojetí. Musí
dojíždět až do Příbrami, jinde v republice taková škola neexistuje.
Studium na soukromých školách není nejlevnější
záležitost. Co, když si rodič nemůže dovolit platit soukromé vzdělávání
po celou povinnou školní docházku? Je lepší zaplatit soukromou základní
školu, nebo si peníze nechat raději až na střední školu?
Existují základní školy, které se nenazývají alternativní
a kterých si na první pohled ani nevšimnete. Jejich výuka je ovšem velmi
progresivní a skvěle se chovají k malým dětem. Těch škol, které
bychom mohli označit za velmi dobré, je už hodně a často jsou
i státní.
Kromě toho existuje v Česku kolem desítky státních
waldorfských škol a velké množství montessori státních tříd, kde se
neplatí školné, ale jen malý příspěvek na nadstandardní aktivity. Takže pokud
rodiče nemají na to, aby dítě udržovali po celou školní docházku
v alternativním školství, tak bych asi doporučil si ty peníze nechat až na
střední školu, protože tam je výběr mezi státními školami opravdu malý,
v mnohých regionech žádný.
Na druhou stranu student střední školy může i celkem
daleko dojíždět. Na pražském waldorfském lyceu, kde jsem dříve učil, bylo
v jedné třídě šest dětí ze Slovenska. Tam dodnes žádné waldorfské lyceum
neexistuje.
Mohou děti přecházet z jednoho alternativního
modelu do druhého?
Ano a běžně se to děje, prostupnost je tam opravdu
dobrá. I když děti přejdou na tradiční střední školu, tak se jim většinou
daří dobře. Mnohdy se dostávají i na elitní školy klasického typu. Dříve
bylo alternativních středních škol málo, takže dětem vlastně ani nic jiného
nezbývalo.
Je to pro děti velký šok, když přejdou ze soukromé
školy na státní?
Problémem většinou není učivo, ale spíše emoční šok, který
po přestupu do klasického školství mnohdy zažívají. To, jak se s nimi
zachází, že se k nim často chovají jako k nesvéprávným jedincům.
Často jsem slyšel, jak o tom vyprávějí absolventi alternativních
základních škol.
V čem absolventi vynikají?
Zkušeností s absolventy alternativních středních škol
je zatím málo. Dlouhodobé zkušenosti máme jen u Přírodní školy
a u waldorfských lyceí, existujících přes patnáct let. Zkušenost
s přijímáním na vysoké školy je relativně průměrná. Absolventi nejsou
nijak výrazně horší než ti z klasických gymnázií, ale nejsou ani nijak
výrazně lepší.
Největší výhodou alternativních škol je ale to, že dokážou
dostat k maturitě nebo dovést k dobrým výsledků i děti, které by
v normálním systému tak daleko nedošly, protože by klasický gympl prostě
nezvládly. Jejich osobnost je s klasickým systémem učení prostě
nekompatibilní.
Alternativní střední
školy rozvíjejí celou osobnost dítěte. Dnes se tomu říká „klíčové kompetence
pro budoucnost“ – jde o sociální a osobnostní kompetence, schopnost
spolupracovat, empatii, týmovou spolupráci, schopnost poznat sám sebe, sám sebe
překonat nebo třeba i rozvoj pracovně-metodických kompetencí, tedy
schopnosti naplánovat si práci a zorganizovat ji.
Děti na alternativních
středních školách dostávají hodně samostatných úkolů nebo si je samy vymýšlejí,
zatímco na klasickém gymplu je více vedou učitelé. I na klasických
gymplech se dnes objeví projektová výuka, ale zatím je toho spíše poskrovnu.
Jak rodič pozná, že
jeho dítě není nebo by nemuselo být kompatibilní s klasickým systémem?
Dítě škola nebaví
a chodí do ní v lepším případě jen kvůli kamarádům. V horším se
necítí dobře ani sociálně, bývá terčem posměchu spolužáků nebo nedejbože
učitelů. To by se v dobře vedené škole mělo dít jen ojediněle a škola
by tyto věci měla aktivně a efektivně řešit.
Který
z alternativních směrů je nejlepší?
To se nedá říct.
V určitém smyslu ten waldorfský, protože je v teoretické rovině
nejpropracovanější do nejmenších detailů. To nemá žádný z jiných systémů.
Vše je ale o lidech. Důležité je, aby se v dané škole našli učitelé
a učitelky kompatibilní se zvoleným modelem. Viděl jsem naprosto skvělé
montessori i waldorfské školy – a viděl jsem i opak, kdy to byl
naprostý průšvih.
Co si nejvíc chválí
v alternativním systému samotné děti?
Nejčastěji skvělý
přístup učitelů. Jsou vděčné za to, že i když jim třeba něco nešlo, tak je
za to nikdo nesoudil. Mladí lidé na středních školách jsou rádi, že je učitelé
vnímají jako osobnosti, že jim rozumí, že se o ně zajímají.
Druhá věc je pak to
obrovské množství skvělých podnětů, ke kterým by se děti v klasické škole
nikdy nedostaly. Rády vzpomínají na zážitkové věci: výpravy, expedice, umělecké
týdny nebo třeba zajímavé projekty.
0 komentářů:
Okomentovat