Přijímají děti už od šesti měsíců věku, nejčastěji do nich chodí dvouleté, ale část dětí v nich zůstává až do začátku povinné školní docházky. Podle odborníků ale dětem v dětských skupinách může uniknout předškolní vzdělávání, které je důležité pro další studium i zařazení do společnosti. Volají proto po tom, aby pro dětské skupiny platila vzdělávací pravidla jako pro mateřské školy. V nové výzvě ministerstvo práce a sociálních věcí pro jejich rozvoj rozdělí až sedm miliard korun.
Zdroj: Deník.cz
22. 4. 2024
Dětské
skupiny primárně vznikají jako podpora pro rodiče, kteří se snaží
skloubit profesní a rodinný život. Premiér Petr Fiala (ODS) je
dokonce nedávno v odpovědích na dotazy občanů označil za jeden
z nástrojů podpory vlády pro mladou generaci, kterou jim chce dopomoci
k rozhodnutí založit rodinu. „Nedostatek mateřských škol řešíme možností
zakládat dětské skupiny,“ uvedl na sociální síti X.
Jenže podle
odborníků může být docházka do dětské
skupiny místo školky problematická. Upozornil na to Audit
vzdělávacího systému 2023, který provedlo informační centrum
o vzdělávání EDUin.
„Vzhledem
k tomu, že zatím neexistuje systém, který by kvalitu poskytované péče
v dětských skupinách monitoroval a vyhodnocoval, nemáme data
o tom, jak kvalitní péče se dětem navštěvujícím tento institut dostává.
Zároveň to prakticky znamená, že některé děti neprojdou předškolním
vzděláváním, což může především v případě dětí ohrožených sociálním
znevýhodněním sehrát negativní roli v jejich budoucí vzdělávací, ale
i profesní dráze,“ uvedli odborníci na vzdělávání v auditu.
Dětské
skupiny nespadají pod ministerstvo školství, protože
nejsou vzdělávací institucí. V evidenci je vede ministerstvo práce a
sociálních věcí. Podle údajů resortu
aktuálně v Česku funguje 1 722 skupin s platným oprávněním
a kapacitou 23 207 míst. Na začátku dubna resort začal přijímat
žádosti do nové výzvy operačního programu Zaměstnanost plus na
založení nových skupin, a dá se proto očekávat, že další skupiny znovu
vzniknou. Vyhrazeno je na to až sedm miliard korun z Evropského sociálního
fondu.
Nemají
vzdělávací charakter
Podle
předsedkyně Asociace provozovatelů dětských skupin Daniely Celerýnové
jsou v dětských skupinách nejvíce zastoupeny děti dvouleté a primárně pro
děti mladší tří let vznikají. „Většina dětí pak odchází do mateřských škol.
Starší děti zůstávají ve skupinách třeba v případech, že nemají
v bydlišti nebo poblíž dostupnou školku,“ přiblížila.
Roli může
hrát i rozhodnutí rodičů. Na nich pak ale zůstává, aby zhodnotili, zda
dítě dostává výchovu, kterou si představují a která je vhodná. Od roku
2021 platí novela zákona, která nařizuje, aby v každé dětské skupině
s dětmi staršími tří let působil jeden pedagog. Jak ale předškolní
vzdělávání má v dětské skupině vypadat, už zákon neříká.
„Dětské
skupiny vznikly primárně proto, aby rodiče mohli sladit
profesní a pracovní život. Nemají vzdělávací charakter, a ani se do této
role nestavíme. Jak to bude vypadat, záleží na zřizovateli skupiny. Bohužel si
to rodiče často neuvědomují, stejně jako fakt, že samotná účast v dětské
skupině neplní poslední povinný rok předškolní docházky,“ popsala Celerýnová.
Pro některé
rodiče je pak nepříjemným a zcela nečekaným překvapením například návštěva
sociálky nebo rovnou policie. I proto by sama asociace uvítala státem
řízenou metodiku. „Bylo by dobré, kdyby se v tomto ohledu pravidla pro
dětské skupiny i mateřské školy nějak sjednotily a dětské skupiny pro
předškolní vzdělávaní získaly osnovy. Důležité je to pak hlavně kvůli dětem,
které pocházejí ze sociálně slabších rodin,“ doplnila předsedkyně Asociace
provozovatelů dětských skupin.
0 komentářů:
Okomentovat