Martin Stříbrný: Nedostatek času je problém většiny učitelů. My máme řešení

sobota 20. dubna 2024 ·

Možná to znáte i Vy. Někde se dozvíte o nějaké nové metodě nebo aktivitě, kterou byste rádi použili v hodině. Nadchnete se pro ni, přemýšlíte, jak vše zapojit do hodiny, ale nakonec dojedete na to, že nemáte čas vše nachystat tak, aby to bylo podle Vašich představ. Ukazuje se, že v tom rozhodně nejste sami. Vždy když se bavím s dalšími kolegy učiteli, tak po nějaké době dojdeme k tomu, že máme stále nedostatek času.

 

Nedávno jsem si v různých učitelských skupinách na sociálních sítích udělal menší průzkum, ze kterého vyplynulo, že takový průměrný učitel matematiky stráví zhruba 20 hodin měsíčně přípravami různých pracovních listů, testů a dalších aktivit do hodin a zhruba stejnou dobu tráví jejich opravami. To je dohromady 40 hodin. Tedy celý jeden pracovní týden v měsíci tráví takový matikář mechanickou a opakující se prací.

 

Nevím jak Vám, ale mně to připadá jako docela velké plýtvání času učitele, který by se mohl věnovat mnohem přínosnějším aktivitám. Proto jsem vytvořil aplikaci VýukaNaWebu.cz, která dokáže řadu těchto aktivit zautomatizovat.

 

V současné době v ní najdete příklady z Matematiky od první třídy až po maturitu a také početní příklady z Fyziky a Finanční gramotnosti. Díky tomu, že se jedná o webovou aplikaci, tak ji můžete využívat na každém zařízení, kde je webový prohlížeč. Tedy na mobilech, tabletech i počítačích.

 

V dnešní době mají mobilní telefony už i žáci na prvním stupni a je dobré jim ukázat, že mobil není jen prostředek pro komunikaci s kamarády a hraní her, ale také nástroj, díky kterému se můžeme učit a získávat nové informace.

 

 

V čem je aplikace unikátní?

 

Aplikace obsahuje obrovské množství příkladů, protože se nejedná jen o nějakou databázi různých zadání, ale využívá unikátní systém pro generování příkladů, díky kterému má každý žák vždy své vlastní a unikátní zadání. Díky tomu může spouštět to samé cvičení stále znova a znova, tak dlouho dokud to bude třeba, a vždy bude obsahovat jiné příklady.

 

Při běžném spuštění se zobrazí všechny příklady najednou ve formě online pracovního listu a žák musí zapsat správné výsledky do nachystaných políček, ale aby to nebylo příliš jednotvárné, tak si mohou žáci to samé cvičení spustit i v dalších variantách, které je budou možná bavit více. K dispozici je: Výběr ze dvou/tří nebo čtyř variant, přiřazovačka, pexeso, správná volba, střílečka nebo šňůra, kde se příklady zobrazují po jednom tak dlouho, dokud žák nebude mít správně vyřešen předepsaný počet příkladů.

 

Naprosto zásadní funkce je také to, že můžete detailně sledovat postup žáků. Přímo v hodině se můžete podívat, kteří žáci pracují a kteří ne. A jakmile odešlou své zadání, tak ihned vidíte jejich výsledky a můžete na to okamžitě reagovat. Krom toho, že zjistíte hromadné statistiky, tak se můžete také podívat na každý jeden odeslaný příklad a v případě potřeby vše konzultovat s konkrétním žákem. Nemusíte řešit žádné printscreeny, na které vždy někdo zapomene.

 

A největší síla této platformy je v tom, že ji můžete využívat, i když nemáte mobilní telefony, tablety nebo počítače přímo v hodině. Z každého cvičení je totiž možné vytvořit papírové pracovní listy nebo testy a také další aktivity do hodin jako jsou trimina, pexesa, běhací kvízy a další. Díky tomu to není jen nějaká aplikace, kterou použijete jednou za měsíc pro zpestření, ale je to pomocník, který můžete využívat prakticky každý den.

 

 

Aplikaci využijete online i offline

 

V případě, že využíváte aplikaci online, tak Vám ušetří spoustu času nejen na přípravách, ale také na opravách, protože se všechna cvičení opravují sama. A to i ta, u kterých byste to možná nečekali. Jako jsou například mnohočleny a výrazy, osové a středové souměrnosti, příklady v kartézské soustavě souřadnic (body, přímky a grafy funkcí) a další. Navíc to nejsou jen příklady typu, že vybíráte správnou možnost z nabízených variant, ale musíte výsledek skutečně zapsat či naklikat tak, aby bylo splněno zadání. Pro žáky je zase velkým benefitem to, že vidí své výsledky okamžitě a nemusí čekat, až jim je někdo opraví.

 

V případě, že aplikaci využíváte offiline, tak u každého pracovního listu nebo testu najdete i výsledky, které si můžete vytisknout a když jej dáte žákům k dispozici, tak si mohou vše opravit sami. Navíc nemusíte příklady dlouze vymýšlet ani vytvářet. Třeba takový zápis exponentů, indexů, zlomků, kombinačního čísla, různých druhů závorek nebo třeba jen krát jako tečka uprostřed řádku umí někdy docela potrápit. Při generování papírových pracovních listů a testů je navíc k dispozici i jednoduchý editor, ve kterém můžete vygenerované zadání ještě dodatečně upravit. Některé příklady můžete smazat, jiné nahradit nebo třeba do zadání něco dopsat či odmazat. Nakonec vše jedním tlačítkem vytisknete.

 

Nechci Vám tvrdit, že už nikdy nebudete muset nic vytvářet nebo opravovat, ale pokud budete aplikaci aktivně využívat, tak můžete ušetřit možná až polovinu času, který teď věnujete přípravám a opravám různých pracovních listů a testů. Což mohou být třeba celé dva pracovní dny měsíčně, které můžete věnovat mnohem důležitějším aktivitám.

 

Aplikace je určena základním a středním školám, ale mohou si ji pořídit i samotní učitelé nebo třeba rodiče deváťáků a maturantů, aby mohly jejich děti efektivně trénovat na testy. Aplikace samotná je určena k procvičování nejrůznějších příkladů od první třídy až po maturitu, ale u každého tématu najdete i odkazy na videa a další externí zdroje, které mohou Vaši žáci využít pro samostudium. Tyto zdroje byste si mohli najít i Vy sami, ale i zde šetříme Váš čas tím, že jsme je našli za Vás.

 

 

A to stále není vše

 

Nejste odkázáni jen na výchozí strukturu cvičení, která dost možná neodpovídá Vašim tematickým plánům, ale můžete si vytvářet své vlastní kurzy, kde si vše uspořádáte podle svých představ a Vaši žáci budou mít vždy perfektní přehled o tom, co už jste probrali, a velice snadno najdou cvičení, která si mají procvičit. A dokonce si můžete vytvářet i svá vlastní cvičení.

 

V aplikaci najdete i praktické vychytávky, jako je například nástroj pro vytváření skupinek žáků podle předchozích výsledků. Nástroj pro vyvolávání žáků, který si pamatuje předchozí výsledky a losuje žáky podle toho, kdo je právě na řadě. Jednoduché miniaplikace jako jsou hodiny nebo stopky, které jen promítnete na tabuli při písemkách nebo jiných časově omezených aktivitách a plánujeme i další.

Představte si třeba takový Kahoot, kde nemusíte příklady manuálně zadávat, ale budou automaticky vygenerovány. A všichni žáci budou pracovat vždy pod svým účtem, takže už nebudete muset řešit žádné přezdívky. Přesně to je něco, na čem momentálně pracujeme.

 

Samozřejmě neustále přidáváme nová cvičení a v plánu jsou také nové funkce, které Vám Vaši práci usnadní ještě více. Jdeme s dobou, takže jen co to bude možné, tak chceme veškerou strukturu cvičeni upravit podle nového RVP tak, abyste s tím už Vy neměli žádné starosti.

 

Našim cílem je abyste měli vše, co potřebujete ke své práci na jednom místě.

 

 

Kam dál?

 

Věřím tomu, že když osvobodíme učitele z bludného kruhu nedostatku času, tak tím můžeme doopravdy zlepšit vzdělávání v České republice.

 

Navštivte naše webové stránky, kde se dozvíte více informací nebo se můžete přihlásit na webinář zdarma, kde se dozvíte, jak aplikaci využívat ve své praxi.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger