Markéta Hronová, Michaela Ryšavá: Ministerstvo připravuje „gymnázium pro trojkaře“. První žáci by ho mohli vyzkoušet už příští rok

pátek 24. května 2024 ·

Budoucnost je ve všeobecném vzdělávání. Na tom se shodují mezinárodní studie i odborníci zabývající se školstvím. Jenže řada kritiků namítala, že ne všichni žáci mají na to vystudovat gymnázium, a kdyby přestala být výběrová, klesla by jejich úroveň. Ministerstvo školství proto připravuje nový obor pro lycea, který by plnil úlohu všeobecně vzdělávací školy, ale nebyl by výběrový a výuka by neměla být tak náročná.

 

Zdroj: Hospodářské noviny 17. 5. 2024

 

O podpoře lyceí dlouhodobě mluví ministr školství Mikuláš Bek (STAN). Už při svém nástupu zmiňoval, že gymnázia by měla zůstat výběrová a že je nutné přinést jejich lehčí variantu pro „horší“ studenty. Už dnes existují lycea zaměřená třeba pedagogicky, technicky nebo ekonomicky.

 

Nyní chce ministerstvo školství připravit i nový obor – všeobecné lyceum. „V pondělí zahájíme práce na rámcovém vzdělávacím programu, který by popsal jeho náplň,“ potvrdil HN náměstek ministra školství Jiří Nantl (ODS). Po podzimních krajských volbách by rád oslovil nově zvolené vedení, aby zvážilo otevření takového středoškolského oboru už v následujícím školním roce. „Alespoň formou pokusného ověřování,“ upřesnil Nantl. 

 

Bek podporuje všeobecné vzdělávání i s ohledem na názor expertů, že pro absolventy bude výhodou hlavně kvůli rychle se měnícímu trhu práce – počítá se s tím, že nastupující generace se bude muset během svého života několikrát rekvalifikovat. Už nyní jen polovina absolventů učňovských škol pracuje v oboru, který vystudovali.

 

Úřad proto v Dlouhodobém záměru vzdělávání pro roky 2023–2027 umožnil, aby kraje mohly nabízet až 50 procent oborů všeobecně vzdělávacích. Ne všechny samosprávy ale této možnosti využívají. 

 

Jedním z důvodů je i obava, že s rozšířením gymnázií se sníží jejich úroveň. „Už dnes je těžší se dostat třeba na Obchodní akademii v Berouně než na některá středočeská gymnázia,“ říká například radní pro školství Středočeského kraje Milan Vácha (STAN). Na jedno z nich se podle radního dostal i žák s 21 body ze sta.

 

To by mohl vyřešit právě nový obor všeobecné lyceum. Nantl počítá s tím, že by žáci buď mohli pokračovat na vysokou školu, nebo si v průběhu studia dodělat kvalifikaci v oboru, který si sami vyberou. Dnes si mohou kvalifikaci dodělat až dospělí po absolvování školy, v jejím průběhu získat dílčí kvalifikaci nelze. Právě to by se mělo změnit.

 

Podle Nantla by z učňovských škol mohla vzniknout takzvaná centra vzdělanosti, kde se budou společně vzdělávat mladí i dospělí, kteří si dodatečně dodělávají nějakou specializaci. A podle vzdělávacích expertů to je krok správným směrem.

 

Nový obor by mohl také vyřešit tradičně vysokou poptávku po gymnáziích. A to zejména v Praze, Středočeském či Jihomoravském kraji. Například v Praze se letos v prvním kole dostalo na čtyřletá gymnázia jen něco přes polovinu přihlášených. Podle expertů plní gymnázia spíš hlad po prestižním vzdělávání. Lycea by mohla být pro ty, kteří chtějí všeobecné vzdělání, ale na prestiži jim nezáleží.


„Snažíme se zuby nehty vymyslet školu, která nerozčílí ambiciózní rodiče, kteří si zakládají na tom, že jejich dítě chodí na gymnázium. Pro ty, kteří chtějí všeobecně vzdělávací školu, i stejně kvalitní, by mohlo být právě všeobecné lyceum,“ uvedl analytik výzkumné organizace PAQ Research Jan Zeman. V současné chvíli podle něj tuto úlohu plní třeba lycea ekonomická či pedagogická. „Je otázka, jestli bychom neměli víc investovat do jejich větší propagace mezi uchazeči, než nabídneme něco nového,“ říká.

 

Všeobecná lycea by po vzoru zahraničních škol nabízela v prvních dvou letech všeobecné vzdělání, ve vyšších ročnících by si studenti mohli zaměření volit podle svých zájmů, schopností a motivace. Někteří školáci by si tak podle Beka mohli vybrat například technický modul, ekonomicko-společenské zaměření nebo profesní modul, který bude odpovídat tradiční průmyslové škole či učebnímu oboru.


Podle Zemana ale hrozí, že po všeobecném lyceu poptávka nebude. „Záleží na tom, jaké bude zakončení školy a jestli by žáci měli zájem o obor, který by byl vlastně přípravou na řemeslo,“ obává se. 

 

Sám ministr v minulosti potvrdil, že by lycea měla vznikat na místě dnešních učňovských oborů. „Ve všech krajích máme studijní nebo učební obory, o které není dostatečný zájem, a musíme vést debatu o tom, jak tyto kapacity lépe využít,“ uvedl Bek.


Podle některých expertů ale bude problém sehnat například pro technická lycea učitele. Už dnes totiž školy naráží při snaze sehnat matikáře, fyzikáře či chemiky. „To je ale evergreen, tito pedagogové nebudou chybět jen pro lycea, ale i pro gymnázia a jiné střední školy,“ uvedl již dříve ředitel Smíchovské střední průmyslové školy Radko Sáblík.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger