Část výuky ve škole, část během týdne doma. Tři roky se různé modely kombinované výuky ve školách testovaly, teď by se měly dostat i do zákona. Spíše se ale počítá s jejich zapojením na středních školách.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
3. 7. 2024
Covid
s sebou přinesl hodně špatného. Najdou se ale i pozitivní důsledky.
Třeba že se prvky výuky na dálku dají zapojit do běžného fungování škol.
S tím počítá nově Ministerstvo školství.
„Některé
věci, které byly zavedeny nouzově za covidu, se dají systémově využít pro
zefektivnění a zlepšení vzdělávání,“ je přesvědčený náměstek ministra
školství Jiří Nantl (ODS).
Ostatně
není to úplně výstřel naslepo. Od února 2021 se pilotují různé formáty
dálkové výuky na desítkách škol. Ke konci loňského roku jich bylo zapojených
v pilotáži 65.
A to od
modelu jednoho projektového dne mimo školu měsíčně, kombinované výuky pro
dlouhodobě nemocné žáky, přes dálkovou výuku jednou týdně až po tři týdny výuky
doma a týdenní prezenční vzdělávání.
Na střední
školy
Ministerstvo
školství má ale už teď jasno, že kombinovanou výuku by nejraději vidělo na
středních školách.
„V
základních školách asi kombinovaná výuka nebude mainstream, ani to není náš
cíl. Vidíme v tom ale důležitý prostor pro modernizaci a třeba
i propojování výuky mezi středními školami v regionech formou
distančních přístupů,“ dodává Nantl.
Zatím ještě
nejsou jasné konkrétní podmínky pro kombinovanou výuku. Tedy ani kolik hodin
budou smět školy maximálně odučit mimo třídy a další školní pracoviště. Na
přesné znění vyhlášky se čeká.
„Limit se
bude lišit pro jednotlivé stupně vzdělávání. Nepochybně na středních školách
bude významně vyšší než na základních,“ popisuje Nantl. „Předpokládáme, že
u středních škol bude možný rozsah třeba 20 procent.“
U středních
škol tedy ministerstvo plánuje, že by kombinovaná výuka mohla přinést systémové
zlepšení výuky. V případě základních škol by to měla být spíš možnost pro
alternativní nebo experimentální směry.
Které školy
se vejdou?
Takovým
příkladem je Expediční základní ScioŠkola, kde se děti tři týdny učí
z domova a čtvrtý týden vyráží společně na výuku do terénu.
„Z
informací, které máme od zástupců ministerstva, vycházelo, že poměr by měl být
nastaven 50 na 50,“ říká Michal Švarný z vedení školy, co dosud
vyplývalo z diskuzí s ministerstvem.
V expediční
škole tedy doufají, že se vejdou do nového legislativního návrhu, protože se
jim koncept osvědčil. Mimochodem česká legislativa je velmi benevolentní
ohledně domácího vzdělávání – v tomto formátu žáci expediční školy
v roce 2020 začínali.
„Máme za
sebou čtvrtý rok a jsme přesvědčeni o tom, že pro určitou skupinu
dětí jde o model výuky, který jim naprosto vyhovuje,“ vysvětluje ředitelka
školy Martina Lichtenbergová.
„Máme žáky,
kteří jsou sportovně založení a odpoledne se potřebují věnovat sportu.
Zároveň jde třeba o alternativu pro rodiny, které v okolí nemají
jinou než státní školu, nebo přichází z malotřídek, případně domácího nebo
komunitního vzdělávání, protože druhý stupeň už jejich školy nenabízí nebo si
rodiče na výuku sami nevěří,“ dodává ředitelka.
Že dává
kombinovaná výuka smysl, se ukázalo Ministerstvu školství už loni
v průběžné zprávě z pilotáže. Pokud se podíváme na konkrétní skupiny
žáků, tak kromě třeba zmíněných sportovců, se školám osvědčila kombinovaná
výuka u dlouhodobě nemocných dětí nebo těch, které pobývají třeba část
roku v zahraničí.
Nepřekvapivě
se jako nejvhodnější ukázalo školám zařazeným do pilotáže pro distanční výuku
opakování a procvičování látky a individuální konzultace. Největším
rizikem jsou naopak podle zapojených škol nevyhovující podmínky
v některých rodinách a nedostatečná vnitřní motivace žáků. Pak nemusí
výuka na dálku fungovat.
0 komentářů:
Okomentovat