Hnutí intuitivní pedagogiky vzniklo už před čtyřmi desítkami let ve Švédsku. Učitelé v jedné waldorfské škole ve Švédsku začali usilovat o to, aby se jejich žáci stali vnitřně svobodnými – k čemuž potřebovali mít i takové učitele. Z této komunity pochází i Johan Ahlbom, který se po pětatřiceti letech učitelské praxe stal lektorem a přednáší tzv. intuitivní pedagogiku. Učí je zejména umění hrát si.
Zdroj: Magazín Eduzín 18. 6. 2024
V Brně jste vedl seminář o kreativitě. Jak chápete tento pojem, který mnozí lidé interpretují poněkud nejasně a abstraktně?
Je to myšlení s co nejmenšími
předsudky, aniž by se člověk úplně vzdálil do říše fantazie. Kreativita nemá
mnoho společného s vysokou inteligencí, spíše se jedná o přístup k výzvám s
čerstvostí dětské hry. Proto by se dospělí měli znovu učit hrát a improvizovat.
Jaký vliv může mít volná hra na
probuzení kreativity v raném dětství?
Volná hra – a téměř veškeré hraní a
veškerý pohyb – pomáhá dětem rozvíjet jejich mozek. Když dospělí vkládají své
omezené a často předsudečné představy o vědění a učení do pravidel a regulací
pro dětskou hru, ničí tím radost z experimentování a chybování. Pedagogika by
měla být spíš uměním, nikoli souborem pravidel či metod.
Co se stane, když necháme děti volně si hrát?
Rozvíjejí odvahu dělat chyby a učit se z nich. Učí se
odpovědnosti za své činy a pokud příliš nezasahujeme, prohlubují se jejich
sociální dovednosti a mnoho hloupého soutěživého chování mizí. Když do dětské
volné hry přidávám nějaký cíl nebo záměr, vlastně mu sděluji, že to, co dělá,
není dostatečné. Když se dívám na děti, jak si hrají, neměl bych se to snažit
hodnotit, stačí jen pozorovat. A nevkládat do her naše záměry a soutěživost.
Kde je věková hranice, kdy začít řízeně propojovat
volnou hru se školními znalostmi? A existuje vůbec taková hranice?
Taková hranice neexistuje. Nezodpovědní dospělí mohou zničit
proces učení, zatímco citliví, moudří dospělí mohou v pozitivním směru vést hrající
si děti v jakémkoli věku.
Jak konkrétně používáte hru při
výuce dětí, například u teenagerů?
Snažím se vymýšlet hry, které nejsou
soutěživé. Procvičuji s nimi fyzické dovednosti, které mohou použít například k
pochopení svého těla, rovnováhy, reakce, rytmu a přesnosti.
Na druhou stranu, co může způsobit
přílišný dril ve výuce?
Obecně dril ve výuce slouží k tomu,
aby studenti získali dobré známky u zkoušek. To není učení, to je trénink. V
nejhorším případě může dětem všech věkových kategorií otrávit učení.
I když máme před sebou mimořádně
nadané děti, neměli bychom podléhat představě, že z nich drilem vycvičíme
„zázračné“ děti, i když je učení pro ně velmi snadné. Každý zázrak má ale i
svou cenu. Za každý zázrak zaplatíme, řečeno s J. K. Rowlingovou. A když
zacházíme s drilem, tu cenu zaplatí děti, ne učitelé. Vždy když najdeme
něco, co tyto děti velmi baví, v čem se rychle zlepšují, a přejdeme
k drilu, neděláme to tak úplně pro děti, ale spíš pro sebe a zároveň vůbec
nebereme v potaz, co to pro ně může znamenat o patnáct, nebo i třicet let
později, jak se to pak projeví.
My si myslíme, že víme, jaká
budoucnost nás čeká. Víme o ní ale velmi málo. Když tedy vytváříme vzdělávací
obsah pro budoucnost, kterou si nějak představujeme, jednáme pro dobro v nějaké
neznámé budoucnosti. To může znít dobře, ale ve skutečnosti to také může být
úplná pohroma.
Jak by tedy mohla vypadat výuka
podle intuitivní pedagogiky, která zároveň splňuje požadavky kladené na obsah
vzdělávání ?
Pokud je kurikulum založené na
vývoji a schopnostech dítěte, je vše v pořádku, ale bohužel to tak velmi často
nebývá. Každopádně se dost věcí dá vyřešit, pokud se učitelé ve škole, ač jsou
z různých oborů a učí různé věkové skupiny, setkávají a diskutují o svých
pozorováních a zkušenostech denně anebo alespoň jednou týdně. A i věci, které
se musíte naučit nazpaměť, jako jsou slovíčka v cizím jazyce, se dají učit hrou
– tleskáním, zpíváním.
Jak čelit strachům, které jsou ve
škole často přítomné, například strachu z neúspěchu?
Povzbuzováním k experimentům, hraní
a tím k dělání chyb, aniž by učitelé dětem hrozili zbytečnými slovy jako „nikdy
nic nedokážeš, pokud se tohle nenaučíš“. Se staršími dětmi můžete například
mluvit o tom, jak hodně se lidstvo naučilo z chyb alchymistů při jejich snaze
vyrábět zlato.
Může se člověk rozvíjet hrou i v
pozdějším věku? Může to být cesta pro učitele, aby dokázali děti nechat hrát,
aby mohli pochopit, co potřebují?
Absolutně, to je jeden z
nejdůležitějších způsobů, jak se učitel může rozvíjet.
Jaké jsou podle vás nejzákladnější
dovednosti moderního učitele?
Schopnost „číst“ dítě a přizpůsobit
své jednání, aby dítěti poskytlo co nejvíce odvahy a síly. Jak pro jejich
vnitřní, tak fyzický rozvoj. A také bych nikdy nechtěl vychovávat děti, aby
byly dobrými občany společnosti přesně podle mé představy. Usiluji o to, aby
byly natolik svobodné, že budou chtít změnit společnost. Ale učitel nemůže
předjímat jak. O tom nemá ani potuchy. Vždyť svět, který učitel utvářel, není
ten, v němž by měly žít naše děti. Učitel by měl být prostě rád, když jeho žáci
získají odvahu a svobodu, aby uskutečnily změnu.
Intuitivní pedagogové říkají, že
děti nikdy nedělají nic špatně. Ale může být každý učitel tak pozitivním
vzorem, že se děti vyhnou slepým uličkám?
Děti samozřejmě občas dělají chyby,
ale když vyjadřují pocity nebo reakce, téměř nikdy to není špatné, protože
neznají koncept manipulace. Samozřejmě občas lžou, ale jako dospělý byste měli
vědět, kdy a proč to dělají, a podle toho reagovat. To, co říkáme, je přesněji
„děti se nikdy nemýlí“, a to je něco jiného a je to více způsob myšlení o
dítěti než posuzování jejich činů.
Když za vámi přijde dítě s problémem
a vy mu chcete pomoci, jak důležitý je čas? Musíte vždy reagovat okamžitě? A
věříte vždy, že rozhodnete správně?
Čas je zásadní, ale ne vždy. Někdy
stačí ukázat, že jste slyšeli a uznali jejich „problém“. Odpovědět nebo si o
tom promluvit může být lepší až po nějaké době. Často mohou sami vyřešit věci
jen tím, že vědí, že vy víte. A nakonec, pokud nereaguji správně, musím se z
toho poučit a snažit se pochopit své činy a kde jsem mýlil, kde jsem o té věci
přemýšlel nesprávným způsobem.
Zkusím to ilustrovat na malé scénce
z rodinného života. Když za vámi přijde váš potomek, že se s ní nebo
s ním rozešel jejich přítel či přítelkyně a jako rodič ho začnete utěšovat
a říkat mu, že za pár dnů přece potká někoho, s kým mu bude také úplně
skvěle, říkáte mu tím, že jeho pocity jsou špatně. Aplikujeme tím jaksi
průmyslový přístup k věci, ale tady se jedná o emoce. Měli bychom spíš
říct, že nás to mrzí a vzpomenout si na to, jak jsme se v podobné situaci
cítili a vyprávět jim to.
_____________________
Johan Ahlbom
pracuje jako učitel ve waldorfských školách již pětatřicet let. Předtím se stal
leteckým instruktorem a měl vlastní leteckou školu v Kalifornii. Nemá žádné
formální univerzitní vzdělání. Působil ve Švédsku a Norsku, kde například
založil a vedl waldorfskou školu v Bergenu. Od roku 2015 je lektorem
intuitivní pedagogiky na mnoha místech v Evropě, včetně Běloruska,
Islandu, České republiky, Slovenska a Norska.
0 komentářů:
Okomentovat