Už dva roky Česko řeší, jak by měly vypadat nové osnovy, podle nichž se budou děti učit na základních školách. Nejvyhrocenější debaty se odehrávají kolem výuky cizích jazyků. Výuka druhého jazyka by už totiž neměla být povinná. To se ale nelíbí některým zemím – zejména sousednímu Německu.
Zdroj: Hospodářské noviny 22. 7. 2024
Několik
velvyslanců se proto uplynulý týden snažilo přesvědčit ministra školství
Mikuláše Beka (STAN), že znalost dalšího jazyka bude studentům chybět. A
slibují, že jsou ochotni s výukou pomoci, a to i finančně.
Druhý jazyk
je v Česku povinný nejpozději od osmé třídy. Jenže podle některých odborníků na
jeho výuku školy nemají kapacity, výsledky
jsou mizerné a náklady se nerovnají výsledkům. Proto by podle
návrhu nové
podoby vzdělávaní zůstal druhý jazyk jako dobrovolný. Jenže
to se nelíbí některým sousedním zemím, zejména Německu. Je to právě němčina,
jež bývá nejčastěji oním druhým jazykem.
Debaty o
možném zrušení druhého jazyka se bez jasného konce vedou už dva roky. Nyní se
do nich už podruhé vložili i velvyslanci čtyř evropských zemí. Ti už před
dvěma lety po prvním představení návrhu napsali na ministerstvo dopis, v
němž vyjádřili
nesouhlas s navrhovanou změnou. Podle nich takový nápad vysílá lidem
signál, že druhý jazyk je zbytečný.
„V
globalizovaném a konkurenčním světě je znalost několika jazyků
nezpochybnitelnou výhodou. Umět anglicky je zajisté nezbytné, ale nestačí to,“
napsali tehdy ministerstvu velvyslanci Německa, Španělska, Francie,
Itálie.
A
uplynulý týden přišli za „záchranu“ druhých jazyků orodovat k samotnému
Bekovi. Podle informací HN schůzka dopadla částečně podle jejich očekávání.
Ministr přislíbil, že povinnost učit se druhý jazyk v Česku zůstane.
Velvyslanci
nechtěli příliš o průběhu schůzky informovat, zopakovali prý ale ministrovi,
proč je například udržení němčiny tak podstatné. „Podle našeho názoru je mnohojazyčnost
důležitým předpokladem úspěchu Evropské unie. Objem zahraničního
obchodu mezi Českou republikou a Německem je značný – ve výši 113 miliard
eur,“ připomněla vedoucí tiskového oddělení německé ambasády v Praze Anne
Glummová.
Dodala, že
velvyslanectví je připravené pomoci jak se vzděláváním českých pedagogů, kteří
němčinu učí, tak s tím, aby výuka byla pro studenty přínosnější. „Problémy ve
výuce jsou, víme o nich, nepopíráme je. Výuka není přizpůsobena cíli, který
bychom měli u druhého jazyka sledovat – úplně chybí informace o reáliích dané
země,“ líčí ředitel Česko-německého fondu budoucnosti Tomáš Jelínek.
„Ale podle
nás není řešením je zrušit, ale zlepšit. Tady můžeme my všichni pomoci,“ říká
Jelínek. Na mysli má nejen financování výměnných pobytů nebo rodilých mluvčích,
kteří by s výukou pomáhali, ale i zmíněné vzdělávání pedagogů.
Ohrožená
ruština
Ministerstvo
tvrdí, že zatím definitivně nerozhodlo. Chce ale prý zajistit, aby děti měly
návaznost ve výuce při přestupu ze základní školy na střední. Zkrátka aby se
nestávalo, že se na základce učí francouzštinu a na střední je v nabídce jen
španělština.
„V tomto
směru bude potřeba nabídku cizích jazyků upravit tak, aby návaznost byla pro
školy realizovatelná. Mezi jazyky, které by školy měly povinně nabízet,
patří němčina či francouzština,“ říká mluvčí ministerstva školství Tereza
Fojtová.
Tím by se
vyřešil i další požadavek ministra Beka, tedy zrušení ruštiny. Několikrát v
rozhovorech upozorňoval, že mu přijde zvláštní, aby
se na některých školách nabízela jako druhý povinný jazyk. Podle informací
HN jeho kroky směřují k tomu, aby tento jazyk už v budoucnu rozhodně povinný
nebyl.
Neopakujme
chyby Slovenska
I když
ministr dal velvyslancům příslib, vše ještě může dopadnout jinak, obávají se
jazykovědci. Zrušení povinnosti podle nich povede k tomu, že druhý jazyk na
většině škol úplně skončí. „Studie ze Slovenska, kde
také zrušili povinnost druhého jazyka, ukázala, že rok po zavedení reformy
se druhý jazyk nevyučoval na 16 procentech škol. Jednalo se hlavně o malé školy
na venkově, kde rodiče nemají možnost zánik výuky kompenzovat,“
upozorňuje Olga Nádvorníková, propagátorka výuky cizích jazyků a
předsedkyně sdružení vysokoškolských učitelů francouzštiny – Gallica.
Podle ní
podobná situace nastane i v Česku, a to zejména na malých školách. „Dojde
k dalšímu otevírání nůžek mezi malými obcemi a velkými městy. Druhý jazyk budou
umět jen děti
motivovaných rodičů a úspěch by neměl záležet na podpoře rodiny,“ říká
Nádvorníková. Nesouhlasí ani s tím, aby ministerstvo diktovalo, kdo má jaké
jazyky nabízet, školy by měly mít právo si podle ní vybrat.
Podle
posledních zjištění Evropské informační sítě Eurydice se ve většině evropských
zemí musí všichni žáci začít učit druhý cizí jazyk před skončením povinné
školní docházky. Ovšem třeba v Maďarsku nebo na Slovensku přešli v minulých
letech z povinné výuky na nepovinnou, opačným směrem pak šli v Itálii, Dánsku
nebo na Maltě.
1 komentářů:
Neskutečná drzost. Očividně jsou zvyklí, že Češi jsou poslušní a vždy v předklonu.
Okomentovat