Bohumila Čiháková: Dítě musí zažít i frustrace. Trénuje tím odolnost vůči stresu, říká Šárka Miková

úterý 6. srpna 2024 ·

Moje dítě je rozbité. Neposlouchá, odmlouvá, nerespektuje pravidla a je úplně jiné, než bychom si přáli, stěžují si mnozí rodiče. Ke vzájemnému respektu a pochopení by přitom stačilo znát vlastní typ osobnosti a pak se zaměřit na typ osobnosti dítěte. „Rodičům to pomůže chápat rozdíly, zefektivnit výchovu, ale také se cítit lépe skrze naplňování vlastních potřeb a předcházet chronickému stresu,“ vysvětluje v rozhovoru psycholožka Šárka Miková.

 

Zdroj: Deník.cz 31. 7. 2024

 

Rodiče velmi často do výchovy svých dětí přenášejí utkvělou představu, že by dítě mělo být stejné jako oni. Proč to dělají?

 

Protože si neuvědomují, že „nejsme stejní“. I když víme, že každý je jedinečný, stejně podvědomě předpokládáme, že to, co vyhovuje nám, potřebují také druzí. Na své dítě se díváme optikou své osobnosti a děláme to, co by vyhovovalo nám. Většina lidí také neví, že rozdíly mezi lidmi nezpůsobuje jen výchova, ale především vrozená složka naší osobnosti. Rodičům to dochází, jakmile mají více dětí. Vychovávají je stejně, ale ony se projevují jinak. Rozdíly mezi kluky a holčičkami nebo prvorozeným a benjamínkem jim přitom nedávají uspokojivé odpovědi na otázku, proč se děti v jedné rodině od sebe tolik liší.

 

Mnohdy skrze ně naplňují i vlastní nesplněné cíle a touhy a určují jim jejich směr, čímž potlačují jejich vlastní touhy.

 

A většinou si také neuvědomují, že prostřednictvím dítěte léčí svou vlastní narušenou sebehodnotu. Myslí si, že dělají pro své dítě to nejlepší, ale vůbec nevědí, jaké dítě mají a co skutečně potřebuje. Jaké jsou jeho vrozené potřeby, pro co má přirozené vlohy a jaké silné stránky je u něj důležité podporovat.

 

A naruší mu tak jeho vrozenou složku osobnosti.

 

Přesně tak. Narušená sebehodnota pak mívá dva póly. Buď se dítě ve výchově podvolilo očekávání rodičů, potlačilo své potřeby a je si tedy samo sebou nejisté. Neví, o jaké silné stránky se může opřít, protože ty jeho přirozené mu rodiče neumožnili rozvinout. Podceňuje se, nevěří si, říká o sobě, že je hloupé apod. Může být taky příliš závislé na autoritě a mínění druhých.

 

A ten druhý pól?

 

Některé děti pak projevují narušenou sebehodnotu spíš opozicí a vzdorem, projevují překompenzované sebevědomí, dokazují sobě i okolí, že jsou dost dobří v riskantních aktivitách nebo se snažit mít nad ostatními moc, ovládat je, protože ti pak nemohou odhalit jeho slabost a vnitřní nejistotu. Možná vás napadá, že to má blízko k šikaně – ano, jak oběť, tak agresor šikany může být dítě s narušenou sebehodnotou.

 

Týká se některý z popsaných pólů i vašeho dětství?

 

Rodiče mě rozhodně milovali, ale vůbec mi nerozuměli. Dělali to nejlepší, co uměli, ale narodilo se jim dítě naprosto jiného typu osobnosti. Moji rodiče byli hodně v realitě ukotvení, zaměření na praktický život, zatímco já jsem typ, který ve všem hledá hlubší smysl a jde za nějakým ideálem. Táta mě trestal za dvojky v písance a máma nutila udržovat dokonalý pořádek ve skříni. Já snila o tom, že budu herečka, máma mi říkala, ať přestanu fantazírovat a dělám něco pořádného. Třeba jdu vyplít záhon a obrat rybíz. Stal se ze mě člověk závislý na autoritě, což pak mělo negativní dopad na partnerský vztah. Skutečně přijatá a pochopená jsem se cítila až manželovou maminkou, která je stejný typ jako já.

 

Takže láska rodičů nestačí.

 

Ne, protože i milované dítě může vyrůstat s narušenou sebehodnotou. Jako rodiče bychom se měli snažit dítě nejen milovat, ale také vytvářet prostředí, ve kterém může rozvíjet svou vrozenou osobnost. Neznamená to ale, že dítě musí vždycky dostat, co chce. Naopak. Dítě musí zažívat hranice, aby si uvědomovalo, co jeho chování způsobuje druhým, a zažívat frustraci, že se věci nedějí podle něj nebo jeho představy nejdou realizovat. I přitom se ale dítě může cítit přijaté a pochopené – když vyjádříme s respektem a laskavostí pochopení pro jeho pocity a záměry.

 

Co si pod tím máme představit?

 

„Ty bys teď moc chtěl zkusit vyjít ty schody sám a já vím, že bys to zvládl, akorát dneska moc spěcháme, takže tě vynesu. Odpoledne mi ukážeš doma, jak to sám zvládáš.“ Milovat nestačí také znamená, že bychom neměli dítě příliš ochraňovat. V dnešní době se mnozí rodiče o děti zbytečně bojí a ve jménu lásky zabraňují tomu, aby rozvíjelo svou fyzickou a psychickou odolnost. Dítě musí spadnout a rozbít si koleno či říznout se při krájení zeleniny. Stejně jako musí zažívat frustrace, když mu nastavujeme hranice nebo zažívá důsledky svých rozhodnutí. Při tom všem přicházejí nepříjemné pocity a dítě se postupně učí s nimi vyrovnávat, uklidnit se, a tím trénuje svou odolnost vůči stresu. U dětí, které se ještě samy uklidnit neumějí, musíme tuto regulační funkci plnit my rodiče. Což je ale nesmírně těžké, když vidíte dítě se vztekat, a podle vás kvůli úplné hlouposti.

 

Ta regulace by měla vypadat jak?

 

Především bychom si měli uvědomit, že silnou emoční reakcí si dítě podvědomě říká o pomoc. Nejde o to, abychom mu dovolili prosadit to, kvůli čemu se vzteká, nebo mu pomohli s tím, co se mu nedařilo. Jde o pomoc s uklidněním jeho stresové reakce, neboť tím se jeho systém reakce na stres posiluje.

 

Co tedy máme dělat?

 

Záleží na tom, v jakém stavu aktivace stresové reakce se dítě nachází. Je-li dítě v emocích, nebude na něj fungovat tzv. regulace rozumem, tj. vysvětlováním, protože ta míří na mozkovou kůru, kterou má dítě v emocích odpojenou. Naše slova mohou mít opačný efekt, stres dítěte ještě prohloubí. Na většinu dětských emocí funguje tzv. regulace vztahem, která oslovuje jeho emoční centrum. Klidný člověk, s nímž se dítě cítí v bezpečí, může dítě uklidnit. Klíčová je přitom naše neverbální komunikace – mimika obličeje, gesta, postavení těla. Dítě nevnímá, co mu říkáme, ale jak to říkáme a jak se u toho tváříme. Přátelský, vstřícný výraz zmírňuje stres, odtažitý nebo jen soustředěný či vážný výraz stres dítěte prohlubuje. Chceme-li dítěti pomoci se uklidnit, měli bychom se především nejdřív sami zklidnit, např. pomocí dlouhých výdechů doprovázených pohledem z okna. Měli bychom si k dítěti přidřepnout na úroveň jeho očí a dělat pomalé pohyby. Můžeme nabídnout fyzický dotek či náruč, ale nenutit, když ji dítě odmítá. A hlavně, nic nevysvětlujeme a už vůbec nevyčítáme dítěti, co udělalo špatně ani jeho silné emoce. Teprve až se dítě uklidní si s ním můžeme o proběhlé situaci popovídat. Ujistit ho o naší lásce, stručně popsat, o co šlo, a už se k situaci nevracet.

 

A když ani to nefunguje a dítě má doslova emoční amok?

 

Odpověď na tuto i další otázky si přečtěte na webu Deníku.

 

0 komentářů: