O kvalitě výuky ve škole rozhoduje do značné míry ředitel školy. Jeho schopnost pedagogicky vést školu má podle výzkumů přímý dopad na učení žáků – ovlivňuje až 25 procent jejich vzdělávacích výsledků. Zhruba v polovině konkurzů na ředitele školy ale podle České školní inspekce ale zřizovatel vybírá jen ze dvou zájemců.
Zdroj: Pedagogické
info 27. 6. 2024
Velká část
uchazečů s potenciálem stát se pedagogickým lídrem školy se do konkurzu na
ředitele nepřihlásí. Na důvody, které jim brání udělat tento kariérní krok, se
zaměřila nedávno zveřejněná studie (De)motivace učitelů stát se řediteli od organizace
Učitel naživo, kterou pro ni zpracovaly PAQ Research a Kalibro.
Podle ní:
— 74 %
oslovených učitelů a učitelek, kteří podle zvolených kritérií mají potenciál
stát se pedagogickým lídrem školy, odrazuje administrativní zátěž spojená s
prací ředitele/ředitelky;
— 51 %
nechce ztratit kontakt s dětmi;
— 35 % je
přesvědčeno, že o výběru ředitele škol v konkurzech rozhoduje spíše politika
než odborné kvality uchazeče.
O místo ředitele tak projevuje zájem jen jeden z šesti
učitelů, kteří pro to mají předpoklady. Bariéry, které podle průzkumu brání
talentovaným učitelům hlásit se do tzv. ředitelských konkurzů, mají základ v
tom, že v českém školství neexistuje ucelený systém podpory ředitelů
škol. V rámci decentralizované školské správy za tuto klíčovou oblast s
přímým dopadem na kvalitu výuky nikdo nenese odpovědnost a nikdo se jí
systematicky nevěnuje.
Nevyhledáváme talenty,
nepřipravujeme je pro roli ředitele školy a nepracujeme se stávajícími řediteli
škol na jejich profesním rozvoji
V decentralizovaném vzdělávacím systému není nikdo, kdo by
systematicky vyhledával potenciální pedagogické lídry a kdo by je pro práci
ředitele školy připravoval. Není nastaven systém podpory začínajících ředitelů,
který by je podpořil v jejich práci s pedagogickým sborem. Chybí systematická
evaluace práce ředitelů a na ně navázaná cílená a dlouhodobá podpora. Ve
vzdělávacím systému ani není nikdo, kdo by tuto odpovědnost mohl převzít –
zejména ve školách zřizovaných menšími obcemi tak ředitel školy nemá odborného
partnera.
„Přitom z výzkumu víme, že až 30 procent toho, co se děti
naučí, je ovlivněno kvalitou ředitele. Můžete si to představit, třeba jako
kdyby deváťák na škole neúspěšného ředitele odcházel s výbavou šesťáka na škole
toho úspěšného,” říká Martin
Kozel, ředitel organizace Učitel naživo.
Nevytváříme podmínky pro rozvoj
ředitelů škol jako pedagogických lídrů
Obava z přetížení administrativou na úkor pedagogické práce
je zcela oprávněná. Administrativní zátěž českých ředitelů a ředitelek je
nejvyšší v rámci Evropské unie. Přetížení ředitelů škol je jedním z důsledků
vysoké míry decentralizace v českém školství, kdy má každá škola právní
subjektivitu a ředitel každé školy bez ohledu na její velikost plní stejné
povinnosti statutárního orgánu, a to včetně malých škol (do 100 žáků), mezi
které patří zhruba polovina mateřských a základních škol v ČR. Ředitelé podle
výsledků dotazníkového šetření věnují pedagogickému vedení v průměru pouze 23 %
svého času. Cílem přitom je, aby ředitelé škol věnovali pedagogickému vedení 50
až 80 % svého času. Podmínky, za kterých se tohoto poměru daří dosahovat,
popsala např. studie Role
zřizovatele školy v zemích s vynikajícími vzdělávacími výsledky a rovnými
šancemi.
Otázce, jak zbavit ředitele a ředitelky škol administrativní
zátěže, aby mohli více času věnovat zlepšování výuky, se věnuje studie Více
času na pedagogické vedení školy prostřednictvím efektivního zajištění
nepedagogických činností. Autoři
v ní vyčíslili, kolik času by ředitelé a ředitelky škol mohli navíc věnovat
pedagogickému vedení, pokud by administrativní zátěž a další nepedagogické
činnosti (největší bariéra, která odrazuje talentované pedagogické lídry od
profese ředitele školy) byly zajištěny racionálněji. Studie se zabývá také
finančními náklady a dochází k závěru, že racionálnější zajištění
nepedagogických činností by ředitelům nejen ponechalo více času na práci, která
má skutečný efekt na zvyšování kvality vzdělávání, ale také by uvolnilo
dostatek prostředků pro financování profesionálního týmu místní školské správy.
Ta by na vymezeném území mj. mohla nést odpovědnost za podporu ředitelů škol a
za jejich profesní rozvoj.
"Nová studie Učitele naživo přináší další důkazy o tom,
že je nejvyšší čas vytvořit v ČR promyšlený systém podpory ředitelů škol, který
bude do ředitelských pozic přitahovat talentované pedagogické lídry a bude je
trvale rozvíjet v tom nejdůležitějším – v jejich schopnosti zlepšovat učení
všech dětí ve své škole. Současně je nutné výrazně snížit nepedagogickou
administrativní zátěž kladenou na ředitele. Pro tento účel by měla být v
systému veřejné správy ČR určena instituce, která ze zákona ponese odpovědnost
za kvalitu vzdělávání na území správních obvodů obcí s rozšířenou působností.
Tato instituce by měla plnit funkci místní školské správy a měla by zajišťovat
veškerý servis pro školy v oblasti pedagogického rozvoje i v oblasti snižování
nepedagogické zátěže,” říká Vladimír Srb, Partnerství pro vzdělávání 2030+.
0 komentářů:
Okomentovat