Průzkum: Tři ze čtyř studentů používají na domácí úkoly AI. Jen půlce ale pomůže látku pochopit

pátek 23. srpna 2024 ·

Umělá inteligence (AI) je ve školách stále oblíbenější. Naznačují to výsledky průzkumu, který v červnu provedla v sedmi evropských zemích agentura Gostudent. Podle jejího šetření využívají tři čtvrtiny studentů (72 procent) umělou inteligenci při domácích úkolech. Tento poměrně nový trend ale také vyvolává diskuse mezi odborníky a učiteli o dopadu rozvoje AI na vzdělávací proces. Přestože mnoho z nich vidí v AI potenciál pro úsporu času a lepší pochopení témat, pouze 53 procent dotázaných uvedlo, že jim nástroje jako ChatGPT skutečně pomohly lépe porozumět obsahu. Píše deník Der Standard.

 

Zdroj: České noviny 15. 8. 2024

 

Průzkum dále ukazuje, že 56 procent mladých lidí věří, že jejich budoucí povolání bude přímo souviset s technologiemi, a 71 procent by se chtělo učit s pomocí umělé inteligence. V Rakousku však jen 47 procent studentů projevuje zájem o učení s AI, což je nejnižší číslo v Evropě.

 

Technologie jako AI jsou vnímány jako užitečné nástroje, ale učitelé se také obávají, že by mohly snížit schopnost studentů řešit problémy samostatně. „Větší využívání UI by mohlo vést k tomu, že vlastní schopnosti studentů řešit problémy budou méně zdokonalené,“ říká jeden z učitelů. Podle průzkumu se téměř polovina vyučujících a studentů obává, že používání umělé inteligence by je mohlo učinit línějšími.

 

Odborníci se shodují, že je třeba vyvíjet nové vzdělávací formáty, které budou zohledňovat přítomnost AI v učebnách. Ulrike Cress, ředitelka Leibniz-Institutu, zdůrazňuje: „Je důležité, aby studenti a učitelé rozuměli fungování těchto nástrojů a učili se je kriticky hodnotit.“ Doporučuje se, aby AI byla používána jako doplňkový nástroj, nikoli jako náhrada za tradiční metody. Učitelé by měli spolu se studenty diskutovat o odpovědích generovaných AI a rozvíjet tak dovednosti v kritickém hodnocení informací.

 

„Je nezbytné, aby kontrola a odpovědnost za hodnocení zůstaly v lidských rukou,“ uvádí Stálá vědecká komise Kultusministerkonferenz. Důležité je také zajistit rovný přístup k technologiím pro všechny studenty a nezapomínat na rozvoj základních dovedností, jako je psaní a analýza informací bez technologické pomoci, míní.

 

Ačkoli některé školy, například v New Yorku, zakázaly používání ChatGPT pro vzdělávací účely, ve Švýcarsku probíhají semináře pro učitele, aby se lépe vyrovnali s novými výzvami. Vzdělávací instituce po celé Evropě hledají rovnováhu mezi využíváním potenciálu AI a zajištěním, že studenti budou rozvíjet své kritické myšlení a samostatné řešení problémů.

 

0 komentářů: