Rodí se plán, který má v desetiletém horizontu výrazně proměnit nynější strukturu vzdělávacího systému. Stojí na myšlence, že problémy nynějšího školství nelze vyřešit jen změnami obsahu vzdělávání, změnit se musí i jeho „architektura“. To v praxi znamená zásadní změny věcí, na které se nesahalo posledních třicet let. Mimo jiné třeba návrat k osmileté základní škole, přenastavení dosavadního systému přijímacích zkoušek i maturit, změnu jednotlivých stupňů na základních školách. Zásadní je pak v návrhu otázka prodloužení povinné školní docházky i na první dva ročníky středních škol.
Zdroj: Echo24.cz
2. 9. 2024
Za návrhem
reformy stojí poslankyně a členka školského výboru Renáta Zajíčková (ODS).
Ta zdůrazňuje, že práce na samotném návrhu reformy stále probíhají
a jednotlivé aspekty se dopracovávají do detailů.
K oficiálnímu představení návrhu má dojít na podzim tohoto roku. Nyní
na něm pracuje expertní skupina a probíhají veřejné konzultace
se zřizovateli, řediteli či dalšími zainteresovanými stranami
v krajích a obcích.
„Technologie
čím dál rychleji proměňují způsob učení dětí i jejich nahlížení
na svět. Mezitím se debata o českém vzdělávání smrskla
na peníze. Místo, abychom se ptali, kde chceme naše vzdělávání
za deset let, dobíhají nás dvacet let staré problémy. Naše vzdělávání
se musí připravit na dobu inovací – klíčové slovo bude modularita.
Vzdělávací dráhu musíme zkrátit, vzdělávací soustavu modularizovat, školní
infrastrukturu optimalizovat a především začít zodpovědně
a profesionálně řídit v území,“ uvedla pro deník Echo24
Renáta Zajíčková s tím, že je třeba rozlišovat obsah vzdělávání, lidi,
kteří ve vzdělávání působí, a pak samotný systém, tedy strukturu. „Jedno
bez druhého se neobejde, ale tato změna se týká hlavně
systému, architektury jako takové,“ dodala.
Spolu
s expertní skupinou pak vypracovala návrh nového modelu vzdělávací
soustavy. Tedy zjednodušeně řečeno toho, jak jsou nyní nastavené jednotlivé stupně
vzdělávání, přechody mezi nimi, testování v jednotlivých bodech studia
či tempo, kterým studenti prochází vzdělávací dráhou od mateřské
školy po maturitní zkoušku. V modelu jsou oproti současnosti zásadní
tři body – s koncem deváté třídy na ZŠ má přijít i její
rozdělení na tři stupně místo nynějších dvou, na tento třetí
stupeň má pak navazovat povinná docházka dvou let na „nižší“ střední
škole, kterou by ukončila „malá“ maturita.
„Třetí
stupeň ZŠ tvoří dva roky, během kterých bude kladen důraz nejen obsah učiva,
ale především na volbu dalšího vzdělávacího směru. Profesionální kariérové
poradenství a kontakt s firmami, získávání zkušeností, to je něco, co
musí úspěšný vzdělávací systém žákům nabídnout,“ uvedla Renáta Zajíčková. Na konci
tohoto třetího stupně by pak žáci podstoupili jednotný test, který by jim měl
ukázat, na jakou školu mají předpoklady. Znamenalo by to změnu současného
systému přihlášek na střední školy, testy by totiž přihláškám předcházely
a k výběru školy by tak docházelo až na základě výsledků.
Vzdělávací
dráha pokračuje „nižší“ střední školou. Tím jsou myšlené první dva roky
středoškolského vzdělání, které by nově byly pro všechny studenty povinné,
a kterým by se zároveň přizpůsobila výuka – více směrem
k všeobecnému vzdělávání. „Základní škola znamená důraz
na gramotnosti, obsah vzdělávání a zároveň důraz na kariérní
poradenství. Nižší střední škola jsou dva roky, které by měly být trochu
univerzální a připravovaly by žáka na vstup do praxe. Vybavovaly
by žáka schopností se adaptovat, spolupracovat, finanční a čtenářskou
gramotností. Po dvou letech by byla nastavena tzv. malá maturita, která by
klidně mohla mít školní a státní část. Žáci by tím ukončili povinné
vzdělávání a dokázali základní schopnosti, které jim zajistí lepší
podmínky pro další uplatnění. Školní část by samozřejmě měla zohledňovat
zaměření dané školy,“ dodala Renáta Zajíčková s tím, že zmiňované
schopnosti si dnes děti často ze škol neodnáší a zaměstnavatelé si
stěžují, že jim přichází lidé nepřipravení na pracovní trh.
S „malou“
maturitou by pak podle návrhu mělo jít ideálně i přestoupit na jiný
typ školy, tedy pokud by například žák zjistil, že má výborné výsledky
a objevil v sobě předpoklady pro jiný typ studia, mohl by přejít
na gymnázium, fungovat to může případně i opačným směrem. Podle
návrhu by to tak umožňovalo žákům lépe reagovat v průběhu studia
na to, jak se vyvíjí.
Model
v řadě věcí navazuje na změny, které už jsou v běhu
či se o nich uvažuje. Ať už jde například o snížení
extrémního počtu odkladů před nástupem na základní školy
či třeba pro návrh zásadní myšlenku proměny
struktury středoškolských oborů. Ministerstvo školství mluví o redukci
z téměř tří set nabízených oborů jen na několik desítek, mířit
se má také více k nabídce všeobecně zaměřeného vzdělávání.
Při prvotním představení
myšlenky v minulém roce se zvedla i kritika
ze strany některých zástupců škol. Obavy budí zkrácení základní školy
i palčivá otázka nedostatečných kapacit. Na ty v totiž naráží
silné ročníky dětí už nyní a podle této vize by stát musel garantovat
každému dítěti místo na střední škole. Podle Zajíčkové je to jeden
z důvodů, proč by změna musela probíhat postupně, aby se nynější
systém dokázal přizpůsobit. Návrh však našel i podporu mezi některými
odborníky, zejména pak v otázce prodlužování povinné školní docházky.
Podle
experta organizace Člověk v tísni Daniela Hůleho by prodloužení
povinné docházky i na dva roky středních škol mělo vést
ke snížení počtu lidí, kteří dokončí pouze základní školy, nahradí
chybějící motivaci ze strany rodičů a v praxi „postihne“ pouze
děti, které by skončily po základní škole. „Máme vlastní zkušenost
a fungovalo to, populace, které se povinná SŠ týkala, dosáhla lepší
úrovně vzdělání ve srovnání před i po povinnosti,“ uvedl
tehdy Daniel Hůle.
Podobně pak funguje i řada současných systémů povinného vzdělávání nejen v Evropě. Minimálně v otázce provázanosti základního a středního vzdělávání. Délka jednotlivých úseků studia se může lišit, tedy například může fungovat systém devíti let základních škol a dvou povinných let na střední škole. Výjimkou není ani třináct let povinné školní docházky.
0 komentářů:
Okomentovat