Některé školy v Česku se potýkají s nedostatkem učitelů některých předmětů. Chybí například učitelé fyziky, informatiky a matematiky, jinde postrádají i učitele prvního stupně či cizích jazyků. V některých školách fyziku a informatiku učí například matematikáři. Vyplývá to z vyjádření zástupců škol.
Zdroj: České
noviny 31. 8. 2024
Podle části
ředitelů chybí noví učitelé, tedy absolventi pedagogických fakult. Nedostatek
absolventů učitelství je otázkou převážně posledních let, zejména vlivem
demografického vývoje klesal celkový počet absolventů vysokých škol obecně, a s
tím také počet absolventů učitelství, sdělilo ČTK ministerstvo školství.
Část
oslovených škol nyní nikoho nepotřebuje, přesto jejich ředitelé potvrzují, že
je náročné sehnat učitele některých aprobací. Dostatek učitelů má například ZŠ
Rovniny v Hlučíně na Opavsku, uvedl ředitel Miroslav Všetečka. Připustil, že
jiné školy problém pociťují. S chybějícími učiteli se potýká například
královéhradecká ZŠ Štefánikova. "Chybí nám učitelé s aprobací na fyziku a
na informatiku, jde o dva až tři úvazky," řekl ředitel Roman Polda. Výuku
obou předmětů proto zajišťují aprobovaní učitelé matematiky.
Pro některé
školy je podle ředitelů problém nabídnout lidem plný úvazek, například když
mají aprobaci jen na jeden obor, o ty zkrácené nemají podle ředitelů uchazeči
často zájem.
O nedostatku
kvalifikovaných učitelů i učitelů některých aprobací se mluví dlouhodobě. Počty
učitelů jednotlivých předmětů statistici běžně nesledují. Aktuální stav plánuje
ministerstvo školství zjistit průzkumem v novém školním roce. Podle Českého
statistického úřadu se podíl nekvalifikovaných učitelů v základních školách zvyšuje.
Z dat České školní inspekce vychází, že nekvalifikovanost a neaprobovanost
výuky může souviset s její nižší kvalitou, uvedlo ministerstvo. Řešením je
podle resortu například doplňování kvalifikací a aprobací u učitelů, kteří už
ve školách zaměstnaní jsou.
Sehnat
nového učitele je podle ředitele základních škol v příhraničním Frýdlantu na
Liberecku Petra Kozlovského stále větší problém. "Tak deset let nazpět to
bylo tak, že se sami hlásili, měli jsme třeba čtyři na výběr. Teď je to tak, že
si učitelé mohou vybírat z více škol," uvedl. Na Frýdlantsku je podle něj
problém sehnat jakéhokoliv nového kvalifikovaného učitele bez ohledu na
aprobaci. Aktuálně ale škola nikoho nepotřebuje.
Ředitelce
základní školy v Dolní Poustevně na Děčínsku se podařilo sbor nakonec plně
obsadit, bylo to podle ní velmi těžké. "Noví učitelé nejsou. Musela jsem
sáhnout do kategorie důchodců," řekla ředitelka Jana Bryndová. Například v
ZŠ ve Velkém Oseku na Kolínsku nastoupily mladé inženýrky, které si dodělávají
pedagogické vzdělání, řekla ředitelka školy Zuzana Strejčková. "Poptáváme
na úřadu práce i kvalifikované, ale nikdo se nehlásí," dodala. Podobné
problémy podle ní řeší i další školy.
Je potřeba,
aby stát dokázal na demografický vývoj pružněji reagovat a počet absolventů
vysokých škol v oboru učitelství podpořil, uvedlo ministerstvo. Pomoci by měla
například motivace vysokých škol, aby navýšily kapacity ve společensky
potřebných oborech. Ke zlepšení situace v přípravě budoucích učitelů by měla
pomoci například nová pravidla pro přípravu učitelů, která ministerstvo schválilo na
jaře. Zavádějí více praxe do přípravy učitelů. Ministerstvo také pokusně
ověřuje systém podpory provázejících učitelů, kteří se věnují studentům
učitelství na praxi. Od ledna je také školám financováno dvouleté adaptační
období začínajících učitelů. Každá škola se začínajícím učitelem dostává
prostředky na odměnu a školení pro uvádějící učitele, kteří začínající učitele
podporují, uvedl resort.
0 komentářů:
Okomentovat