Ve dnech 9.–11. října 2024 proběhla 60. valná hromada Asociace ředitelů základních škol ČR. Diskutována byla například témata slučování škol, převodu financování nepedagogů, revize rámcových sdělovacích programů, výuky cizích jazyků, komunikace ministerstva školství, omezování odkladů povinné školní docházky…
Zdroj: Pedagogické
info 14. 10. 2024
Závěry valné hromady
1. AŘZŠ ČR konstatuje, že změny
navrhované MŠMT (např. slučování škol,
financování nepedagogických zaměstnanců prostřednictvím zřizovatelů, výuka
cizích jazyků, …) nejsou dostatečně a včas diskutovány a odpovídajícím
způsobem komunikovány s odbornou veřejností. Tyto změny působí mnohdy
nekoncepčně, chaoticky, nedotaženě a nejsou pedagogickou veřejností přijímány. Spolu
s nedodržením slibu „130%“ jsou jedním z důvodů šíření nejistoty a
nespokojenosti mezi zaměstnanci škol.
2. AŘZŠ ČR opakovaně nesouhlasí
s návrhem na slučování různých typů škol jednoho zřizovatele, který nepřinese
finanční úspory. Místo odbřemenění přinese
ředitelům práci navíc a sníží efektivitu řízení nově vzniklé instituce.
Doporučujeme hledat koncepční řešení, a to i v souvislosti s celkovou organizací
školského systému.
3. V souvislosti s převodem
financování nepedagogických zaměstnanců pod zřizovatele škol požaduje AŘZŠ ČR
jasně definované parametry, které zajistí, že nedojde k poklesu jejich úvazků a
platů, že i nadále bude o jejich pracovní náplni rozhodovat
ředitel v souladu s potřebami školy.
4. AŘZŠ ČR požaduje jednoznačné
a dlouhodobě platné informace o parametrizaci asistentů pedagoga, o financování
speciálních pedagogů, školních psychologů a sociálních pedagogů, jelikož současný stav je pro tyto zaměstnance nejistý,
neudržitelný. Pozici sociálního pedagoga považujeme za velice potřebnou.
5. AŘZŠ ČR upozorňuje na to, že
revize RVP ZV kvůli špatnému uchopení MŠMT a NPI, špatné komunikaci a propagaci
již téměř nikoho nezajímá a že revize ŠVP na mnohých školách tak skončí pouze
jako formální akt. Průběžně zveřejňované návrhy
revize jsou pedagogickou veřejností vnímány jako složitě realizovatelné.
6. V rámci revize RVP ZV
požaduje AŘZŠ ČR nastavení výuky dalšího cizího jazyka tak, aby škola byla
povinna žákům další cizí jazyk nabídnout s možnou alternativou posílení prvního
cizího jazyka. Zvýšení výstupní úrovně anglického jazyka v 9. ročníku
na úroveň B1 považujeme za nereálné.
7. AŘZŠ ČR požaduje, aby v
souvislosti s plánovaným omezením odkladů povinné školní docházky nebyly rušeny
přípravné třídy. V souvislosti se změnou způsobu
hodnocení požadujeme pro vyučující v prvních a druhých třídách odborné
vzdělávání a pro rodičovskou veřejnost rozsáhlou informační kampaň. Zároveň s
tím doporučujeme intenzivní podporu mateřských škol.
8. AŘZŠ ČR požaduje hloubkovou
analýzu dopadu inkluze na kvalitu vzdělávání a vzdělávacího systému.
9. AŘZŠ ČR upozorňuje, že
deklarovaný podíl HDP na školství v ČR neodpovídá průměru vynakládaných
prostředků na školství v zemích OECD.
10. AŘZŠ ČR i nadále trvá na
zrovnoprávnění přímé vyučovací povinnosti ředitelů základních škol vzhledem k
přímé vyučovací povinnosti ředitelů ostatních škol.
0 komentářů:
Okomentovat