Asociace ředitelů základních škol: Nekoncepční a „nedotažené“ změny nejsou pedagogickou veřejností přijímány

pátek 18. října 2024 ·

Ve dnech 9.–11. října 2024 proběhla 60. valná hromada Asociace ředitelů základních škol ČR. Diskutována byla například témata slučování škol, převodu financování nepedagogů, revize rámcových sdělovacích programů, výuky cizích jazyků, komunikace ministerstva školství, omezování odkladů povinné školní docházky…

 

Zdroj: Pedagogické info 14. 10. 2024

 


Závěry valné hromady 

 

1. AŘZŠ ČR konstatuje, že změny navrhované MŠMT (např. slučování škol, financování nepedagogických zaměstnanců prostřednictvím zřizovatelů, výuka cizích jazyků, …) nejsou dostatečně a včas diskutovány a odpovídajícím způsobem komunikovány s odbornou veřejností. Tyto změny působí mnohdy nekoncepčně, chaoticky, nedotaženě a nejsou pedagogickou veřejností přijímány. Spolu s nedodržením slibu „130%“ jsou jedním z důvodů šíření nejistoty a nespokojenosti mezi zaměstnanci škol.

 

2. AŘZŠ ČR opakovaně nesouhlasí s návrhem na slučování různých typů škol jednoho zřizovatele, který nepřinese finanční úspory. Místo odbřemenění přinese ředitelům práci navíc a sníží efektivitu řízení nově vzniklé instituce. Doporučujeme hledat koncepční řešení, a to i v souvislosti s celkovou organizací školského systému.

 

3. V souvislosti s převodem financování nepedagogických zaměstnanců pod zřizovatele škol požaduje AŘZŠ ČR jasně definované parametry, které zajistí, že nedojde k poklesu jejich úvazků a platů, že i nadále bude o jejich pracovní náplni rozhodovat ředitel v souladu s potřebami školy. 

 

4. AŘZŠ ČR požaduje jednoznačné a dlouhodobě platné informace o parametrizaci asistentů pedagoga, o financování speciálních pedagogů, školních psychologů a sociálních pedagogů, jelikož současný stav je pro tyto zaměstnance nejistý, neudržitelný. Pozici sociálního pedagoga považujeme za velice potřebnou.

 

5. AŘZŠ ČR upozorňuje na to, že revize RVP ZV kvůli špatnému uchopení MŠMT a NPI, špatné komunikaci a propagaci již téměř nikoho nezajímá a že revize ŠVP na mnohých školách tak skončí pouze jako formální akt. Průběžně zveřejňované návrhy revize jsou pedagogickou veřejností vnímány jako složitě realizovatelné.

 

6. V rámci revize RVP ZV požaduje AŘZŠ ČR nastavení výuky dalšího cizího jazyka tak, aby škola byla povinna žákům další cizí jazyk nabídnout s možnou alternativou posílení prvního cizího jazyka. Zvýšení výstupní úrovně anglického jazyka v 9. ročníku na úroveň B1 považujeme za nereálné.

 

7. AŘZŠ ČR požaduje, aby v souvislosti s plánovaným omezením odkladů povinné školní docházky nebyly rušeny přípravné třídy. V souvislosti se změnou způsobu hodnocení požadujeme pro vyučující v prvních a druhých třídách odborné vzdělávání a pro rodičovskou veřejnost rozsáhlou informační kampaň. Zároveň s tím doporučujeme intenzivní podporu mateřských škol. 

 

8. AŘZŠ ČR požaduje hloubkovou analýzu dopadu inkluze na kvalitu vzdělávání a vzdělávacího systému.

 

9. AŘZŠ ČR upozorňuje, že deklarovaný podíl HDP na školství v ČR neodpovídá průměru vynakládaných prostředků na školství v zemích OECD.

 

10. AŘZŠ ČR i nadále trvá na zrovnoprávnění přímé vyučovací povinnosti ředitelů základních škol vzhledem k přímé vyučovací povinnosti ředitelů ostatních škol.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger